Home / Luchtvaart / Nijhuis: Schiphol kan groeien

Nijhuis: Schiphol kan groeien

Nijhuis: Schiphol kan groeien

Schiphol kan de komende jaren nog blijven groeien, ondanks het naderende plafond van 500.000 vliegbewegingen, door een betere efficiëntie. Dit heeft de CEO van de luchthaven, Jos Nijhuis, vandaag gezegd op de zakenreisconferentie ‘RE’ in Amsterdam, een initiatief van de NATM (Nederlandse Associatie voor Travel Management).

“2018 zal nog drukker zijn dan recordjaar 2017, we kunnen nog doorgroeien in aantallen passagiers,” aldus Nijhuis. De CEO erkende – nogmaals – dat er eerder dit jaar door Schiphol fouten zijn gemaakt. Door de inzet van te weinig personeel ontstonden er in mei opstoppingen in de vertrekhal.

Nijhuis: “Dat  hebben we in de zomer gecorrigeerd door de inzet met meer personeel en een betere planning. We kunnen nu beter voorspellen wanneer de passagiers op de luchthaven zijn. Meer dan 200.000 passagiers per dag was vorig jaar nog een record, nu niet meer, we kunnen het aan.”

Zakenreiziger belangrijk
Zakenreizigers zijn zeer belangrijk voor Schiphol, benadrukte Nijhuis. Het doorloopproces is voor hen ‘optimaal’ geregeld. “Een zakenreiziger die business class vliegt kan gebruik maken van de priority lanes en is in principe in luttele minuten door alle formaliteiten.”

In de rij voor economy class duurt het langer, voegt Nijhuis eraan toe, maar de speciale Small Bags Only lane waar Schiphol deze zomer mee is begonnen noemt hij ‘een succes’. Veel zakenreizigers maken er gebruik van.

Schiphol gaat testen uitvoeren voor een seamless passenger journey, waarbij één keer paspoortgegevens en biometrische gezichtskenmerken worden gekoppeld en vastgelegd. Vervolgens kunnen passagiers zonder hun documenten te tonen overal doorlopen: check-in, security, de marcehaussee en boarden.

Groei door grotere vliegtuigen
Schiphol nadert intussen het maximum aantal vliegbewegingen van 500.000 per jaar. In principe kan de luchthaven precies dat aantal verwerken, maar Nijhuis zegt liever met een kleine marge daaronder te blijven, rond de 1 procent.

De inzet van grotere vliegtuigen door de airlines zou voor verdere groei kunnen zorgen, maar daar kan de luchthaven zelf niet op sturen, benadrukt Nijhuis.

Een ondergrens leggen bij de grootte van een vliegtuig is een gedachte waar de luchthaven mee speelt. Immers:  een toestel met 50 stoelen ‘kost’ één slot (start- en landingsrecht), evenals een vliegtuig met 500 stoelen.

Hoe groter het vliegtuig, hoe meer passagiers dus voor Schiphol. Op die manier is Londen Heathrow, dat al jaren aan de grens van haar aantal vliegbewegingen zit, steeds wel doorgegroeid in passagiersaantallen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Geen Airbus A350 voor KLM?

Geen Airbus A350 voor KLM?

20/10/2017

De Airbus A350’s die KLM vanaf begin 2020 zou krijgen, gaan mogelijk naar Air France, zo melden bronnen bij KLM aan Zakenreis. De eerdere vlootplannen van de holding zouden zijn…

Eerste vlucht A330neo

Eerste vlucht A330neo

19/10/2017

De eerste A330neo is vanmorgen opgestegen vanaf de luchthaven van Toulouse waar de assemblagehallen van Airbus zich bevinden. De A330 maakt een testvlucht over het Zuidwesten van Frankrijk. Het toestel…

Nieuwe economy Delta

Nieuwe economy Delta

18/10/2017

Delta Air Lines introduceert dezer dagen haar Airbus A350-900 en maakt van de gelegenheid gebruik om de economy class in de long haul, main cabin genoemd, een upgrade te geven….