Home / Luchtvaart / Janaillac overtuigt Elbers

Janaillac overtuigt Elbers

Janaillac overtuigt Elbers

CEO Pieter Elbers van KLM zegt in een gesprek met Zakenreis ervan overtuigd te zijn dat de hoogste baas van Air France-KLM, Jean-Marc Janaillac, zich aan zijn belofte zal houden dat de nieuwe hybride carrier Joon KLM niet zal belemmeren in haar groei.

De afgelopen weken kwamen uit KLM-hoek verscheidene signalen naar buiten, dat er onvrede bestaat over de samenwerking met Air France en over Joon. Janaillac benadrukte vandaag tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers van Air France-KLM in Parijs – ‘voor de vijfde keer’, zo zei hij – dat de groei van KLM niet in het geding is. Bent u overtuigd?
“Ja. Hij hoeft het niet nog een zesde keer te zeggen. Laten we als Joon straks vliegt de balans opmaken, want de drijfveer van die carrier is om voor winstgevende groei te zorgen bij Air France. We kunnen er van te voren eindeloos over discussiëren of dat wel of niet lukt, wel genoeg is of niet genoeg. Mijn beeld daarbij is: laat ons gewoon beginnen en Joon een kans geven. Daarnaast neemt Air France nog andere benodigde initiatieven om te verbeteren.”

In de overeenkomst deze maand tussen de Franse piloten en de directie van Air France over Joon kwamen ook de afgesproken capaciteitsverhoudingen tussen Air France en KLM ter sprake. Wat vindt u daarvan?
“Er is een bestaand akkoord tussen vier partijen: Air France, KLM en de Franse respectievelijk Nederlandse bonden van piloten, uit 2006, over de verdeling in ASK (available seat kilometers, red.) en blokuren (het werkelijk aantal gevlogen uren in de cockpit, red.), ruwweg twee derde voor Air France en een derde voor KLM. Dit akkoord wordt nu, zoals collega Franck Terner van Air France vanmorgen zei ‘niet gerespecteerd’. Lees: KLM is de afgelopen jaren harder gegroeid dan Air France omdat wij winstgevende groei wisten te realiseren en nu vallen we buiten de bandbreedte.”

Maar er is door directie en Franse bonden een nieuwe dimensie toegevoegd, namelijk de groei van de vloot. Voor elk nieuw toestel van KLM zou Air France/Joon er twee moeten krijgen. En nu?
“Je kunt daar op twee manieren naar kijken. Tegen Air France zeggen: ‘Dan had je ook maar moeten bezuinigen om te kunnen groeien. Good luck.’ Of je kunt met zijn allen proberen Air France weer in balans te krijgen met winstgevende groei. Janaillac heeft voor het laatste gekozen en lanceert Joon. Daar zijn aanvullende afspraken over afgesloten en daarbij een nieuw fenomeen geïntroduceerd, namelijk de getalsmatige verhouding van vliegtuigen tussen Air France en KLM. Dat was ook nieuw voor ons en ik zat er eerlijk gezegd ook niet op te wachten, maar de afspraken die Air France met haar vliegers maakt is verder hun zaak, tenzij het KLM gaat raken.”

Wat betekent dit in de praktijk voor KLM?
“Air France en KLM moeten dingen goed met elkaar afspreken en dat is inmiddels gebeurd. Er is een brief gegaan van Air France naar ons en vandaag heeft Janaillac weer het een en ander bevestigd. De afspraken zijn wat ze zijn. Waar het om gaat dat er binnen Air France een vehikel moest komen dat zorgt voor winstgevende groei. Wij zijn de afgelopen jaren bij KLM bezig geweest met besparen enerzijds en investeren anderzijds. Dat is gelukt, we maken een mooie groei en winst door. Bij Air France is dat nog niet voldoende gelukt en daarmee zaten ze vast en moesten ze iets creëren om die blokkade te doorbreken en dat is Joon. Over een jaar maken we de balans op .”

Uit de halfjaarcijfers van vandaag blijkt dat KLM het vele malen beter doet dan Air France, met winstmarges van 6,1 procent tegenover 0,8 procent. Kan Air France dat binnen een jaar rechttrekken?
“De cijfers bevestigen de noodzaak dat Air France moet komen tot winstgevende groei. Belangrijk is dat er bij Air France wel verbetering in zit. Het was een ander verhaal geweest als de een verbetert en de ander verslechtert. Maar er moet wel meer verbetering komen bij Air France  Franck Terner gaf dat vanmorgen ook letterlijk aan toen hij zei dat er meer moet gebeuren dan alleen Joon.”

 

 

 

 

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Cathay: lek nog niet boven

Cathay: lek nog niet boven

16/08/2017

Cathay Pacific heeft over het eerste half jaar van 2017 een nettoverlies geleden van omgerekend 217 miljoen euro. De airline uit Hongkong heeft het al enige jaren moeilijk en is…

Faillissement airberlin

Faillissement airberlin

15/08/2017

Airberlin heeft vandaag bij een rechtbank in Berlijn faillissement aangevraagd, nadat de grootste aandeelhouder, Etihad Airways, had aangegeven geen verdere financiële injecties te zullen geven voor de noodlijdende carrier. Om…

FNV: werkdruk KLM te hoog

FNV: werkdruk KLM te hoog

11/08/2017

De werkdruk bij het grondpersoneel van KLM is de laatste jaren zo hard gestegen dat de kwaliteit onder druk staat en er gezondheids- en veiligheidsrisico’s ontstaan. Dit zegt vakbond FNV…