Home / Luchtvaart / Pieter Elbers over Schiphol: het moest wel vastlopen

Pieter Elbers over Schiphol: het moest wel vastlopen

Pieter Elbers over Schiphol: het moest wel vastlopen

President-directeur van KLM Pieter Elbers sprak op zijn 47ste verjaardag met Zakenreis, tijdens de CAPA Airline Leader Summit in Dublin, over zijn frustraties met Schiphol. ‘Het moest wel vastlopen.’

Elbers zit er ontspannen bij in het Powerscourt Hotel, even buiten de Ierse hoofdstad. Hij heeft zojuist deelgenomen aan een debat bij CAPA en ‘trakteert’ op een gebakje van het buffet. Amsterdam is voor het moment ver weg, maar de zorgen blijven.

Schiphol doet het heel goed. Kunt u daar, ondanks de logistieke problemen, ook geen  waardering voor opbrengen?
“Nee, als er zoveel mensen zolang in de rij moeten staan doe je iets niet goed.”

De groei van Schiphol is goed voor KLM en voor Nederland, toch?
“In onze visie zijn er twee dingen waar de schoen wringt: het volumebeleid van Schiphol en adequate investeringen in de infrastructuur. Het Alders-akkoord heeft een heel moeilijk bouwwerkje opgeleverd. Om de groei te kunnen faciliteren zijn er allerlei afspraken met de omgeving gemaakt, over isolatie, aanvliegroutes, baangebruik et cetera – al die dingen zijn afgesproken. Dat kost ons ontzettend veel geld, direct door het meebetalen aan isolatieprojecten. We hebben met elkaar afgesproken een goede verdeling te krijgen van de lusten en de lasten.”

Schiphol groeit te snel?
“Ja, er zou een geleidelijk groeipad komen, maar Schiphol voerde de afgelopen jaren een beleid dat erop gericht was de luchthaven zo snel mogelijk vol te krijgen. En dat raakt ons, want wij geven heel veel geld uit om het geluid bij de omgeving dragelijk te maken en tegelijkertijd wordt de groeiruimte, als we even met onze ogen knipperen, weggegeven aan andere maatschappijen met allerlei subsidies. We waarschuwen Schiphol al twee jaar dat het te hard gaat, de infrastructuur blijft achter bij de groei. De luchthaven investeert in allerlei projecten, maar niet in basale dingen als gates, incheckbalies en security lanes. Dat moest wel vastlopen.”

Schiphol heeft in april een nieuwe, tijdelijke vertrekhal geopend, heeft dat niet geholpen?
“Dan moet je wel alle security-balies daar bezetten en dat doet Schiphol niet. Er wás al onder-geïnvesteerd in de infrastructuur en wat er wel is bijgebouwd wordt niet optimaal gebruikt. Als jij in de supermarkt staat een dag voor kerst, dan weet je dat het druk is en als dan slechts de helft van de kassa’s open is, word je als klant chagrijnig. Dit is in feite wat er op Schiphol aan de hand is: er waren te weinig kassa’s en de kassa’s die er wel waren, waren niet allemaal open.”

U bent samen met directeur Jos Nijhuis van Schiphol bij demissionair staatssecretaris Dijksma geweest om over de situatie op de luchthaven te praten.
“Daar heeft Nijhuis toegezegd dat van de zomer alles open zal staan, van ’s morgens heel vroeg tot ’s avonds laat. Ik had liever gehad dat zoiets in het normale proces al was gebeurd, zonder dat we druk hoefden uit te oefenen. Het is wel heel bijzonder dat dit soort afspraken bij Schiphol tot stand moeten komen via de staatssecretaris. Eind vorig jaar zijn er hierover al brieven van KLM naar Schiphol gegaan. Begin maart dit jaar volgde de brandbrief. Daarna besloot Schiphol toch nog slots die in de winter niet zijn gebruikt additioneel uit te geven voor de zomer en dat is zoals door ons voorspeld dus gigantisch spaak gelopen.”

Wie heeft er meer capaciteit gekregen? Emirates, Etihad, Qatar?
“Nee, die hebben in slots gemeten niet zoveel impact. Emirates heeft twee vluchten per dag naar Schiphol, dat zijn dus vier slots. De groei van de uitgegeven slots zit vooral in de Europese low-cost-carriers, zoals easyJet, Ryanair, Small Planet.”

Heeft u er nu wel vertrouwen in na de toezeggingen van Schiphol?
“Als Nijhuis uitvoert wat hij heeft toegezegd wel. En dan zal het nog steeds heel druk worden, ook al zijn alle poortjes open, want die slots zijn uitgegeven.”

En de onderbezetting bij de marechaussee? Daar gaat Schiphol niet over.
Dat is zo, maar we moeten voorkomen dat Schiphol naar de douane wijst en omgekeerd. Op het moment dat je alle security lanes open hebt, kun je een goed gesprek hebben met de douane en dat doen we ook, samen met Schiphol.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
KLM niet meer op LinkedIn

KLM niet meer op LinkedIn

17/11/2017

KLM stopt per 1 december met het beantwoorden van vragen van reizigers via LinkedIn. Dit heeft Robertjan Groeneveld, manager Social Media Hub, bekendgemaakt. De reden is dat LinkedIn is weggezakt…

Zakenluchthaven Twente blijft

Zakenluchthaven Twente blijft

15/11/2017

De Raad van State heeft goedkeuring gegeven aan de verdere ontwikkeling van Twente Airport voor zakelijk verkeer. Omwonenden hadden bezwaar aangetekend, maar de Raad heeft deze ongegrond verklaard. Er bestaan…

Megaorder voor Airbus

Megaorder voor Airbus

15/11/2017

Airbus heeft tijdens de Dubai Airshow een voorlopig contract getekend ter waarde van 49,5 miljard dollar met de Amerikaanse private equity onderneming Indigo Partners voor de levering van 430 Airbus…