Home / Luchtvaart / KLM verlengt samenwerking met drie topchefs

KLM verlengt samenwerking met drie topchefs

KLM verlengt samenwerking met drie topchefs

KLM zet haar samenwerking met drie topchefs voort. Dit bleek vandaag tijdens een bijeenkomst in het Amsterdamse Okura Hotel van drie meesterkoks die een bijdrage leveren aan de ‘keuken’ van KLM: chef-kok en Indonesische TV-persoonlijkheid Farah Quinn en sterrenchefs Masanori Tomikawa (restaurant Yamazato en Sazanka – beide een Michelinster) en Onno Kokmeijer (Ciel Bleu – twee Michelinsterren).

Kokmeijer en KLM zijn goede bekenden van elkaar. In 2013 verzorgde Kokmeijer de maaltijden in de World Business Class van KLM. In 2015 was hij, samen met zijn chef de cuisine Arjan Speelman, de eerste topchef die gerechten voor KLM’s business class ontwikkelde op langere Europese vluchten, zoals naar Helsinki, Istanbul, St. Petersburg, Lissabon, Madrid, Tel Aviv en Moskou. Vanaf 29 oktober aanstaande zal Kokmeijer niet alleen de hoofdmaaltijd, maar ook de voorgerechten verzorgen in KLM’s Europese business class.

Onno Kokmeijer zwaait sinds 2003 de scepter over Ciel Blue, het tweesterrenrestaurant op de 23ste etage van Hotel Okura Amsterdam. Zijn collega Masanori Tomikawa is verantwoordelijk voor de Michelinsterrenrestaurants Yamazato en Sazanka in het Okura Hotel. De samenwerking tussen Tomikawa en KLM gaat terug tot 2010. Tomikawa bedenkt de Japanse maaltijden in business én economy class, op vluchten naar en van Japan.

Farah Quinn is de eerste Indonesische bekendheid met wie KLM samenwerkt. Op de routes Jakarta -Kuala Lumpur en Singapore-Denpasar serveert KLM in beide klassen gerechten uit het thuisland van deze flamboyante tv-persoonlijkheid.

Groot denken
“Voor de gerechten aan boord van KLM moet je groot denken,” zegt Onno Kokmeijer. “Wij hebben acht voorgerechten en acht hoofdmaaltijden geselecteerd die gedurende het winterseizoen worden geserveerd. Op Europese vluchten zijn veel frequente reizigers, die kun je niet iedere keer hetzelfde voorschotelen. In totaal zullen zo’n 250.000 passagiers onze gerechten proeven. Wij willen gasten verrassen aan boord, maar je moet er wel rekening mee houden dat de smaakbeleving op grote hoogte anders is. Dat betekent frisse gerechten en meer gebruik van specerijen en kruiden.” Het aantal bestemmingen waarop de gerechten van Kokmeijer wordt geserveerd is uitgebreid tot vijftien.

Inmiddels is Kokmeijer alweer bezig met het ontwikkelen voor de menu’s voor zomer 2018. Die moeten uiterlijk 17 december klaar zijn, want de minimale voorbereidingstijd is vijf maanden.

Kip Lekker Makkelijk
De food & beverage aan boord zal niet de hoofdreden zijn om voor een bepaalde luchtvaartmaatschappij te kiezen, maar draagt zeker bij tot de totale passagiersbeleving. Als je een frequente reiziger vraagt wat hij of zij belangrijk vindt aan de producten en diensten die luchtvaartmaatschappijen bieden, zal het hapje en drankje niet bovenaan de lijst staan. Als een passagier daarentegen een slechte ervaring heeft gedurende de vlucht, gaat de klacht die hij daarover heeft vaak gepaard met de opmerking ‘en het eten was ook verschrikkelijk’.

KLM doet er alles om het inwendige van met name haar beste betalende passagiers – die veelal in business class reizen – te verwennen. Werd vroeger nog denigrerend gezegd dat KLM stond voor ‘Kip Lekker Makkelijk’, tegenwoordig vliegen de namen van meesterkoks je om je oren. Behalve de topchefs die in het Okura bijeenkwamen, heeft KLM inmiddels een indrukwekkende lijst met chefs die hebben getekend voor de culinaire ervaring aan boord, onder wie Jonnie Boer, Jacob Jan Boerema, Richard van Oostenbrugge, Sergio Hermans, Richard Ekkebus en Mario Ridder.

In het restaurant in de nieuwe KLM-lounge voor intercontinentale passagiers dat in maart 2019 wordt geopend, gaat Joris Bijdendijk, chef-kok van RIJKS, zich over de menukaart buigen.

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
4,1 miljard passagiers in 2017

4,1 miljard passagiers in 2017

19/01/2018

Het aantal vervoerde passagiers in de luchtvaart is vorig jaar wereldwijd gestegen met 7,1 procent tot een totaal van 4,1 miljard. Dit heeft ICAO, de  burgerluchtvaartorganisatie, bekendgemaakt. In alle regio’s…

Qatar stevent af op verlies

Qatar stevent af op verlies

18/01/2018

Qatar Airways stevent af op een ‘aanzienlijk verlies’, zo heeft CEO Al Baker gezegd. Oorzaak is de blokkade door de buurlanden. De carrier poogt met investeringen in de VS het…

Boeing maakt zelf stoelen

Boeing maakt zelf stoelen

17/01/2018

Boeing is een joint venture aangegaan met het eveneens Amerikaanse bedrijf Adient voor het maken van vliegtuigstoelen. De jv heet Adient Aerospace. De eerste productiefaciliteit komt niet in de VS,…

HNA in de problemen

HNA in de problemen

17/01/2018

De HNA Group is in de problemen. De handel in aandelen van de kapitaalpoot van het Chinese conglomeraat zijn vandaag stilgelegd. Vorige week gebeurde dit al met de aandelen in…

Alders: de politiek beslist

Alders: de politiek beslist

16/01/2018

Politiek Den Haag heeft het laatste woord als het gaat om de uitbreiding van Schiphol en de toekomst van Lelystad. Dit heeft Hans Alders.de voorzitter van de ORS, vandaag gezegd…