Home / Luchtvaart / IATA: Europese luchtvaart deed het goed in oktober

IATA: Europese luchtvaart deed het goed in oktober

IATA: Europese luchtvaart deed het goed in oktober

In de maand oktober groeide de vraag naar vliegtickets (gemeten in opbrengsten per passagier-kilometer) met 5,7 procent vergeleken met vorig jaar. De capaciteit nam met 5,5 procent toe, zodat de laadfactor met 0,1 punten steeg naar 79,1 procent.

Dit alles meldt de International Air Transport Association (IATA).

Het internationale vliegvervoer van reizigers steeg met 5,5 procent in oktober. Alle wereldregio’s behalve Afrika realiseerden groei. De capaciteit steeg met 6,4 procent en de laadfactor daalde met 0,6 punten tot 78 procent.

Per regio waren de resultaten als volgt:

Europese luchtvaartmaatschappijen zagen de vraag stijgen met 5,8 procent, de sterkste groei van de drie grote wereldregio’s. Ondanks de afremmende economische groei in de eurozone, blijven met name de low-cost carriers populair. De capaciteit steeg met 5 procent en de laadfactor nam toe met 0,6 punten tot 81,9 procent.

In Australazië zagen airlines de vraag naar vliegtickets met 5,5 procent toenemen, doordat sterkere regionale handel het zakelijk reizen stimuleert. De economische stagnatie in China heeft nog geen effect hierop. De capaciteit steeg met 7,4 procent, zodat de laadfactor met 1,4 punten daalde naar 74,9 procent.

Noord-Amerikaanse maatschappijen noteerden een bescheiden plus van 1,8 procent in de vraag. De capaciteit nam toe met 3,2 procent, dus daalde de laadfactor: met 1,1 punten naar 80,3 procent.

In het Midden-Oosten steeg de vraag met 10,3 procent, dankzij de sterke regionale economieën die steeds meer exporteren. De capaciteit nam met 13,5 procent toe. De laadfactor daalde met 2,1 punten tot 73,5 procent.

In Latijns-Amerika groeide de vraag met 6,5 procent. De capaciteit nam toe met 6 procent en de laadfactor verbeterde met 0,5 punten tot 80,5 procent. De zwakke economische groei in Brazilië wordt weggestreept door hoge regionale handelsvolumes.

In Afrika daalde de vraag met 1,6 procent. De capaciteit nam af met 0,1 procent, zodat de laadfactor met 1 punt daalde naar 66,8 procent. IATA wijt het slechte resultaat aan de zwakke economische groei in sommige delen van het land en de ebola-uitbraak in Guinea, Liberia en Sierra Leone, al maken die landen een klein deel uit van de totale Afrikaanse luchtvaart.

 

Okt. 2014 vs. okt. 2013 Vraag Capaciteit Laadfactor
Internationaal 5,5% 6,4% 78,0%
Binnenlands 5,8% 4,0% 81,1%
Totale markt 5,7% 5,5% 79,1%

 

Jan.-okt. 2014 vs. jan.-okt. 2013 Vraag Capaciteit Laadfactor
Internationaal 6,2% 6,4% 79,7%
Binnenlands 5,2% 4,2% 81,0%
Totale markt 5,8% 5,6% 80,2%

 

Door:

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
KLM naar Fortaleza

KLM naar Fortaleza

25/09/2017

KLM zal vanaf 3 mei 2018 twee keer per week – op donderdag en zaterdag – tussen Amsterdam en Fortaleza gaan vliegen. Per 2 juli 2018 zal er een derde…

Lucky Air naar Europa

Lucky Air naar Europa

25/09/2017

De Chinese carrier Lucky Air breidt haar netwerk in Europa uit met vluchten naar St Petersburg en Helsinki. In juni maakte de dochter van de HNA Group al de oversteek…

KLM geen partner van Joon

KLM geen partner van Joon

25/09/2017

KLM zal niet samenwerken met Joon. Dit werd vandaag duidelijk tijdens de presentatie van de nieuwe airline. CEO Franck Terner van Air France, het moederbedrijf, noemde Delta Air Lines, China…

Business Tourist: Jac Damen over Seoul

Business Tourist: Jac Damen over Seoul

24/09/2017

Jac Damen kwam in in Zuid-Korea terecht als uitgezonden ambtenaar van het toenmalige ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij. Sinds 2008 heeft hij in Seoul zijn eigen consultancy/import- en distributiebedrijf,…