Home / Luchtvaart / Zegt Trump ook doelstelling voor luchtvaart-emissies op?

Zegt Trump ook doelstelling voor luchtvaart-emissies op?

Zegt Trump ook doelstelling voor luchtvaart-emissies op?

Nu de Verenigde Staten uit het klimaatakkoord van Parijs zijn gestapt, is de vraag of het land ook de milieu-deal voor de burgerluchtvaart zal opzeggen. Volgens directeur-generaal Alexandre de Juniac van IATA zijn de Amerikaanse leden van zijn organisatie in elk geval ‘zeer toegewijd’ aan het klimaatdoel van de sector.

In oktober vorig jaar kwamen de leden van ICAO, een afdeling voor de burgerluchtvaart van de VN, in Montreal hun eigen ‘Parijs’ overeen, met een emissieplan onder de naam Corsia. Ook de VS waren toen voor. Corsia (Carbon Offset & Reduction Scheme for International Aviation) moet vanaf 1 januari 2021 in werking treden en zal de uitstoot van CO2 door vliegtuigen in belangrijke mate terugdringen, zo is het plan.

Maar nu de Amerikaanse president Donald Trump op 1 juni de deelname van zijn land aan het algemene milieuakkoord van Parijs heeft opgezegd, is het de vraag of steun voor Corsia vanuit Washington wel overeind blijft.

De volgende tweet
Alexandre de Juniac, die dezer dagen in Mexico zijn eerste algemene vergadering van IATA als directeur-generaal beleeft, zegt in een gesprek met het blad Flight geen aanwijzingen te hebben dat de VS zich ook zullen terugtrekken uit Corsia.

Maar de Fransman voegt er wel fijntjes aan toe ‘te wachten op de volgende aankondiging, de volgende tweet’ uit Washington. De VS hebben namelijk evenmin aangegeven zich wél aan Corsia te zullen houden.

IATA houdt goede hoop. “Wettelijk en politiek gaat het om twee volkomen verschillende overeenkomsten. Dus de VS kunnen het akkoord van Parijs opzeggen en wel in Corsia blijven,” aldus De Juniac. De drie Amerikaanse leden van IATA: American Airlines, Delta Air Lines en United Airlines zijn volgens de topman van IATA ‘strongly committed’ aan Corsia.

Maar de airlines hebben het niet zelf voor het zeggen op dit punt, omdat ICAO een organisatie van landen is. Wat zou er daarom gebeuren indien de VS uit Corsia stappen? De Juniac: “Dat zou een ramp zijn, want dan gaat elk land dingen voor zichzelf regelen, iets dat we juist wilden voorkomen. Het zou zeer teleurstellend zijn als een van de belangrijkste landen Corsia zou verlaten.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Strategie Etihad is mislukt

Strategie Etihad is mislukt

18/08/2017

In mei ging Alitalia failliet, deze week gevolgd door airberlin. In beide gevallen was Etihad grootaandeelhouder. De strategie van de airline uit Abu Dhabi om verliesgevende buitenlandse carriers om te…

Cathay: lek nog niet boven

Cathay: lek nog niet boven

16/08/2017

Cathay Pacific heeft over het eerste half jaar van 2017 een nettoverlies geleden van omgerekend 217 miljoen euro. De airline uit Hongkong heeft het al enige jaren moeilijk en is…

Faillissement airberlin

Faillissement airberlin

15/08/2017

Airberlin heeft vandaag bij een rechtbank in Berlijn faillissement aangevraagd, nadat de grootste aandeelhouder, Etihad Airways, had aangegeven geen verdere financiële injecties te zullen geven voor de noodlijdende carrier. Om…