Home / Luchtvaart / KLM: één transatlantische jv goed voor zakenreiswereld

KLM: één transatlantische jv goed voor zakenreiswereld

KLM: één transatlantische jv goed voor zakenreiswereld

Samenvoeging van de twee transatlantische joint ventures waar KLM-partner Delta Air Lines bij betrokken is, zullen leiden tot meer stabiliteit in de bedrijfsvoering en is goed voor de zakelijke markt. Dit heeft de CEO van KLM, Pieter Elbers, vandaag gezegd bij de presentatie van de halfjaarcijfers van Air France-KLM in Parijs.

De noordatlantische luchtcorridor genereert de grootste zakenreismarkt ter wereld. Een kwart van de mondiale opbrengsten in de premium sector is afkomstig uit de routes tussen Europa en Noord-Amerika.

Er zijn verscheidene joint ventures van Europese en Amerikaanse airlines tussen de twee continenten. Zo hebben Delta, Air France, KLM en Alitalia sinds jaar en dag een jv, evenals Virgin Atlantic met opnieuw Delta Airlines. Deze twee jv’s worden nu volgens de plannen in 2018 samengevoegd, waarmee de grootste jv wereldwijd in de luchtvaart ontstaat.

De totstandkoming van de intensieve samenwerking is niet van vandaag op gisteren ontstaan, benadrukte Elbers. “Er bestaat geen lift naar succes, je wordt altijd gedwongen de trap te nemen.” De jv Delta-AFKL-Alitalia was vorig jaar goed voor een omzet van twaalf miljard dollar en vertegenwoordigde daarmee een marktaandeel op de route van twintig procent.

Hoe groot de nu bestaande jv is van Delta en Virgin Atlantic is, heeft Air France-KLM niet vermeld, maar ze is zeker kleiner dan de andere jv.

 

Geen Alitalia
Zonder problemen is de grootste van de twee jv’s niet, want partner Alitalia is zwaar verliesgevend. Alitalia staat voor de zoveelste keer aan de rand van de ondergang en is onder curatele gesteld. De carrier zal worden verkocht en wat er daarna gebeurd is onduidelijk. Elbers sprak vandaag over ‘een situatie’ bij Alitalia.

In de presentatie van Air France-KLM is Alitalia gemakshalve al geschrapt bij het overzicht van de samenvoeging van de twee joint ventures. Gesproken wordt over ‘drie partijen’: Delta, Air France-KLM en Virgin. Elbers bevestigt tegenover Zakenreis dat met Alitalia als toekomstige partner geen rekening meer wordt gehouden.

Wel zal er na de samenvoeging van de twee jv’s sprake zijn van een ‘geassocieerd lidmaatschap’ dat ‘andere partijen’ in staat moet stellen zich later aan te sluiten. Een van de airlines die in dit verband vaak is genoemd is Aeromexico.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Cathay: lek nog niet boven

Cathay: lek nog niet boven

16/08/2017

Cathay Pacific heeft over het eerste half jaar van 2017 een nettoverlies geleden van omgerekend 217 miljoen euro. De airline uit Hongkong heeft het al enige jaren moeilijk en is…

Faillissement airberlin

Faillissement airberlin

15/08/2017

Airberlin heeft vandaag bij een rechtbank in Berlijn faillissement aangevraagd, nadat de grootste aandeelhouder, Etihad Airways, had aangegeven geen verdere financiële injecties te zullen geven voor de noodlijdende carrier. Om…

FNV: werkdruk KLM te hoog

FNV: werkdruk KLM te hoog

11/08/2017

De werkdruk bij het grondpersoneel van KLM is de laatste jaren zo hard gestegen dat de kwaliteit onder druk staat en er gezondheids- en veiligheidsrisico’s ontstaan. Dit zegt vakbond FNV…