Home / Luchtvaart / Verschillende meningen bij hoorzitting over Schiphol

Verschillende meningen bij hoorzitting over Schiphol

Verschillende meningen bij hoorzitting over Schiphol

De Tweede Kamer houdt vandaag een hoorzitting over Schiphol, met alle stakeholders. Inzet is de vraag welke airlines slots krijgen nu de maximaal toegestane capaciteit in zicht is. De meningen hierover lopen sterk uiteen.

Achtereenvolgens komen in het rondetafelgesprek, van de Vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu, onder meer KLM, easyJet, Schiphol, de Omgevingsraad Schiphol, LVNL, VNV en de slotcoördinatie (ACNL) aan het woord, waarna zij vragen van Kamerleden beantwoorden. De onderbouwing van de standpunten van de stakeholders is vervat in de ‘position papers’ die aan de commissie-agenda zijn gekoppeld. Aan het slot van de zitting geeft de Leidse hoogleraar luchtrecht Pablo Mendes de Leon zijn visie.

Enkele belangrijke punten die aan de orde komen:
1. Kan de luchthaven toch meer vluchten toestaan?
2. Hoe kan het dat Schiphol nu al tegen het maximum aan zit?
3. Welke airlines mogen de schaarse slots krijgen en welke niet?

Lusten en lasten
Over punt 1 bestaat geen onenigheid. In het Alders-akkoord, dat teruggaat tot 2008, kwamen alle stakeholders een balans overeen tussen ‘lusten en lasten’. Belangrijkste afspraak is dat er tot en met 2020 maximaal 500.000 vliegbewegingen op jaarbasis mogen plaatsvinden, om zo de geluidshinder voor omwonenden binnen de perken te houden.

Door onstuimige groei na 2014 is dit getal inmiddels in zicht. Alle partijen, Schiphol voorop, zeggen niettemin dat deze grens van een half miljoen vluchten keihard is. De COO van de luchthaven, Birgit Otto, bevestigt dit tegenover Zakenreis: “We gaan er niet overheen.”

Dit betekent dat Schiphol, zodra die grens in vliegbewegingen (starts en landingen bij elkaar opgeteld) is bereikt, niet nog meer vluchten kan accommoderen. Er is echter geen maximum aan het aantal passagiers vastgelegd; daar is nog wel groei mogelijk. Dat kan doordat maatschappijen grotere toestellen inzetten dan ze nu doen en als de gemiddelde bezettingsgraad van de vliegtuigen stijgt. Ter vergelijking: op die manier groeit de Europese marktleider Londen Heathrow al jaren door, ondanks een capaciteitsgebrek – er zijn slechts twee banen.

De Tweede Kamer en een nieuwe regering zullen moeten bepalen of de rem er inderdaad op gaat bij Schiphol, een van de belangrijkste aanjagers van de Nederlandse economie. Of moet het Alders-akkoord alsnog worden opengebroken, met meer vluchten boven de 500.000?Schiphol verkeerstoren

Golf-carriers
Waarom zit Schiphol (bijna) vol? Hierover lopen de meningen sterk uiteen. KLM, gesteund door de vakbonden, is van mening dat Schiphol de afgelopen tien jaar veel te veel ruimte heeft gegeven aan Europese prijsvechters voor de kortere afstanden en aan Golf-carriers voor de long haul. Deze maatschappijen zouden niet bijdragen aan de mainportfunctie van Schiphol, via aanvoer en overstappen.

KLM eist dat het selectiviteitsbeleid, ook een onderdeel van het Alders-akkoord, strikt wordt toegepast. Dit betekent dat ‘geselecteerde groei’, lees: vluchten van KLM en haar partners de voorkeur krijgen boven andere. Vakantievluchten zouden na 2019 vooral vanaf het dan geopende Lelystad Airport moeten opereren, vindt KLM. Wat er met de bestaande vluchten van de Golf-carriers moet gebeuren laat KLM in het midden, maar wel vindt ze dat dit aantal niet mag toenemen.

Airport Coordination Netherlands (ACNL) is een zelfstandig bestuursorgaan dat is belast met de toewijzing van slots: rechten om te starten en te landen op Nederlandse luchthavens. ACNL benadrukt dat zij is gebonden aan Europese regelgeving en daarin is bepaald dat álle airlines evenveel rechten hebben in de EU. Dit lijkt strijdig te zijn met het selectiviteitsbeginsel.

Ook easyJet verwijst vandaag in de Kamer naar deze Europese wetgeving. ‘EU verordening 1008/2008 art. 19 stelt dat regels waarbij verkeer van de ene naar de andere luchthaven wordt verplaatst, alleen kunnen worden ingesteld wanneer deze niet discrimineren op basis van bestemmingen binnen de EU of op grond van de nationaliteit of identiteit van luchtvaartmaatschappijen,’ zegt easyJet in haar position paper.’Daarnaast geldt dat iedere verdelingsmaatregel de principes van proportionaliteit en transparantie moet respecteren en gebaseerd moet zijn op objectieve criteria.’

Tussenpositie
Schiphol neemt een tussenpositie in. De luchthaven noemt selectiviteit ‘in essentie een logisch uitgangspunt’, maar vindt dat KLM niet de enige airline is die daar recht op heeft. ‘Bij schaarse capaciteit is het goed de beperkte ruimte te gebruiken voor verkeer dat de meeste economische en maatschappelijke waarde heeft voor Nederland. Selectiviteit is echter een middel, geen doel,’ stelt de luchthaven in haar position paper.

‘Voor een land als Nederland met een relatief klein achterland is een sterk netwerk een uniek gegeven. Voor dat sterke netwerk is het hubverkeer van KLM en partners essentieel. Ook andere luchtvaartmaatschappijen leveren – soms al jarenlang – een positieve bijdrage aan de netwerkkwaliteit van Nederland,’ aldus Schiphol.

Leden van de Kamercommissie stellen vandaag vragen aan de stakeholders. Op 13 september volgt een Algemeen Overleg Luchtvaart van de Kamer, waar de  meningen uit de hoorzitting in worden meegenomen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Business Tourist: Jac Damen over Seoul

Business Tourist: Jac Damen over Seoul

24/09/2017

Jac Damen kwam in in Zuid-Korea terecht als uitgezonden ambtenaar van het toenmalige ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij. Sinds 2008 heeft hij in Seoul zijn eigen consultancy/import- en distributiebedrijf,…

Uber verliest licentie in Londen

Uber verliest licentie in Londen

22/09/2017

Uber mag niet langer in Londen opereren. Dit meldt Bloomberg. Deze beslissing zal invloed hebben op 3,5 miljoen mensen en 40.000 Uber-chauffeurs die de app in de stad gebruiken. Transport…

Elbers feliciteert Zakenreis

Elbers feliciteert Zakenreis

22/09/2017

Topman Pieter Elbers van KLM heeft op de zakenreisconferentie ‘RE’, in Amsterdam, Zakenreis gefeliciteerd met zijn 50-jarig bestaan. Ook de oprichter van het magazine, Kees Hundepool, was aanwezig. ‘RE’ is…