Home / Luchtvaart / Gregorowitsch weg uit Oman

Gregorowitsch weg uit Oman

Gregorowitsch weg uit Oman

Paul Gregorowitsch stapt per 1 juni 2018 op als CEO van Oman Air, zo bevestigt hij tegenover Zakenreis. De ex-KLM’er is dan vier jaar topman geweest van de Arabische carrier en zou nog kunnen aanblijven, maar wil liever met pensioen.

Gregorowitsch (61) is in Muscat bezig aan zijn tweede contract van twee jaar, dat in augustus 2018 afloopt. “Ik heb er dan vier jaar opzitten in het Midden-Oosten en hoop de leeftijd van 62 jaar te hebben bereikt. Alhoewel de chairman van Oman Air mij reeds heeft gevraagd of ik wil aanblijven, heb ik gezegd niet voor een verlenging tot 64-jarige leeftijd te gaan en samen met mijn vrouw terug te willen keren naar Nederland.”

Lange carrière
Paul Gregorowitsch heeft een lange carrière achter de rug in de luchtvaart. Hij begon in 1980 bij KLM, waar hij opklom tot Executive Vice President  Commercial. In 2007 raakte Gregorowitsch op een zijspoor binnen de holding Air France-KLM, maar mocht hij nog wel aantreden als algemeen directeur van Martinair.

Aan hem was de ondankbare taak om het zieltogende Martinair te ontmantelen. Met succes wist hij de passagiersactiviteiten van Martinair op te heffen en het bedrijf te laten doorgaan als vracht-carrier. Toen dit in 2011 af was, vond Gregorowitsch het tijd voor vervroegd pensioen en kreeg daar van KLM ook alle ruimte voor. Hij wilde zijn grote wens om geschiedenis te studeren alsnog verwezenlijken.

Van airberlin naar Oman Air
Tot airberlin aanklopte met de vraag of Gregorowitsch er operationeel directeur wilde worden, in september 2011. Hij zei ja, maar het werd geen succes. Airberlin was op dat moment al zover heen dat er weinig eer viel te behalen – Gregorowitsch stapte zelf op in Berlijn, eind 2013. Airberlin hield het tot medio dit jaar vol. De maatschappij is inmiddels failliet en er wacht een grote uitverkoop.

De ervaring en de bestuurskwaliteiten van Gregorowitsch lokten headhunters, die hem in augustus 2014 wisten te strikken voor de positie van CEO bij Oman Air.

Gregorowitsch haalde meteen de banden met KLM aan, hetgeen in 2015 resulteerde in een codeshare-overeenkomst op vluchten tussen Amsterdam en Muscat. Alle verbindingen tussen de twee luchthavens worden sindsdien uitgevoerd door KLM, met een code van beide maatschappijen. Verder werd na een formeel uitbesteding-traject onder leiding van Gregorowitsch aan KLM Engineering en Maintenance een groot onderhoudscontract voor de groeiende Oman Air-vloot gegund.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
4,1 miljard passagiers in 2017

4,1 miljard passagiers in 2017

19/01/2018

Het aantal vervoerde passagiers in de luchtvaart is vorig jaar wereldwijd gestegen met 7,1 procent tot een totaal van 4,1 miljard. Dit heeft ICAO, de  burgerluchtvaartorganisatie, bekendgemaakt. In alle regio’s…

Qatar stevent af op verlies

Qatar stevent af op verlies

18/01/2018

Qatar Airways stevent af op een ‘aanzienlijk verlies’, zo heeft CEO Al Baker gezegd. Oorzaak is de blokkade door de buurlanden. De carrier poogt met investeringen in de VS het…

Boeing maakt zelf stoelen

Boeing maakt zelf stoelen

17/01/2018

Boeing is een joint venture aangegaan met het eveneens Amerikaanse bedrijf Adient voor het maken van vliegtuigstoelen. De jv heet Adient Aerospace. De eerste productiefaciliteit komt niet in de VS,…

HNA in de problemen

HNA in de problemen

17/01/2018

De HNA Group is in de problemen. De handel in aandelen van de kapitaalpoot van het Chinese conglomeraat zijn vandaag stilgelegd. Vorige week gebeurde dit al met de aandelen in…

Alders: de politiek beslist

Alders: de politiek beslist

16/01/2018

Politiek Den Haag heeft het laatste woord als het gaat om de uitbreiding van Schiphol en de toekomst van Lelystad. Dit heeft Hans Alders.de voorzitter van de ORS, vandaag gezegd…