Home / Luchtvaart / Pieter Elbers: NDC biedt nieuwe kansen voor KLM

Pieter Elbers: NDC biedt nieuwe kansen voor KLM

Pieter Elbers: NDC biedt nieuwe kansen voor KLM

KLM bereikt eind dit jaar het hoogste niveau (Level 3) van NDC. Topman Pieter Elbers zei deze week op de zakenreisconferentie RE in Amsterdam dat deze New Distribution Capability van brancheorganisatie IATA ‘nieuwe kansen en toegevoegde waarde’ biedt. NDC is volgens Elbers ‘goed voor de klanten van KLM,’

NDC is een standaard die IATA heeft ontwikkeld voor data-uitwisseling en waarmee luchtvaartmaatschappijen elk aspect van hun dienstverlening beter aan hun klanten kenbaar kunnen maken. Airlines gebruikten tot nu toe de traditionele distributiekanalen (GDS’en – Global Distribution Systems), maar vinden deze vaak te duur en te omslachtig.

De GDS zal niet verdwijnen, stelde Elbers, maar moet zich aanpassen om te blijven bestaan en waarde toevoegen die airlines wensen. Maatschappijen willen niet alleen vluchtschema’s en tarieven tonen, maar ook verrijkte content laten zien met foto’s en filmpjes.

Het verschil tussen GDS en NDC is de open, wereldwijde standaard van de laatste, die iedereen kan gebruiken. Een GDS kan op haar beurt ook ‘NDC-gecertificeerd’ zijn en dat gebeurt ook.

24/7 connected
Elbers schilderde op de RE-conferentie een breed palet van digitale activiteiten waar KLM zich mee bezighoudt. De snelle veranderingen van de afgelopen jaren op dit gebied blijven doorgaan. De nieuwe generatie reizigers is 24/7 ‘connected’, internet is geïntegreerd in alle aspecten van het leven, waaronder reizen, maakte Elbers duidelijk.

KLM staat zich erop voor als een van de beste onder de airlines met social media om te gaan. In de woorden van Elbers staat zijn bedrijf ‘in het linker rijtje’ – een verwijzing naar voetbal, waarbij de beste ploegen aan de linkerkant van de stand staan.

En KLM blijft intussen vernieuwen op digitaal terrein. Elbers: “KLM wil het verschil maken door reizigers meer mogelijkheden te geven zelf dingen te regelen, zoals overboeken wanneer een vlucht uitvalt. Dit staat op het punt om te worden uitgerold.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
4,1 miljard passagiers in 2017

4,1 miljard passagiers in 2017

19/01/2018

Het aantal vervoerde passagiers in de luchtvaart is vorig jaar wereldwijd gestegen met 7,1 procent tot een totaal van 4,1 miljard. Dit heeft ICAO, de  burgerluchtvaartorganisatie, bekendgemaakt. In alle regio’s…

Qatar stevent af op verlies

Qatar stevent af op verlies

18/01/2018

Qatar Airways stevent af op een ‘aanzienlijk verlies’, zo heeft CEO Al Baker gezegd. Oorzaak is de blokkade door de buurlanden. De carrier poogt met investeringen in de VS het…

Boeing maakt zelf stoelen

Boeing maakt zelf stoelen

17/01/2018

Boeing is een joint venture aangegaan met het eveneens Amerikaanse bedrijf Adient voor het maken van vliegtuigstoelen. De jv heet Adient Aerospace. De eerste productiefaciliteit komt niet in de VS,…

HNA in de problemen

HNA in de problemen

17/01/2018

De HNA Group is in de problemen. De handel in aandelen van de kapitaalpoot van het Chinese conglomeraat zijn vandaag stilgelegd. Vorige week gebeurde dit al met de aandelen in…

Alders: de politiek beslist

Alders: de politiek beslist

16/01/2018

Politiek Den Haag heeft het laatste woord als het gaat om de uitbreiding van Schiphol en de toekomst van Lelystad. Dit heeft Hans Alders.de voorzitter van de ORS, vandaag gezegd…