Home / Luchtvaart / Nieuwe regels Ryanair en easyJet voor handbagage

Nieuwe regels Ryanair en easyJet voor handbagage

Nieuwe regels Ryanair en  easyJet voor handbagage

Passagiers bij Ryanair mogen binnenkort nog maar een stuk handbagage meenemen. En easyJet introduceert ‘handsfree service’: afgeven van cabinebagage, tegen betaling. Beide carriers worstelen met een te geringe capaciteit van de ‘overhead bins’.

Ryanair voert per 1 november twee nieuwe maatregelen door. Het maximale gewicht voor ruimbagage gaat omhoog van 15 naar 20 kilo, terwijl het tarief voor de koffer wordt verlaagd van 35 naar 25 euro. Tegelijkertijd schaft Ryanair het beleid af waarbij passagiers twee stuks handbagage mogen meenemen. Iedereen mag dit nog doen meenemen, tot aan de gate. Daar wordt het grootste exemplaar, zoals een rolkoffer, ingenomen en verhuist naar het bagageruim. Ryanair berekent hier geen toeslag voor. Alleen passagiers met ‘priority boarding’, een betaalde service, mogen twee tassen bij zich houden.

“Aangezien te veel klanten gebruik maken van de twee stuks gratis handbagage is er niet genoeg ruimte in de cabine voor dit volume,” zegt Ryanair in een verklaring. Dit leidt vaak tot instap- en vluchtvertragingen, omdat de vliegtuigen van de Ierse zeker gemiddeld bijna tot de laatste stoel zijn gevuld. In augustus was de bezettingsgraad 97 procent. Van de 189 stoelen in de Boeing 737-800 van Ryanair blijven gemiddeld vijf onbezet.

EasyJet
Easyjet heeft eerder dit jaar een proef gedaan met ‘handsfree reizen’, in Frankrijk en zegt dat het daar een succes was. 9.000 passagiers kozen voor deze optie in een periode van vier weken.

De ‘handsfree’ service is nu beschikbaar op alle luchthavens waar easyJet vliegt – Londen Gatwick uitgezonderd – en dient te worden afgerekend aan de balie bij easyJet. Passagiers hoeven niet, zoals bij de ruimbagage, van te voren aan te geven dat ze hun handbagage willen afgeven. EasyJet zegt dat handbagage ter plekke een ‘priority label’ krijgt en na aankomst als eerste op de band zal komen. De passagier krijgt, indien gewenst, van easyJet een plastic zakje voor items zoals paspoort en geld.

De Britse airline rekent vier pond (4,30 euro) per passagier of tien pond voor een ‘groepsbundel’ van familieleden of zakenpartners. Voordeel van de service is dat de passagier niet meer alle handelingen hoeft te verrichten bij de security lanes. Nadeel is dat ook de laptop of andere apparatuur tijdens de vlucht niet meer beschikbaar zijn. Bovendien moet de passagier na aankomst een extra handeling verrichten: de handbagage van de band halen.

Rolkoffers
Hoewel er in de luchtvaart veel universele regels bestaan, waar alle airlines zich aan houden, geldt dit niet voor bagage. Elke luchtvaartmaatschappij heeft het recht zelf haar bagagebeleid te bepalen. Zowel voor ruim- als handbagage zijn de verschillen groot.

Het inchecken van bagage zat tot een jaar of tien geleden in bij de prijs van het ticket. Bij sommige airlines is dit nog steeds zo, zoals bij KLM mits het bij één koffer van maximaal 23 kilo blijft. Veel andere carriers en zeker de prijsvechters, brengen een toeslag op ruimbagage in rekening, die fors kan oplopen.

Onder passagiers, vooral zakenreizigers, is mede door deze heffingen voor ruimbagage een trend ontstaan om – zeker voor korte trips – geen ruimbagage meer in te checken. Dat scheelt geld en veel tijd, zowel op de luchthaven van vertrek als de aankomst. De passagier heeft bovendien zijn/haar bagage altijd bij zich.

Meestal nemen deze passagiers wel meer handbagage mee, vooral rolkoffertjes die in de ‘luggage bins’ van de vliegtuigcabine passen. Maar tegelijkertijd is de bezettingsgraad bij veel airlines gestegen door een efficiënter beleid. De overhead bins zijn in veelk, gevallen niet berekend op zoveel handbagage. Vliegtuigfabrikanten bouwen nu toestellen met grotere bins, maar de meeste vliegtuigen die nu in dienst zijn hebben dat niet.

