Home / Luchtvaart / Interesse Air France-KLM in overname van Alitalia

Interesse Air France-KLM in overname van Alitalia

Interesse Air France-KLM  in overname van Alitalia

Air France-KLM heeft volgens Italiaanse media toch interesse in overname van het failliete Alitalia. Er zou een bod op komst zijn, samen met de Amerikaanse partner Delta Air Lines.

Zakenblad Il Sole 24 Or schrijft dat de Frans-Nederlandse combinatie ook de Britse prijsvechter easyJet bij de deal wil betrekken. Vorig jaar werd in een soortgelijke situatie de failliete boedel van het Duitse airberlin verdeeld tussen Lufthansa en easyJet.

Air France-KLM, jarenlang aandeelhouder in Alitalia, had in 2014 de mogelijkheid een meerderheidsbelang te verwerven in de Italiaanse branchegenoot, maar achtte het risico te groot. Die inschatting bleek te kloppen. Concurrent Etihad investeerde wel in Alitalia en kreeg een belang van 49 procent. De missie van de Arabische carrier liep uit op een faliekante mislukking, met een miljardenverlies. In mei 2017 trok Etihad zich terug, waarna Alitalia meteen failliet ging.

Onder curatele
De carrier is sindsdien onder curatele gesteld en wordt geleid door drie Italiaanse bewindvoerders. De vliegoperatie is min of meer normaal. De zoektocht naar een nieuwe eigenaar had aanvankelijk eind 2017 moeten zijn voltooid, maar kreeg een verlenging tot april 2018. Nieuw uitstel is niet ondenkbaar.

Verscheidene gegadigden hebben zich gemeld, waaronder Ryanair en Lufthansa. De Duitse carrier zou bereid zijn 500 miljoen euro te betalen voor Alitalia en een grote reorganisatie willen doorvoeren.

Hoewel bij Air France-KLM de bedenkingen over de slaagkans van een ‘nieuw Alitalia’ blijven bestaan, spelen bij het concern in Parijs ook strategische overwegingen een rol. Als Lufthansa er inderdaad met de buit vandoor zou gaan, krijgt de Duitse concurrent er veel macht bij op de Europese markt. En dat terwijl Alitalia altijd onderdeel is geweest – en nog is – van de alliantie SkyTeam, met onder meer Air France, KLM en Delta.

Alitalia maakt ook nog steeds onderdeel uit van de transatlantische joint venture tussen Delta, Air France en KLM. Delta kreeg op haar beurt eind 2017 een belang van tien procent in Air France-KLM. Er is veel vraag naar stoelen op de markt tussen Italië en de Verenigde Staten; Delta oefent daarom mogelijk druk uit op Air France-KLM om de Italiaanse belangen veilig te stellen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl

Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Airbus haalt uit naar Trump

Airbus haalt uit naar Trump

16/01/2018

Topman Tom Enders van Airbus heeft de Amerikaanse president Trump beschuldigd van protectionisme, terwijl concurrent Boeing ‘schaamteloos meesurft’ op de golf van ‘America-first.’ In een verklaring zegt Enders dinsdag dat…

Air India in de verkoop

Air India in de verkoop

15/01/2018

De Indiase regering wil haar meerderheidsbelang in het verlieslijdende Air India verkopen. De staatscarrier moet in de plannen eerst worden opgesplitst in vier delen. Air India zit opgezadeld met een…

Schiphol blijft op drie

Schiphol blijft op drie

15/01/2018

Nu de grote luchthavens van Europa hun vervoerscijfers over 2017 bekend hebben gemaakt, blijkt dat de rangorde van de eerste vier niet is veranderd. Schiphol groeide het meest, maar blijft…

Hainan naar Shenzhen

Hainan naar Shenzhen

12/01/2018

Hainan Airlines opent op 20 maart een verbinding tussen Zaventem en Shenzhen, vlakbij Hongkong. Na Beijing en Shanghai is het de derde stad voor de Chinese carrier vanuit Brussel. In…