Home / Luchtvaart / KLM’s BlueBot helpt tickets boeken via Messenger

KLM’s BlueBot helpt tickets boeken via Messenger

KLM’s BlueBot helpt tickets boeken via Messenger

Vanaf vandaag kunnen KLM-klanten via Facebook Messenger een ticket boeken met behulp van BlueBot (BB). Dankzij deze vorm van kunstmatige intelligentie kunnen klanten het boekingsproces op het sociale medium doorlopen zonder tussenkomst van een KLM-medewerker.

BB is zelflerend, zegt KLM, en ze heeft haar eigen persoonlijkheid: behulpzaam, vriendelijk, professioneel en gewaagd. Wanneer BlueBot klanten niet verder kan helpen, verwijst ze hen door naar een van de 250 menselijke collega’s. BB begint haar diensten op Messenger, maar de service zal ook op andere digitale kanalen worden uitgerold, ook in sprekende vorm.

“Op social media bieden we 24/7 ondersteuning dankzij een team van 250 medewerkers die wekelijks meer dan 16.000 vragen beantwoorden,” zegt Pieter Groeneveld, senior vice president Digital van Air France-KLM. “Deze aantallen zullen alleen maar toenemen, maar klanten willen natuurlijk wel een snelle reactie. Om deze reden experimenteren we al een tijdje met kunstmatige intelligentie, zodat onze medewerkers persoonlijk, tijdig en correct kunnen reageren. BB is de volgende stap binnen KLM’s social media-strategie. Ze helpt ons om persoonlijke service te verlenen via technologie met, waar nodig, ondersteuning van menselijke medewerkers.”

KLM heeft meer dan 25 miljoen volgers op verschillende social media-kanalen. Via deze kanalen wordt KLM iedere week ruim 100.000 keer genoemd. In 16.000 gevallen gaat het daarbij om vragen of opmerkingen. Deze vragen en opmerkingen worden persoonlijk beantwoord door ruim 250 medewerkers die volgens KLM samen het grootste social media-team ter wereld vormen. Op WhatsApp, Facebook, Messenger, Twitter, LinkedIn, WeChat (China) en KakaoTalk (Zuid-Korea) biedt KLM haar klanten de klok rond ondersteuning in negen verschillende talen.

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
4,1 miljard passagiers in 2017

4,1 miljard passagiers in 2017

19/01/2018

Het aantal vervoerde passagiers in de luchtvaart is vorig jaar wereldwijd gestegen met 7,1 procent tot een totaal van 4,1 miljard. Dit heeft ICAO, de  burgerluchtvaartorganisatie, bekendgemaakt. In alle regio’s…

Qatar stevent af op verlies

Qatar stevent af op verlies

18/01/2018

Qatar Airways stevent af op een ‘aanzienlijk verlies’, zo heeft CEO Al Baker gezegd. Oorzaak is de blokkade door de buurlanden. De carrier poogt met investeringen in de VS het…

Boeing maakt zelf stoelen

Boeing maakt zelf stoelen

17/01/2018

Boeing is een joint venture aangegaan met het eveneens Amerikaanse bedrijf Adient voor het maken van vliegtuigstoelen. De jv heet Adient Aerospace. De eerste productiefaciliteit komt niet in de VS,…

HNA in de problemen

HNA in de problemen

17/01/2018

De HNA Group is in de problemen. De handel in aandelen van de kapitaalpoot van het Chinese conglomeraat zijn vandaag stilgelegd. Vorige week gebeurde dit al met de aandelen in…

Alders: de politiek beslist

Alders: de politiek beslist

16/01/2018

Politiek Den Haag heeft het laatste woord als het gaat om de uitbreiding van Schiphol en de toekomst van Lelystad. Dit heeft Hans Alders.de voorzitter van de ORS, vandaag gezegd…