KLM
De meeste netwerkmaatschappijen staan passagiers toe om een kleine koffer plus een handtas of rugzak mee aan boord te nemen. Bij KLM bijvoorbeeld geldt: één stuks handbagage van maximaal  55 x 35 x 25 cm en één accessoire, zoals handtas of tas met laptop. Het totale gewicht mag twaalf kilogram zijn. Deze bepalingen zijn voor economy class. In de business class mogen passagiers twee rolkoffers meenemen en een handtas, met een gezamenlijk gewicht van 18 kilogram. De ervaring leert dat KLM dit vrijwel nooit controleert. Alleen passagiers die met ostentatief veel handbagage bij de gate komen zullen daarop worden aangesproken.

Prijsvechters zijn doorgaans strenger. Bij Transavia is het beleid: één stuks handbagage van 45x40x25 centimeter en maximaal tien kilo. Bij easyjet is ook één tas of rolkoffer het maximum, maar deze mag wel groter zijn (56x45x25 cm) en er is geen restrictie op het gewicht,

Ryanair – niet alleen de grootste prijsvechter, ook de grootste airline van Europa – heeft de soepelste  regeling. Er mag een rolkoffer (55x40x20 cm) en een kleine tas of rugzak aan boord, tien kilogram maximaal. Dit beleid gaat nu dus op de schop, maar zonder extra kosten voor de passagiers. Integendeel: de airline zegt dat de nieuwe regels haar geld kosten door gederfde opbrengsten uit de ruimbagage – een geschatte 50 miljoen euro op jaarbasis.

Ryanair heeft, zoals veel andere carriers, een ‘sizer’ staan bij de balies en de gates waar de rolkoffer in moet passen. Te grote bagage betekent vrijwel altijd dat deze alsnog het ruim in moet, tegen forse extra kosten.

In de ‘operatie’ leidt de hoeveelheid handbagage niet zelden tot problemen. De meeste vliegtuigen stammen namelijk uit een tijd dat de rolkoffer nog niet in zwang was. Op volle vluchten zijn de bagagebakken soms zo vol dat het cabinepersoneel alle hoeken en gaten vult met bagage. Soms moeten rolkoffers alsnog het ruim in.

Schiphol
Schiphol kwam met deze zomer met de optie de ‘small bags only’, ook als proef. Aanleiding was het eigen, door CEO Jos Nijhuis erkende, falen bij de security lanes, waar in mei grote opstoppingen ontstonden, doordat er te weinig personeel werd ingezet. Dat laatste is inmiddels opgelost.

Schiphol constateerde tijdens de menselijke files ook dat het vooral de rolkoffers bij de handbagage zijn die tijd kosten. Tijdens de spitsuren heeft Schiphol daarom een rij geïntroduceerd bij security voor passagiers met alleen laptoptassen, rugzakjes of kleine handtassen. Aan het begin van de looproute naar security staat een aparte ingang aangegeven met een bordje ‘Small Bags Only’. Een Schiphol-medewerker geeft aan welke handbagage geschikt is.

‘Small bags only’ is een succes, zegt Schiphol; de luchthaven gaat er daarom mee door.

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
KLM niet meer op LinkedIn

KLM niet meer op LinkedIn

17/11/2017

KLM stopt per 1 december met het beantwoorden van vragen van reizigers via LinkedIn. Dit heeft Robertjan Groeneveld, manager Social Media Hub, bekendgemaakt. De reden is dat LinkedIn is weggezakt…

Zakenluchthaven Twente blijft

Zakenluchthaven Twente blijft

15/11/2017

De Raad van State heeft goedkeuring gegeven aan de verdere ontwikkeling van Twente Airport voor zakelijk verkeer. Omwonenden hadden bezwaar aangetekend, maar de Raad heeft deze ongegrond verklaard. Er bestaan…

Megaorder voor Airbus

Megaorder voor Airbus

15/11/2017

Airbus heeft tijdens de Dubai Airshow een voorlopig contract getekend ter waarde van 49,5 miljard dollar met de Amerikaanse private equity onderneming Indigo Partners voor de levering van 430 Airbus…