Home / Luchtvaart / KLM: één transatlantische jv goed voor zakenreiswereld

KLM: één transatlantische jv goed voor zakenreiswereld

KLM: één transatlantische jv goed voor zakenreiswereld

Samenvoeging van de twee transatlantische joint ventures waar KLM-partner Delta Air Lines bij betrokken is, zullen leiden tot meer stabiliteit in de bedrijfsvoering en is goed voor de zakelijke markt. Dit heeft de CEO van KLM, Pieter Elbers, vandaag gezegd bij de presentatie van de halfjaarcijfers van Air France-KLM in Parijs.

De noordatlantische luchtcorridor genereert de grootste zakenreismarkt ter wereld. Een kwart van de mondiale opbrengsten in de premium sector is afkomstig uit de routes tussen Europa en Noord-Amerika.

Er zijn verscheidene joint ventures van Europese en Amerikaanse airlines tussen de twee continenten. Zo hebben Delta, Air France, KLM en Alitalia sinds jaar en dag een jv, evenals Virgin Atlantic met opnieuw Delta Airlines. Deze twee jv’s worden nu volgens de plannen in 2018 samengevoegd, waarmee de grootste jv wereldwijd in de luchtvaart ontstaat.

De totstandkoming van de intensieve samenwerking is niet van vandaag op gisteren ontstaan, benadrukte Elbers. “Er bestaat geen lift naar succes, je wordt altijd gedwongen de trap te nemen.” De jv Delta-AFKL-Alitalia was vorig jaar goed voor een omzet van twaalf miljard dollar en vertegenwoordigde daarmee een marktaandeel op de route van twintig procent.

Hoe groot de nu bestaande jv is van Delta en Virgin Atlantic is, heeft Air France-KLM niet vermeld, maar ze is zeker kleiner dan de andere jv.

 

Geen Alitalia
Zonder problemen is de grootste van de twee jv’s niet, want partner Alitalia is zwaar verliesgevend. Alitalia staat voor de zoveelste keer aan de rand van de ondergang en is onder curatele gesteld. De carrier zal worden verkocht en wat er daarna gebeurd is onduidelijk. Elbers sprak vandaag over ‘een situatie’ bij Alitalia.

In de presentatie van Air France-KLM is Alitalia gemakshalve al geschrapt bij het overzicht van de samenvoeging van de twee joint ventures. Gesproken wordt over ‘drie partijen’: Delta, Air France-KLM en Virgin. Elbers bevestigt tegenover Zakenreis dat met Alitalia als toekomstige partner geen rekening meer wordt gehouden.

Wel zal er na de samenvoeging van de twee jv’s sprake zijn van een ‘geassocieerd lidmaatschap’ dat ‘andere partijen’ in staat moet stellen zich later aan te sluiten. Een van de airlines die in dit verband vaak is genoemd is Aeromexico.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl

Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
PA neemt Nyras over

PA neemt Nyras over

12/12/2017

PA Consulting heeft luchtvaartadviesbureau Nyras overgenomen. De twee Britse bedrijven, die ook actief zijn in Nederland, werkten al langere tijd samen. “De combinatie van de expertise van Nyras met onze…

Ryanair kapt met Amadeus

Ryanair kapt met Amadeus

12/12/2017

Ryanair maakt vanaf eind deze week niet langer gebruik van de diensten van Amadeus. De Ierse prijsvechter blijft wel samenwerken met Travelport en Sabre, de andere twee grote GDS’en. De…

Schiphol in de sneeuw

Schiphol in de sneeuw

11/12/2017

Schiphol heeft vandaag voor de tweede achtereenvolgende dag te maken met zware sneeuwval, die leidt tot vertraging en annulering van vluchten. Maar de luchthaven zegt goed te kunnen omgaan met…

Petje af bij KLM

Petje af bij KLM

08/12/2017

KLM schaft per 1 januari 2018 de pet voor piloten af. Het bedrijf zegt in een verklaring ‘niet langer de toegevoegde waarde’ van het hoofddeksel te zien. Veel piloten droegen…