Home / Luchtvaart / Ook Ryanair overweegt verhuizing naar vasteland

Ook Ryanair overweegt verhuizing naar vasteland

Ook Ryanair overweegt verhuizing naar vasteland

Ryanair heeft een ‘contingency plan’ klaarliggen om vliegtuigen uit de UK te verplaatsen naar ‘Europa’, mocht de Brexit verkeerd uitpakken. Vorige week vestigde easyJet al een nieuwe dochter in de EU.

Michael O’Leary, de CEO van de Ierse prijsvechter, houdt er rekening mee de hele of een deel van de vloot die nu op Britse luchthavens is gestationeerd over te brengen naar continentaal Europa.

“Als er voor de herfst van 2018 geen zekerheid komt over de wettelijke basis van vluchten tussen de UK en de EU, zien wij ons mogelijk gedwongen verbindingen op te geven en sommige van onze vliegtuigen – of allemaal – te stationeren in continentaal Europa vanaf april 2019,” zei O’Leary vandaag in een verklaring.

Onderhandelingen
Airlines kunnen zolang het Verenigd Koninkrijk nog deel uitmaakt van de Europese Unie, gebruik maken van de open skies binnen de EU, maar hoe de situatie zal zijn na de Brexit, het vertrek van de UK uit de EU, is volstrekt onduidelijk.

Uiteraard zal er daarna intensief vliegverkeer blijven bestaan naar en van Britse luchthavens; tegen welke voorwaarden is echter nog niet duidelijk. De luchtvaart is een van de punten waar de onderhandelaars van de EU en de UK zich de komende maanden over zullen buigen in de Brexit-onderhandelingen.

Vooral prijsvechters, die minder zijn gebonden aan hun landen van herkomst dan flag carriers, vrezen de gevolgen. Zo krijgen ze mogelijk minder landingsrechten voor vluchten vanuit de UK naar andere Europese landen vice versa, of gaan de tarieven omhoog.

EasyJet en Ryanair wachten daar niet op en zijn overgegaan tot actie. EasyJet, van origine een Britse carrier, heeft inmiddels een dochteronderneming in Wenen opgezet.

Ryanair, Iers maar met de UK als grootste markt, heeft nog geen land genoemd waar het mogelijk naar toe zal verhuizen. “Wij willen, zoals alle airlines, duidelijkheid krijgen voordat we onze zomerdienstregeling 2019 gaan publiceren, eind 2018,” aldus O’Leary.

Zijn opmerkingen kwamen tegelijk met de bekendmaking van de kwartaalcijfers van Ryanair, april – juni, waarbij de winst vóór belasting steeg met 55 procent naar 443 miljoen euro. De nettowinst voor het gebroken boekjaar raamt Ryanair nu op 1,4 miljard tot 1,45 miljard euro.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Geen Airbus A350 voor KLM?

Geen Airbus A350 voor KLM?

20/10/2017

De Airbus A350’s die KLM vanaf begin 2020 zou krijgen, gaan mogelijk naar Air France, zo melden bronnen bij KLM aan Zakenreis. De eerdere vlootplannen van de holding zouden zijn…

Eerste vlucht A330neo

Eerste vlucht A330neo

19/10/2017

De eerste A330neo is vanmorgen opgestegen vanaf de luchthaven van Toulouse waar de assemblagehallen van Airbus zich bevinden. De A330 maakt een testvlucht over het Zuidwesten van Frankrijk. Het toestel…

Nieuwe economy Delta

Nieuwe economy Delta

18/10/2017

Delta Air Lines introduceert dezer dagen haar Airbus A350-900 en maakt van de gelegenheid gebruik om de economy class in de long haul, main cabin genoemd, een upgrade te geven….