Home / Luchtvaart / VLM probeert het opnieuw, met één route naar Londen

VLM probeert het opnieuw, met één route naar Londen

VLM probeert het opnieuw, met één route naar Londen

VLM Airlines, sinds juni 2016 niet meer operationeel, hervat op 27 oktober haar vluchten, met één route: tussen Antwerpen en Londen City Airport.

De Vlaamse Luchtvaart Maatschappij VLM kent momenteel een gecompliceerde organisatie, verdeeld over verscheidene landen. De Nederlandse investeringsmaatschappij SHS Aviation (60 procent) en Canadese investeerders (40 procent) zijn de eigenaars. Hun dochteronderneming heet SHS Antwerp Aviation. De vloot van zeven Fokker 50’s staat geregistreerd in België en heeft een Belgische bemanning. De vliegvergunning (AOC) is uitgegeven door Slovenië.

Over SHS Aviation is verder weinig bekend. Sinds de oprichting vorig jaar is er sprake van Chinese geldschieters die achter het bedrijf zouden zitten, maar wie dat zijn is niet duidelijk. Ook de naam van de Nederlandse ondernemer Harm Prins is in verband gebracht met SHS – welke rol hij speelt is onduidelijk. Een eigen website van SHS is niet te vinden.

Holland Exel
Prins was begin deze eeuw samen met Erik de Vlieger betrokken bij de overname van Air Holland (2003) die zij omvormden tot Holland Exel. Daar liep het niet goed mee af, twee jaar later ging de airline failliet. De ondernemingskamer oordeelde later dat de twee bestuurders er een potje van hadden gemaakt. De namen van Prins en De Vlieger werden voorts lange tijd genoemd rond een afpersingszaak in de Amsterdamse horeca – hierin kregen beiden naderhand vrijspraak.

VLM was in de jaren negentig juist een succesvolle regionale maatschappij. Op Londen City was de carrier enige jaren de grootste, onder meer met vluchten naar Amsterdam. Na de verkoop in 2007 door eigenaar Jaap Rosen Jacobson, aan Air France-KLM, ging het snel bergafwaarts met VLM.

De beoogde integratie met CityJet, een andere dochter van de Frans-Nederlandse onderneming, mislukte volkomen en Air France-KLM verkocht CityJet/VLM weer. Een management buyout bij VLM in 2014 liep binnen anderhalf jaar spaak.

Het huidige VLM verzorgt enkele vluchten vanuit Maribor, een piepkleine airport in het noordoosten van Slovenië. Volgens berichten zouden er plannen bestaan om eveneeens langere vluchten uit te voeren. In dat geval moet de carrier wel eerst beschikken over grotere vliegtuigen en die heeft zij nu niet.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Geen Airbus A350 voor KLM?

Geen Airbus A350 voor KLM?

20/10/2017

De Airbus A350’s die KLM vanaf begin 2020 zou krijgen, gaan mogelijk naar Air France, zo melden bronnen bij KLM aan Zakenreis. De eerdere vlootplannen van de holding zouden zijn…

Eerste vlucht A330neo

Eerste vlucht A330neo

19/10/2017

De eerste A330neo is vanmorgen opgestegen vanaf de luchthaven van Toulouse waar de assemblagehallen van Airbus zich bevinden. De A330 maakt een testvlucht over het Zuidwesten van Frankrijk. Het toestel…

Nieuwe economy Delta

Nieuwe economy Delta

18/10/2017

Delta Air Lines introduceert dezer dagen haar Airbus A350-900 en maakt van de gelegenheid gebruik om de economy class in de long haul, main cabin genoemd, een upgrade te geven….