Home / Luchtvaart / Ook Ryanair overweegt verhuizing naar vasteland

Ook Ryanair overweegt verhuizing naar vasteland

Ook Ryanair overweegt verhuizing naar vasteland

Ryanair heeft een ‘contingency plan’ klaarliggen om vliegtuigen uit de UK te verplaatsen naar ‘Europa’, mocht de Brexit verkeerd uitpakken. Vorige week vestigde easyJet al een nieuwe dochter in de EU.

Michael O’Leary, de CEO van de Ierse prijsvechter, houdt er rekening mee de hele of een deel van de vloot die nu op Britse luchthavens is gestationeerd over te brengen naar continentaal Europa.

“Als er voor de herfst van 2018 geen zekerheid komt over de wettelijke basis van vluchten tussen de UK en de EU, zien wij ons mogelijk gedwongen verbindingen op te geven en sommige van onze vliegtuigen – of allemaal – te stationeren in continentaal Europa vanaf april 2019,” zei O’Leary vandaag in een verklaring.

Onderhandelingen
Airlines kunnen zolang het Verenigd Koninkrijk nog deel uitmaakt van de Europese Unie, gebruik maken van de open skies binnen de EU, maar hoe de situatie zal zijn na de Brexit, het vertrek van de UK uit de EU, is volstrekt onduidelijk.

Uiteraard zal er daarna intensief vliegverkeer blijven bestaan naar en van Britse luchthavens; tegen welke voorwaarden is echter nog niet duidelijk. De luchtvaart is een van de punten waar de onderhandelaars van de EU en de UK zich de komende maanden over zullen buigen in de Brexit-onderhandelingen.

Vooral prijsvechters, die minder zijn gebonden aan hun landen van herkomst dan flag carriers, vrezen de gevolgen. Zo krijgen ze mogelijk minder landingsrechten voor vluchten vanuit de UK naar andere Europese landen vice versa, of gaan de tarieven omhoog.

EasyJet en Ryanair wachten daar niet op en zijn overgegaan tot actie. EasyJet, van origine een Britse carrier, heeft inmiddels een dochteronderneming in Wenen opgezet.

Ryanair, Iers maar met de UK als grootste markt, heeft nog geen land genoemd waar het mogelijk naar toe zal verhuizen. “Wij willen, zoals alle airlines, duidelijkheid krijgen voordat we onze zomerdienstregeling 2019 gaan publiceren, eind 2018,” aldus O’Leary.

Zijn opmerkingen kwamen tegelijk met de bekendmaking van de kwartaalcijfers van Ryanair, april – juni, waarbij de winst vóór belasting steeg met 55 procent naar 443 miljoen euro. De nettowinst voor het gebroken boekjaar raamt Ryanair nu op 1,4 miljard tot 1,45 miljard euro.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl

Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
PA neemt Nyras over

PA neemt Nyras over

12/12/2017

PA Consulting heeft luchtvaartadviesbureau Nyras overgenomen. De twee Britse bedrijven, die ook actief zijn in Nederland, werkten al langere tijd samen. “De combinatie van de expertise van Nyras met onze…

Ryanair kapt met Amadeus

Ryanair kapt met Amadeus

12/12/2017

Ryanair maakt vanaf eind deze week niet langer gebruik van de diensten van Amadeus. De Ierse prijsvechter blijft wel samenwerken met Travelport en Sabre, de andere twee grote GDS’en. De…

Schiphol in de sneeuw

Schiphol in de sneeuw

11/12/2017

Schiphol heeft vandaag voor de tweede achtereenvolgende dag te maken met zware sneeuwval, die leidt tot vertraging en annulering van vluchten. Maar de luchthaven zegt goed te kunnen omgaan met…

Petje af bij KLM

Petje af bij KLM

08/12/2017

KLM schaft per 1 januari 2018 de pet voor piloten af. Het bedrijf zegt in een verklaring ‘niet langer de toegevoegde waarde’ van het hoofddeksel te zien. Veel piloten droegen…