Home / Luchtvaart / Ryanair bepleit opsplitsing van ‘monopolistisch’ Schiphol

Ryanair bepleit opsplitsing van ‘monopolistisch’ Schiphol

Ryanair bepleit opsplitsing van ‘monopolistisch’ Schiphol

Schiphol moet worden gedwongen haar dochters Eindhoven en Lelystad verkopen, waarmee er concurrentie tussen luchthavens in Nederland ontstaat. Dit bepleit Ryanair, dat zo hoopt meer slots te kunnen krijgen toegewezen.

Topman Michael O’Leary was persoonlijk in Amsterdam om de grieven van zijn airline over het gebrek aan beschikbare slots toe te lichten. De oorzaak, denkt hij, ligt bij het luchtvaartmonopolie in Nederland. Staatsbedrijf Schiphol is tevens eigenaar (in meerderheid) van de luchthavens Rotterdam The Hague, Lelystad en Eindhoven. Ryanair vliegt van zowel Schiphol als Eindhoven, maar krijgt bij lange na niet het aantal slots waar het om vraagt.

Nu gaat niet de luchthaven, maar de slotcoördinator over de toewijzing van de rechten (slots) om te landen en te vertrekken. In Nederland is dat de Airport Coordination Netherlands. ACNL is een onafhankelijke, non-profit organisatie, die wel haar financiering van de luchthaven en de airlines die daar zijn gevestigd. Kunnen maatschappijen als KLM op die manier toch de slot-toewijzing naar hun hand zetten? Michael O’Leary denkt van wel. De Ier zet al geruime tijd vraagtekens achter de ‘onafhankelijke status’ van ACNL.

Londen
Het kan ook anders, stelt hij, onder verwijzing naar de Britse situatie. “Londen heeft jarenlang dit soort problemen gehad toen de drie belangrijkste luchthavens eigendom waren van het BAA-monopolie. De Britse autoriteiten hebben dit verbroken met de verkoop van Gatwick en Stansted aan concurrenten,” aldus O’Leary.

De concurrentie tussen de drie luchthavens van de Britse hoofdstad levert volgens O’Leary ‘groei, lagere tarieven, betere voorzieningen en meer banen’ op. Hij adviseert Nederland hetzelfde te doen, door Eindhoven en Lelystad te verkopen om zo ‘echte concurrentie’ te creëren en ‘de inefficiënte en hoge kosten van Schiphol te bestrijden.’

Ryanair zegt ‘veel meer slots’ te willen hebben, met name op Schiphol, waar het graag een basis wil inrichten, met gestationeerde toestellen. Er zijn echter geen slots beschikbaar op piektijden. Het aantal bestemmingen is daarom vooralsnog beperkt tot twee: Dublin en Malaga.

Eindhoven
Op Eindhoven heeft Ryanair wel al jaren een basis, met 45 bestemmingen, maar ook daar krijgt de carrier naar eigen zeggen onvoldoende ruimte en ziet zich gedwongen om routes op te heffen.

“We zijn erg teleurgesteld over de mislukte gesprekken met Eindhoven voor meer slots. Als direct gevolg van deze kunstmatige slotbeperkingen moeten we nu drie routes van Eindhoven (Aarhus, Milaan Malpensa en Trapani) te sluiten en drie andere (Oradea, Rabat en Tanger) naar Düsseldorf Weeze verplaatsen,” aldus O’Leary. Ryanair, de grootste airline in Eindhoven, vermindert voorts de frequentie op zes andere routes. Het aantal passagiers op Eindhoven zal vanaf het komende winterseizoen dalen van 2,9 miljoen naar 2,5 miljoen, op jaarbasis, zo rekende O’Leary voor.

Lelystad
Verder moet Lelystad Airport vanaf het begin vol meedraaien, vindt O’Leary en dan het liefst als zelfstandig bedrijf.  Na de geplande opening als grote luchthaven in april 2019 zijn er nu 13 vluchten per dag voorzien op Lelystad. Een van de problemen lijkt hierbij de capaciteit van de luchtverkeersleiding te zijn.

Reactie O’Leary: “Geen Europese stad zou een luchthaven openen met slechts 13 vluchten per dag. Wij accepteren niet dat er een beperking is op de Nederlandse luchtverkeersleiding. Andere verkeersleidingcentra in de EU hebben geen moeite met het managen van meerdere landingsbanen of zelfs meerdere luchthavens in grote steden.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Pratend bagagelabel van KLM

Pratend bagagelabel van KLM

21/11/2017

KLM biedt vanaf vandaag duizenden reizigers uit Rusland, Groot-Brittannië, Brazilië en China gratis een Care Tag aan, een als bagagelabel vermomde reisgids voor Amsterdam. Het plastic label, inhoud: een chip,…

Winst easyJet gedaald

Winst easyJet gedaald

21/11/2017

De winst van EasyJet is in het boekjaar 2016-2017, dat afliep op 30 september, gedaald met 17 procent naar 408 miljoen pond (460 miljoen euro). Het aantal passagiers en de…

KLM niet meer op LinkedIn

KLM niet meer op LinkedIn

17/11/2017

KLM stopt per 1 december met het beantwoorden van vragen van reizigers via LinkedIn. Dit heeft Robertjan Groeneveld, manager Social Media Hub, bekendgemaakt. De reden is dat LinkedIn is weggezakt…