Home / Luchtvaart / Joint venture Air France-KLM en Jet Airways eindelijk rond

Joint venture Air France-KLM en Jet Airways eindelijk rond

Joint venture Air France-KLM en Jet Airways eindelijk rond

In Mumbai  is woensdagochtend de joint venture tussen Air France-KLM en Jet Airways getekend. De architect aan Frans-Nederlandse zijde, Pieter Bootsma, spreekt in India tegen Zakenreis over een ‘unicum’, omdat de enhanced cooperation agreement – de officiële benaming van deze jv – is gekoppeld aan de transatlantische jv met Delta Air Lines, in twee aparte contracten.

De netwerken van Jet Airways, KLM, Air France en Delta zijn met terugwerkende kracht vanaf 1 november op elkaar aangesloten. In de overeenkomst van Air France-KLM met Jet delen de twee partijen de opbrengsten van hun gezamenlijke routes.

Het is voor het eerst in de Indiase luchtvaart dat een airline een dergelijke deal sluit met een buitenlandse partner.

De aanwezigheid van veel bestuurders uit de Air France-KLM groep in India onderstreepte  vandaag het belang dat de Frans-Nederlandse combinatie hecht aan de Indiase samenwerking. Behalve Janaillac, zijn ook Franck Terner (CEO van Air France), Pieter Elbers (CEO van KLM), Pieter Bootsma (Executive Vice President Commercial Strategy Air France-KLM) en tal van andere managers uit de top aanwezig.

Veel profijt voor partijen
Air France-KLM en Jet Airways werkten al langere tijd samen via codeshares en zijn nu dus ook via een jv met elkaar verbonden. Bootsma, Executive Vice President Commercial Strategy bij Air France-KLM, is laaiend enthousiast over de intensivering van de contacten met Jet en verwacht er veel profijt van te trekken. “Op basis van boekingen zitten we deze winter al op 2000 passagiers per dag die tussen Noord-Amerika en India vice versa op Schiphol overstappen. Op jaarbasis betekent dat zo’n driekwart miljoen passagiers. En dat aantal kan alleen maar groeien. We hebben daar het volste vertrouwen in.”

In 2014 sloten de drie carriers een eerste overeenkomst die in maart 2016 uitmondde in het overhevelen van de Jet-hub van Brussel naar Amsterdam. Jet voerde sindsdien passagiers aan voor het Noord-Atlantische systeem, via de hubs op Schiphol en Parijs Charles de Gaulle. De ‘enhanced cooperation agreement’ die nu tot stand is gekomen is de volgende fase.

Jet is dit najaar al begonnen met twee nieuwe vluchten: tussen Chennai en Parijs en van Bangalore naar Amsterdam. Bootsma: “Deze feederen direct op ons transatlantische netwerk. Dit is een unieke situatie – ik denk met recht te kunnen zeggen dat er nergens ter wereld twee grote samenwerkingsverbanden in de luchtvaart aan elkaar zijn geknoopt. Dat is nogal een complexiteit die je je op de hals haalt. Er moest ook een onderliggende financiële regeling komen tussen Delta Air Lines, Air France-KLM en Jet Airways.”

Opvallend is dat Alitalia buiten de overeenkomst blijft. De noodlijdende Italiaanse carrier, partner van KLM en Air France in SkyTeam zit (nog) wel in de transatlantische jv, maar blijft in India aan de kant staan.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl

Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
PA neemt Nyras over

PA neemt Nyras over

12/12/2017

PA Consulting heeft luchtvaartadviesbureau Nyras overgenomen. De twee Britse bedrijven, die ook actief zijn in Nederland, werkten al langere tijd samen. “De combinatie van de expertise van Nyras met onze…

Ryanair kapt met Amadeus

Ryanair kapt met Amadeus

12/12/2017

Ryanair maakt vanaf eind deze week niet langer gebruik van de diensten van Amadeus. De Ierse prijsvechter blijft wel samenwerken met Travelport en Sabre, de andere twee grote GDS’en. De…

Schiphol in de sneeuw

Schiphol in de sneeuw

11/12/2017

Schiphol heeft vandaag voor de tweede achtereenvolgende dag te maken met zware sneeuwval, die leidt tot vertraging en annulering van vluchten. Maar de luchthaven zegt goed te kunnen omgaan met…

Petje af bij KLM

Petje af bij KLM

08/12/2017

KLM schaft per 1 januari 2018 de pet voor piloten af. Het bedrijf zegt in een verklaring ‘niet langer de toegevoegde waarde’ van het hoofddeksel te zien. Veel piloten droegen…