Home / Luchtvaart / IATA: Europese luchtvaart deed het goed in oktober

IATA: Europese luchtvaart deed het goed in oktober

IATA: Europese luchtvaart deed het goed in oktober

In de maand oktober groeide de vraag naar vliegtickets (gemeten in opbrengsten per passagier-kilometer) met 5,7 procent vergeleken met vorig jaar. De capaciteit nam met 5,5 procent toe, zodat de laadfactor met 0,1 punten steeg naar 79,1 procent.

Dit alles meldt de International Air Transport Association (IATA).

Het internationale vliegvervoer van reizigers steeg met 5,5 procent in oktober. Alle wereldregio’s behalve Afrika realiseerden groei. De capaciteit steeg met 6,4 procent en de laadfactor daalde met 0,6 punten tot 78 procent.

Per regio waren de resultaten als volgt:

Europese luchtvaartmaatschappijen zagen de vraag stijgen met 5,8 procent, de sterkste groei van de drie grote wereldregio’s. Ondanks de afremmende economische groei in de eurozone, blijven met name de low-cost carriers populair. De capaciteit steeg met 5 procent en de laadfactor nam toe met 0,6 punten tot 81,9 procent.

In Australazië zagen airlines de vraag naar vliegtickets met 5,5 procent toenemen, doordat sterkere regionale handel het zakelijk reizen stimuleert. De economische stagnatie in China heeft nog geen effect hierop. De capaciteit steeg met 7,4 procent, zodat de laadfactor met 1,4 punten daalde naar 74,9 procent.

Noord-Amerikaanse maatschappijen noteerden een bescheiden plus van 1,8 procent in de vraag. De capaciteit nam toe met 3,2 procent, dus daalde de laadfactor: met 1,1 punten naar 80,3 procent.

In het Midden-Oosten steeg de vraag met 10,3 procent, dankzij de sterke regionale economieën die steeds meer exporteren. De capaciteit nam met 13,5 procent toe. De laadfactor daalde met 2,1 punten tot 73,5 procent.

In Latijns-Amerika groeide de vraag met 6,5 procent. De capaciteit nam toe met 6 procent en de laadfactor verbeterde met 0,5 punten tot 80,5 procent. De zwakke economische groei in Brazilië wordt weggestreept door hoge regionale handelsvolumes.

In Afrika daalde de vraag met 1,6 procent. De capaciteit nam af met 0,1 procent, zodat de laadfactor met 1 punt daalde naar 66,8 procent. IATA wijt het slechte resultaat aan de zwakke economische groei in sommige delen van het land en de ebola-uitbraak in Guinea, Liberia en Sierra Leone, al maken die landen een klein deel uit van de totale Afrikaanse luchtvaart.

 

Okt. 2014 vs. okt. 2013 Vraag Capaciteit Laadfactor
Internationaal 5,5% 6,4% 78,0%
Binnenlands 5,8% 4,0% 81,1%
Totale markt 5,7% 5,5% 79,1%

 

Jan.-okt. 2014 vs. jan.-okt. 2013 Vraag Capaciteit Laadfactor
Internationaal 6,2% 6,4% 79,7%
Binnenlands 5,2% 4,2% 81,0%
Totale markt 5,8% 5,6% 80,2%

 

Door:

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Pratend bagagelabel van KLM

Pratend bagagelabel van KLM

21/11/2017

KLM biedt vanaf vandaag duizenden reizigers uit Rusland, Groot-Brittannië, Brazilië en China gratis een Care Tag aan, een als bagagelabel vermomde reisgids voor Amsterdam. Het plastic label, inhoud: een chip,…

Winst easyJet gedaald

Winst easyJet gedaald

21/11/2017

De winst van EasyJet is in het boekjaar 2016-2017, dat afliep op 30 september, gedaald met 17 procent naar 408 miljoen pond (460 miljoen euro). Het aantal passagiers en de…

KLM niet meer op LinkedIn

KLM niet meer op LinkedIn

17/11/2017

KLM stopt per 1 december met het beantwoorden van vragen van reizigers via LinkedIn. Dit heeft Robertjan Groeneveld, manager Social Media Hub, bekendgemaakt. De reden is dat LinkedIn is weggezakt…