Home / Luchtvaart / Pratend bagagelabel van KLM

Pratend bagagelabel van KLM

Pratend bagagelabel van KLM

KLM biedt vanaf vandaag duizenden reizigers uit Rusland, Groot-Brittannië, Brazilië en China gratis een Care Tag aan, een als bagagelabel vermomde reisgids voor Amsterdam.

Het plastic label, inhoud: een chip, speaker en een gps-ontvanger, is een cadeautje aan de KLM-reiziger. Passagiers uit, Groot-Brittannië, Duitsland, China en Brazilië die vanaf nu een vlucht naar Amsterdam boeken die in 2018 wordt gemaakt, kunnen daarbij aangeven of ze één van de ‘duizenden’ exemplaren gratis willen ontvangen. KLM maakt daarbij geen onderscheid, naar boekingsklasse of ticketvorm.

Een proef in september met een Engelstalige Care Tag sloeg onmiddellijk aan. “We kregen heel veel verzoeken van passagiers en van onze eigen buitenstations,”zegt Frank Houben, directeur marketingcommunicatie en merk bij Air France-KLM. “Ook voor andere talen. Niet iedereen is het Engels voldoende machtig.” Daarom spreekt een verbeterde versie naast Engels ook Duits, Portugees, Russisch of Chinees.

“We willen een rol spelen bij elk onderdeel van de reizen die onze klanten maken,” zegt Houben. “We willen op allerlei manieren contact zoeken met klanten. Met commercials, via sociale media, met apps en aan boord met onze dienstverlening. Maar hoe houd je contact met een passagier als hij uit het vliegtuig is gestapt? Hoe geef je hem iets mee waardoor hij aan ons blijft denken? Met de Care Tag laten we zien dat we een dienstbare luchtvaartmaatschappij zijn. We geven er niet zomaar toeristische tips mee, we laten dat doen door onze eigen stewardessen en stewards. Zodat passagiers na afloop van hun reis met plezier aan KLM terugdenken. Bovendien willen we onze Hollandse herkomst benadrukken.”

Waarschuwen voor dure taxi
Het pratende bagagelabel geeft naast toeristische tips ook adviezen en waarschuwingen. Zo wordt op Schiphol geadviseerd de trein te pakken, dan wel niet meer dan 45 euro te betalen voor een taxi. “Dat zijn adviezen waar een bezoeker iets aan heeft,” zegt Houben.

Bewust is niet gekozen voor een app. “Het moet een dingetje zijn, een cadeau, iets dat mensen in de hand kunnen houden,” zegt Houben. “Bovendien, met een telefoon zitten mensen uit het buitenland weer met alle bijkomende kosten en de batterij.”
Er zit ook bewust geen hoofdtelefoonaansluiting op de Care Tag. “We willen dat mensen mét elkaar luisteren naar de tips en dat voorbijgangers opkijken waar die stem vandaan komt.”

Over de toekomst van de Care Tag wil Houben, die onlangs is benoemd tot adviseur van de raad van bestuur van KLM, nog niet veel kwijt. Care Tags voor andere steden zullen er niet snel komen. “Amsterdam is toch onze
thuisstad. We zijn toch een beetje Amsterdam-experts. Maar we zullen kijken of we nog meer talen toevoegen, of dat we weer iets nieuws bedenken. En de Care Tag blijft altijd werken, ook als mensen over twee jaar weer in Amsterdam terugkomen.”

Herman Stil
Door: | herman[at]zakenreis.nl

Herman Stil is luchtvaartredacteur bij Het Parool. Hij levert maandelijks een bijdrage aan Zakenreis Magazine.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
PA neemt Nyras over

PA neemt Nyras over

12/12/2017

PA Consulting heeft luchtvaartadviesbureau Nyras overgenomen. De twee Britse bedrijven, die ook actief zijn in Nederland, werkten al langere tijd samen. “De combinatie van de expertise van Nyras met onze…

Ryanair kapt met Amadeus

Ryanair kapt met Amadeus

12/12/2017

Ryanair maakt vanaf eind deze week niet langer gebruik van de diensten van Amadeus. De Ierse prijsvechter blijft wel samenwerken met Travelport en Sabre, de andere twee grote GDS’en. De…

Schiphol in de sneeuw

Schiphol in de sneeuw

11/12/2017

Schiphol heeft vandaag voor de tweede achtereenvolgende dag te maken met zware sneeuwval, die leidt tot vertraging en annulering van vluchten. Maar de luchthaven zegt goed te kunnen omgaan met…

Petje af bij KLM

Petje af bij KLM

08/12/2017

KLM schaft per 1 januari 2018 de pet voor piloten af. Het bedrijf zegt in een verklaring ‘niet langer de toegevoegde waarde’ van het hoofddeksel te zien. Veel piloten droegen…