Home / Luchtvaart / KLM’s BlueBot helpt tickets boeken via Messenger

KLM’s BlueBot helpt tickets boeken via Messenger

KLM’s BlueBot helpt tickets boeken via Messenger

Vanaf vandaag kunnen KLM-klanten via Facebook Messenger een ticket boeken met behulp van BlueBot (BB). Dankzij deze vorm van kunstmatige intelligentie kunnen klanten het boekingsproces op het sociale medium doorlopen zonder tussenkomst van een KLM-medewerker.

BB is zelflerend, zegt KLM, en ze heeft haar eigen persoonlijkheid: behulpzaam, vriendelijk, professioneel en gewaagd. Wanneer BlueBot klanten niet verder kan helpen, verwijst ze hen door naar een van de 250 menselijke collega’s. BB begint haar diensten op Messenger, maar de service zal ook op andere digitale kanalen worden uitgerold, ook in sprekende vorm.

“Op social media bieden we 24/7 ondersteuning dankzij een team van 250 medewerkers die wekelijks meer dan 16.000 vragen beantwoorden,” zegt Pieter Groeneveld, senior vice president Digital van Air France-KLM. “Deze aantallen zullen alleen maar toenemen, maar klanten willen natuurlijk wel een snelle reactie. Om deze reden experimenteren we al een tijdje met kunstmatige intelligentie, zodat onze medewerkers persoonlijk, tijdig en correct kunnen reageren. BB is de volgende stap binnen KLM’s social media-strategie. Ze helpt ons om persoonlijke service te verlenen via technologie met, waar nodig, ondersteuning van menselijke medewerkers.”

KLM heeft meer dan 25 miljoen volgers op verschillende social media-kanalen. Via deze kanalen wordt KLM iedere week ruim 100.000 keer genoemd. In 16.000 gevallen gaat het daarbij om vragen of opmerkingen. Deze vragen en opmerkingen worden persoonlijk beantwoord door ruim 250 medewerkers die volgens KLM samen het grootste social media-team ter wereld vormen. Op WhatsApp, Facebook, Messenger, Twitter, LinkedIn, WeChat (China) en KakaoTalk (Zuid-Korea) biedt KLM haar klanten de klok rond ondersteuning in negen verschillende talen.

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Geen Airbus A350 voor KLM?

Geen Airbus A350 voor KLM?

20/10/2017

De Airbus A350’s die KLM vanaf begin 2020 zou krijgen, gaan mogelijk naar Air France, zo melden bronnen bij KLM aan Zakenreis. De eerdere vlootplannen van de holding zouden zijn…

Eerste vlucht A330neo

Eerste vlucht A330neo

19/10/2017

De eerste A330neo is vanmorgen opgestegen vanaf de luchthaven van Toulouse waar de assemblagehallen van Airbus zich bevinden. De A330 maakt een testvlucht over het Zuidwesten van Frankrijk. Het toestel…

Nieuwe economy Delta

Nieuwe economy Delta

18/10/2017

Delta Air Lines introduceert dezer dagen haar Airbus A350-900 en maakt van de gelegenheid gebruik om de economy class in de long haul, main cabin genoemd, een upgrade te geven….