Home / Luchtvaart / Nieuw: WeChat Pay voor Chinese KLM-passagiers

Nieuw: WeChat Pay voor Chinese KLM-passagiers

Nieuw: WeChat Pay voor Chinese KLM-passagiers

Sinds vandaag biedt KLM passagiers de mogelijkheid om tickets en diensten te betalen via de Chinese online betaaldienst WeChat Pay op WeChat en KLM.com. KLM is de eerste niet-Chinese luchtvaartmaatschappij die deze betaalmethode via het populaire social media-platform van China aanbiedt. Voorwaarde is dat de klant een Chinese bankrekening heeft.

WeChat heeft ruim 963 miljoen actieve gebruikers per maand, van wie er 600 miljoen WeChat Pay hebben geactiveerd. Met deze geïntegreerde betaalfunctie kunnen gebruikers snel hun betaling via hun smartphone afronden zonder het platform te hoeven verlaten. WeChat Pay wordt vrijwel overal in China geaccepteerd. Meer dan 40 procent van alle mobiele transacties wordt inmiddels op deze manier uitgevoerd.

Klanten die een ticket via hun mobieltje of via de WeChat-app boeken en daarbij WeChat Pay als betaalmethode kiezen, worden automatisch naar WeChat Pay doorgeleid. Gebruikers hoeven hun betaalkaart maar één keer te koppelen aan WeChat Pay om van de dienst gebruik te kunnen maken.

KLM opende in 2014 een WeChat-account om haar Chinese passagiers diensten, informatie over de airline en commerciële aanbiedingen via het platform te kunnen bieden. Sinds mei 2017 kunnen passagiers van KLM ervoor kiezen via WeChat hun boekingsbevestiging, incheckmeldingen, boarding pass en vluchtupdates te ontvangen. Bijna 25 procent van alle Chinese KLM-klanten die online boekt, ontvangt nu vluchtinfo via WeChat. KLM ontvangt via WeChat meer dan 8000 vragen over haar dienstverlening per week, die voor het grootste deel in het Chinees worden gesteld.

In april 2017 had KLM meer dan 25 miljoen fans en volgers op verschillende social media-kanalen. KLM bood als eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld klanten de mogelijkheid reisdocumenten en status-updates via Facebook Messenger te ontvangen. KLM biedt deze service ook op Twitter en WeChat.

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Qatar stevent af op verlies

Qatar stevent af op verlies

18/01/2018

Qatar Airways stevent af op een ‘aanzienlijk verlies’, zo heeft CEO Al Baker gezegd. Oorzaak is de blokkade door de buurlanden. De carrier poogt met investeringen in de VS het…

Boeing maakt zelf stoelen

Boeing maakt zelf stoelen

17/01/2018

Boeing is een joint venture aangegaan met het eveneens Amerikaanse bedrijf Adient voor het maken van vliegtuigstoelen. De jv heet Adient Aerospace. De eerste productiefaciliteit komt niet in de VS,…

HNA in de problemen

HNA in de problemen

17/01/2018

De HNA Group is in de problemen. De handel in aandelen van de kapitaalpoot van het Chinese conglomeraat zijn vandaag stilgelegd. Vorige week gebeurde dit al met de aandelen in…

Alders: de politiek beslist

Alders: de politiek beslist

16/01/2018

Politiek Den Haag heeft het laatste woord als het gaat om de uitbreiding van Schiphol en de toekomst van Lelystad. Dit heeft Hans Alders.de voorzitter van de ORS, vandaag gezegd…

Airbus haalt uit naar Trump

Airbus haalt uit naar Trump

16/01/2018

Topman Tom Enders van Airbus heeft de Amerikaanse president Trump beschuldigd van protectionisme, terwijl concurrent Boeing ‘schaamteloos meesurft’ op de golf van ‘America-first.’ In een verklaring zegt Enders dinsdag dat…