Home / Luchtvaart / KLM: één transatlantische jv goed voor zakenreiswereld

KLM: één transatlantische jv goed voor zakenreiswereld

KLM: één transatlantische jv goed voor zakenreiswereld

Samenvoeging van de twee transatlantische joint ventures waar KLM-partner Delta Air Lines bij betrokken is, zullen leiden tot meer stabiliteit in de bedrijfsvoering en is goed voor de zakelijke markt. Dit heeft de CEO van KLM, Pieter Elbers, vandaag gezegd bij de presentatie van de halfjaarcijfers van Air France-KLM in Parijs.

De noordatlantische luchtcorridor genereert de grootste zakenreismarkt ter wereld. Een kwart van de mondiale opbrengsten in de premium sector is afkomstig uit de routes tussen Europa en Noord-Amerika.

Er zijn verscheidene joint ventures van Europese en Amerikaanse airlines tussen de twee continenten. Zo hebben Delta, Air France, KLM en Alitalia sinds jaar en dag een jv, evenals Virgin Atlantic met opnieuw Delta Airlines. Deze twee jv’s worden nu volgens de plannen in 2018 samengevoegd, waarmee de grootste jv wereldwijd in de luchtvaart ontstaat.

De totstandkoming van de intensieve samenwerking is niet van vandaag op gisteren ontstaan, benadrukte Elbers. “Er bestaat geen lift naar succes, je wordt altijd gedwongen de trap te nemen.” De jv Delta-AFKL-Alitalia was vorig jaar goed voor een omzet van twaalf miljard dollar en vertegenwoordigde daarmee een marktaandeel op de route van twintig procent.

Hoe groot de nu bestaande jv is van Delta en Virgin Atlantic is, heeft Air France-KLM niet vermeld, maar ze is zeker kleiner dan de andere jv.

 

Geen Alitalia
Zonder problemen is de grootste van de twee jv’s niet, want partner Alitalia is zwaar verliesgevend. Alitalia staat voor de zoveelste keer aan de rand van de ondergang en is onder curatele gesteld. De carrier zal worden verkocht en wat er daarna gebeurd is onduidelijk. Elbers sprak vandaag over ‘een situatie’ bij Alitalia.

In de presentatie van Air France-KLM is Alitalia gemakshalve al geschrapt bij het overzicht van de samenvoeging van de twee joint ventures. Gesproken wordt over ‘drie partijen’: Delta, Air France-KLM en Virgin. Elbers bevestigt tegenover Zakenreis dat met Alitalia als toekomstige partner geen rekening meer wordt gehouden.

Wel zal er na de samenvoeging van de twee jv’s sprake zijn van een ‘geassocieerd lidmaatschap’ dat ‘andere partijen’ in staat moet stellen zich later aan te sluiten. Een van de airlines die in dit verband vaak is genoemd is Aeromexico.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Geen Airbus A350 voor KLM?

Geen Airbus A350 voor KLM?

20/10/2017

De Airbus A350’s die KLM vanaf begin 2020 zou krijgen, gaan mogelijk naar Air France, zo melden bronnen bij KLM aan Zakenreis. De eerdere vlootplannen van de holding zouden zijn…

Eerste vlucht A330neo

Eerste vlucht A330neo

19/10/2017

De eerste A330neo is vanmorgen opgestegen vanaf de luchthaven van Toulouse waar de assemblagehallen van Airbus zich bevinden. De A330 maakt een testvlucht over het Zuidwesten van Frankrijk. Het toestel…

Nieuwe economy Delta

Nieuwe economy Delta

18/10/2017

Delta Air Lines introduceert dezer dagen haar Airbus A350-900 en maakt van de gelegenheid gebruik om de economy class in de long haul, main cabin genoemd, een upgrade te geven….