Home / Luchtvaart / Zegt Trump ook doelstelling voor luchtvaart-emissies op?

Zegt Trump ook doelstelling voor luchtvaart-emissies op?

Zegt Trump ook doelstelling voor luchtvaart-emissies op?

Nu de Verenigde Staten uit het klimaatakkoord van Parijs zijn gestapt, is de vraag of het land ook de milieu-deal voor de burgerluchtvaart zal opzeggen. Volgens directeur-generaal Alexandre de Juniac van IATA zijn de Amerikaanse leden van zijn organisatie in elk geval ‘zeer toegewijd’ aan het klimaatdoel van de sector.

In oktober vorig jaar kwamen de leden van ICAO, een afdeling voor de burgerluchtvaart van de VN, in Montreal hun eigen ‘Parijs’ overeen, met een emissieplan onder de naam Corsia. Ook de VS waren toen voor. Corsia (Carbon Offset & Reduction Scheme for International Aviation) moet vanaf 1 januari 2021 in werking treden en zal de uitstoot van CO2 door vliegtuigen in belangrijke mate terugdringen, zo is het plan.

Maar nu de Amerikaanse president Donald Trump op 1 juni de deelname van zijn land aan het algemene milieuakkoord van Parijs heeft opgezegd, is het de vraag of steun voor Corsia vanuit Washington wel overeind blijft.

De volgende tweet
Alexandre de Juniac, die dezer dagen in Mexico zijn eerste algemene vergadering van IATA als directeur-generaal beleeft, zegt in een gesprek met het blad Flight geen aanwijzingen te hebben dat de VS zich ook zullen terugtrekken uit Corsia.

Maar de Fransman voegt er wel fijntjes aan toe ‘te wachten op de volgende aankondiging, de volgende tweet’ uit Washington. De VS hebben namelijk evenmin aangegeven zich wél aan Corsia te zullen houden.

IATA houdt goede hoop. “Wettelijk en politiek gaat het om twee volkomen verschillende overeenkomsten. Dus de VS kunnen het akkoord van Parijs opzeggen en wel in Corsia blijven,” aldus De Juniac. De drie Amerikaanse leden van IATA: American Airlines, Delta Air Lines en United Airlines zijn volgens de topman van IATA ‘strongly committed’ aan Corsia.

Maar de airlines hebben het niet zelf voor het zeggen op dit punt, omdat ICAO een organisatie van landen is. Wat zou er daarom gebeuren indien de VS uit Corsia stappen? De Juniac: “Dat zou een ramp zijn, want dan gaat elk land dingen voor zichzelf regelen, iets dat we juist wilden voorkomen. Het zou zeer teleurstellend zijn als een van de belangrijkste landen Corsia zou verlaten.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
4,1 miljard passagiers in 2017

4,1 miljard passagiers in 2017

19/01/2018

Het aantal vervoerde passagiers in de luchtvaart is vorig jaar wereldwijd gestegen met 7,1 procent tot een totaal van 4,1 miljard. Dit heeft ICAO, de  burgerluchtvaartorganisatie, bekendgemaakt. In alle regio’s…

Qatar stevent af op verlies

Qatar stevent af op verlies

18/01/2018

Qatar Airways stevent af op een ‘aanzienlijk verlies’, zo heeft CEO Al Baker gezegd. Oorzaak is de blokkade door de buurlanden. De carrier poogt met investeringen in de VS het…

Boeing maakt zelf stoelen

Boeing maakt zelf stoelen

17/01/2018

Boeing is een joint venture aangegaan met het eveneens Amerikaanse bedrijf Adient voor het maken van vliegtuigstoelen. De jv heet Adient Aerospace. De eerste productiefaciliteit komt niet in de VS,…

HNA in de problemen

HNA in de problemen

17/01/2018

De HNA Group is in de problemen. De handel in aandelen van de kapitaalpoot van het Chinese conglomeraat zijn vandaag stilgelegd. Vorige week gebeurde dit al met de aandelen in…

Alders: de politiek beslist

Alders: de politiek beslist

16/01/2018

Politiek Den Haag heeft het laatste woord als het gaat om de uitbreiding van Schiphol en de toekomst van Lelystad. Dit heeft Hans Alders.de voorzitter van de ORS, vandaag gezegd…