Home / Luchtvaart / KLM niet meer op LinkedIn

KLM niet meer op LinkedIn

KLM niet meer op LinkedIn

KLM stopt per 1 december met het beantwoorden van vragen van reizigers via LinkedIn. Dit heeft Robertjan Groeneveld, manager Social Media Hub, bekendgemaakt.

De reden is dat LinkedIn is weggezakt als platform van klanten om met KLM te communiceren. Ruim drie jaar geleden voegde KLM LinkedIn toe aan haar communicatiekanalen op social media. De ontwikkelingen op het gebied van social media gaan echter razendsnel en KLM moet deze bijhouden, zegt Groeneveld. “Wij willen zijn waar de klanten zijn” – en dat is niet langer op LinkedIn.

Tachtig procent van de vragen van KLM-passagiers komt nu binnen via Messenger en WhatsApp. “Dit onderstreept het feit dat mensen in toenemende mate de voorkeur geven aan apps om te chatten,” zegt Groeneveld in een KLM-blog. Het stellen van een vraag via een site, zoals LinkedIn, kost meer tijd en is daarom minder in zwang. Van ‘enkele honderden’ vragen per week die in de eerste jaren binnenkwamen is het aantal gedaald naar ‘slechts vijftig vorige week’ aldus Groeneveld.

KLM claimt het grootste social media team van alle airlines te hebben, met 250 personeelsleden die 24/7 vragen beantwoorden in negen talen via Facebook, Messenger, Twitter, WhatsApp, WeChat in China en KakaoTalk in Zuid-Korea.

De airline heeft 25 miljoen ‘fans en volgers’ op de verschillende sociale media. Het KLM-team krijgt nu 130.000 berichten per week binnen, waarvan 30.000 vragen. Groeneveld: “Deze volumes zijn geëxplodeerd sinds KLM met de service begon en groeien nog steeds.”

KLM begon in 2009 met diensten via social media en komt steeds met vernieuwingen. Zo is zij de eerste luchtvaartmaatschappij die klanten de mogelijkheid biedt om reisdocumenten en updates van de vluchtstatus te ontvangen via hun apps.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl

Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
PA neemt Nyras over

PA neemt Nyras over

12/12/2017

PA Consulting heeft luchtvaartadviesbureau Nyras overgenomen. De twee Britse bedrijven, die ook actief zijn in Nederland, werkten al langere tijd samen. “De combinatie van de expertise van Nyras met onze…

Ryanair kapt met Amadeus

Ryanair kapt met Amadeus

12/12/2017

Ryanair maakt vanaf eind deze week niet langer gebruik van de diensten van Amadeus. De Ierse prijsvechter blijft wel samenwerken met Travelport en Sabre, de andere twee grote GDS’en. De…

Schiphol in de sneeuw

Schiphol in de sneeuw

11/12/2017

Schiphol heeft vandaag voor de tweede achtereenvolgende dag te maken met zware sneeuwval, die leidt tot vertraging en annulering van vluchten. Maar de luchthaven zegt goed te kunnen omgaan met…

Petje af bij KLM

Petje af bij KLM

08/12/2017

KLM schaft per 1 januari 2018 de pet voor piloten af. Het bedrijf zegt in een verklaring ‘niet langer de toegevoegde waarde’ van het hoofddeksel te zien. Veel piloten droegen…