Home / Luchtvaart / Nieuwe stakingen bij KLM

Nieuwe stakingen bij KLM

Nieuwe stakingen bij KLM

Komende woensdag 9 november hervatten de VNC en FNV Cabine hun werkonderbrekingen van 40 minuten bij KLM. Morgen doet de rechter uitspraak over de vraag of de bonden opnieuw moeten praten met KLM over een CAO, maar de stakingsacties waren al toegestaan.

De twee bonden zijn mede tot hun besluit om opnieuw actie te gaan voeren gekomen door de interne brief van COO René de Groot van KLM aan alle personeelsleden, afgelopen zaterdag, waarin hij ‘vervolgstappen’ aankondigt als de acties van het cabinepersoneel harder zouden worden. FNV Cabine spreekt over ‘een misplaatste brief vol onjuistheden en verkapte dreigementen’.

Alles draait om ‘-1 CA’: de sinds 30 oktober doorgevoerde maatregel van de KLM-directie om op een deel van de langeafstandsvluchten met een cabinelid minder te vliegen. KLM sleepte de bonden voor de rechter en wil de kwestie inbrengen in de CAO-onderhandelingen. De VNC en FNV Cabine weigeren te praten zolang ‘-1 CA’ blijft bestaan.

Recht op actievoeren
De twee bonden schortten afgelopen vrijdag wel hun acties op, in afwachting van de beslissing van de rechter op 8 november, maar zeggen nu dat ze in hun recht staan een dag later weer actie te gaan voeren.

De VNC zegt in een verklaring: “Afgelopen vrijdag gaf de rechter toestemming om werkonderbrekingen te houden van maximaal 40 minuten. We hebben toen – ondanks deze toestemming – besloten om tot op de dag van de uitspraak geen werkonderbrekingen in te zetten. Dat was een geste om KLM de tijd te geven om terug te komen op haar eenzijdig besluit.”

De VNC heeft voor de brief van De Groot ook geen goed woord over. “Laten we het zo formuleren: het was niet de reactie die we hadden verwacht. Na eindeloze pogingen tot oplossingen middels formele en informele gesprekken spreekt de toon van de KLM brief boekdelen en komt dat bij velen binnen als een mokerslag.”

De twee cabinebonden hebben vandaag na onderling overleg besloten om op 9 november, na de dag van de uitspraak van de rechter, weer werkonderbrekingen van 40 minuten in te zetten. “Niet omdat het kan, maar omdat het moet, het is noodzakelijk om aan KLM het signaal te blijven afgeven dat zij de -1 CA maatregel stopt,” aldus de VNC.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Strategie Etihad is mislukt

Strategie Etihad is mislukt

18/08/2017

In mei ging Alitalia failliet, deze week gevolgd door airberlin. In beide gevallen was Etihad grootaandeelhouder. De strategie van de airline uit Abu Dhabi om verliesgevende buitenlandse carriers om te…

Cathay: lek nog niet boven

Cathay: lek nog niet boven

16/08/2017

Cathay Pacific heeft over het eerste half jaar van 2017 een nettoverlies geleden van omgerekend 217 miljoen euro. De airline uit Hongkong heeft het al enige jaren moeilijk en is…

Faillissement airberlin

Faillissement airberlin

15/08/2017

Airberlin heeft vandaag bij een rechtbank in Berlijn faillissement aangevraagd, nadat de grootste aandeelhouder, Etihad Airways, had aangegeven geen verdere financiële injecties te zullen geven voor de noodlijdende carrier. Om…