Home / Luchtvaart / Pieter Elbers over Schiphol: het moest wel vastlopen

Pieter Elbers over Schiphol: het moest wel vastlopen

Pieter Elbers over Schiphol: het moest wel vastlopen

President-directeur van KLM Pieter Elbers sprak op zijn 47ste verjaardag met Zakenreis, tijdens de CAPA Airline Leader Summit in Dublin, over zijn frustraties met Schiphol. ‘Het moest wel vastlopen.’

Elbers zit er ontspannen bij in het Powerscourt Hotel, even buiten de Ierse hoofdstad. Hij heeft zojuist deelgenomen aan een debat bij CAPA en ‘trakteert’ op een gebakje van het buffet. Amsterdam is voor het moment ver weg, maar de zorgen blijven.

Schiphol doet het heel goed. Kunt u daar, ondanks de logistieke problemen, ook geen  waardering voor opbrengen?
“Nee, als er zoveel mensen zolang in de rij moeten staan doe je iets niet goed.”

De groei van Schiphol is goed voor KLM en voor Nederland, toch?
“In onze visie zijn er twee dingen waar de schoen wringt: het volumebeleid van Schiphol en adequate investeringen in de infrastructuur. Het Alders-akkoord heeft een heel moeilijk bouwwerkje opgeleverd. Om de groei te kunnen faciliteren zijn er allerlei afspraken met de omgeving gemaakt, over isolatie, aanvliegroutes, baangebruik et cetera – al die dingen zijn afgesproken. Dat kost ons ontzettend veel geld, direct door het meebetalen aan isolatieprojecten. We hebben met elkaar afgesproken een goede verdeling te krijgen van de lusten en de lasten.”

Schiphol groeit te snel?
“Ja, er zou een geleidelijk groeipad komen, maar Schiphol voerde de afgelopen jaren een beleid dat erop gericht was de luchthaven zo snel mogelijk vol te krijgen. En dat raakt ons, want wij geven heel veel geld uit om het geluid bij de omgeving dragelijk te maken en tegelijkertijd wordt de groeiruimte, als we even met onze ogen knipperen, weggegeven aan andere maatschappijen met allerlei subsidies. We waarschuwen Schiphol al twee jaar dat het te hard gaat, de infrastructuur blijft achter bij de groei. De luchthaven investeert in allerlei projecten, maar niet in basale dingen als gates, incheckbalies en security lanes. Dat moest wel vastlopen.”

Schiphol heeft in april een nieuwe, tijdelijke vertrekhal geopend, heeft dat niet geholpen?
“Dan moet je wel alle security-balies daar bezetten en dat doet Schiphol niet. Er wás al onder-geïnvesteerd in de infrastructuur en wat er wel is bijgebouwd wordt niet optimaal gebruikt. Als jij in de supermarkt staat een dag voor kerst, dan weet je dat het druk is en als dan slechts de helft van de kassa’s open is, word je als klant chagrijnig. Dit is in feite wat er op Schiphol aan de hand is: er waren te weinig kassa’s en de kassa’s die er wel waren, waren niet allemaal open.”

U bent samen met directeur Jos Nijhuis van Schiphol bij demissionair staatssecretaris Dijksma geweest om over de situatie op de luchthaven te praten.
“Daar heeft Nijhuis toegezegd dat van de zomer alles open zal staan, van ’s morgens heel vroeg tot ’s avonds laat. Ik had liever gehad dat zoiets in het normale proces al was gebeurd, zonder dat we druk hoefden uit te oefenen. Het is wel heel bijzonder dat dit soort afspraken bij Schiphol tot stand moeten komen via de staatssecretaris. Eind vorig jaar zijn er hierover al brieven van KLM naar Schiphol gegaan. Begin maart dit jaar volgde de brandbrief. Daarna besloot Schiphol toch nog slots die in de winter niet zijn gebruikt additioneel uit te geven voor de zomer en dat is zoals door ons voorspeld dus gigantisch spaak gelopen.”

Wie heeft er meer capaciteit gekregen? Emirates, Etihad, Qatar?
“Nee, die hebben in slots gemeten niet zoveel impact. Emirates heeft twee vluchten per dag naar Schiphol, dat zijn dus vier slots. De groei van de uitgegeven slots zit vooral in de Europese low-cost-carriers, zoals easyJet, Ryanair, Small Planet.”

Heeft u er nu wel vertrouwen in na de toezeggingen van Schiphol?
“Als Nijhuis uitvoert wat hij heeft toegezegd wel. En dan zal het nog steeds heel druk worden, ook al zijn alle poortjes open, want die slots zijn uitgegeven.”

En de onderbezetting bij de marechaussee? Daar gaat Schiphol niet over.
Dat is zo, maar we moeten voorkomen dat Schiphol naar de douane wijst en omgekeerd. Op het moment dat je alle security lanes open hebt, kun je een goed gesprek hebben met de douane en dat doen we ook, samen met Schiphol.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
KLM naar Fortaleza

KLM naar Fortaleza

25/09/2017

KLM zal vanaf 3 mei 2018 twee keer per week – op donderdag en zaterdag – tussen Amsterdam en Fortaleza gaan vliegen. Per 2 juli 2018 zal er een derde…

Lucky Air naar Europa

Lucky Air naar Europa

25/09/2017

De Chinese carrier Lucky Air breidt haar netwerk in Europa uit met vluchten naar St Petersburg en Helsinki. In juni maakte de dochter van de HNA Group al de oversteek…

KLM geen partner van Joon

KLM geen partner van Joon

25/09/2017

KLM zal niet samenwerken met Joon. Dit werd vandaag duidelijk tijdens de presentatie van de nieuwe airline. CEO Franck Terner van Air France, het moederbedrijf, noemde Delta Air Lines, China…

Business Tourist: Jac Damen over Seoul

Business Tourist: Jac Damen over Seoul

24/09/2017

Jac Damen kwam in in Zuid-Korea terecht als uitgezonden ambtenaar van het toenmalige ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij. Sinds 2008 heeft hij in Seoul zijn eigen consultancy/import- en distributiebedrijf,…