Home / Luchtvaart / Kritiek ANVR op airberlin

Kritiek ANVR op airberlin

Kritiek ANVR op airberlin

Het failliete airberlin neemt een loopje met de belangen van passagiers door geen restitutie te betalen voor niet uitgevoerde vluchten, vindt de ANVR. Airberlin vliegt gedeeltelijk nog, in afwachting van een overname.

‘Airberlin weigert klanten terug te betalen die nog geld te goed hebben. Verzamelde mijlen in het spaarprogramma zijn waardeloos en er is ook  geen garantiebedrag bij IATA geplaatst om klanten zekerheid te bieden’, zegt de ANVR, de Nederlandse brancheorganisatie van reisondernemingen, in een verklaring.

Airberlin vliegt niet op Nederland, maar wel vanaf Duitse luchthavens vlak over de grens; veel Nederlanders maken daar gebruik van.

Nieuwe eigenaar
Airberlin ging medio deze maand failliet, na jarenlange financiële problemen. Met een overbruggingskrediet van de Duitse regering vliegt airberlin vooralsnog door, in afwachting van een nieuwe eigenaar.

Een deel van de vluchten is wel geannuleerd en volgens de ANVR hebben passagiers, ook Nederlanders, die tickets hadden geboekt, hun geld niet teruggekregen. De organisatie zegt dat Alitalia, dat momenteel in soortgelijke faillissementsomstandigheden verkeert, wel de juiste stappen heeft gezet. Er is door Alitalia een garantiebedrag in depot geplaatst bij IATA en passagiers die daar recht op hadden, zijn schadeloos gesteld.

De ANVR heeft ook weinig vertrouwen in een goed vervolg in de Duitse situatie. ‘Lufthansa heeft grote belangstelling voor slots, routes en vliegtuigen van airberlin. Afhankelijk van wat wordt overgenomen, zal de dominantie van Lufthansa en haar partners in de Lufthansa Group verder toenemen. Het gebrek aan concurrentie  beperkt de keuze van de klant.’

De ANVR roept de mededingingsautoriteiten in Nederland en Duitsland op om in te grijpen en een ‘gezonde marktwerking’ te waarborgen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
KLM niet meer op LinkedIn

KLM niet meer op LinkedIn

17/11/2017

KLM stopt per 1 december met het beantwoorden van vragen van reizigers via LinkedIn. Dit heeft Robertjan Groeneveld, manager Social Media Hub, bekendgemaakt. De reden is dat LinkedIn is weggezakt…

Zakenluchthaven Twente blijft

Zakenluchthaven Twente blijft

15/11/2017

De Raad van State heeft goedkeuring gegeven aan de verdere ontwikkeling van Twente Airport voor zakelijk verkeer. Omwonenden hadden bezwaar aangetekend, maar de Raad heeft deze ongegrond verklaard. Er bestaan…

Megaorder voor Airbus

Megaorder voor Airbus

15/11/2017

Airbus heeft tijdens de Dubai Airshow een voorlopig contract getekend ter waarde van 49,5 miljard dollar met de Amerikaanse private equity onderneming Indigo Partners voor de levering van 430 Airbus…