Home / Luchtvaart / Gregorowitsch weg uit Oman

Gregorowitsch weg uit Oman

Gregorowitsch weg uit Oman

Paul Gregorowitsch stapt per 1 juni 2018 op als CEO van Oman Air, zo bevestigt hij tegenover Zakenreis. De ex-KLM’er is dan vier jaar topman geweest van de Arabische carrier en zou nog kunnen aanblijven, maar wil liever met pensioen.

Gregorowitsch (61) is in Muscat bezig aan zijn tweede contract van twee jaar, dat in augustus 2018 afloopt. “Ik heb er dan vier jaar opzitten in het Midden-Oosten en hoop de leeftijd van 62 jaar te hebben bereikt. Alhoewel de chairman van Oman Air mij reeds heeft gevraagd of ik wil aanblijven, heb ik gezegd niet voor een verlenging tot 64-jarige leeftijd te gaan en samen met mijn vrouw terug te willen keren naar Nederland.”

Lange carrière
Paul Gregorowitsch heeft een lange carrière achter de rug in de luchtvaart. Hij begon in 1980 bij KLM, waar hij opklom tot Executive Vice President  Commercial. In 2007 raakte Gregorowitsch op een zijspoor binnen de holding Air France-KLM, maar mocht hij nog wel aantreden als algemeen directeur van Martinair.

Aan hem was de ondankbare taak om het zieltogende Martinair te ontmantelen. Met succes wist hij de passagiersactiviteiten van Martinair op te heffen en het bedrijf te laten doorgaan als vracht-carrier. Toen dit in 2011 af was, vond Gregorowitsch het tijd voor vervroegd pensioen en kreeg daar van KLM ook alle ruimte voor. Hij wilde zijn grote wens om geschiedenis te studeren alsnog verwezenlijken.

Van airberlin naar Oman Air
Tot airberlin aanklopte met de vraag of Gregorowitsch er operationeel directeur wilde worden, in september 2011. Hij zei ja, maar het werd geen succes. Airberlin was op dat moment al zover heen dat er weinig eer viel te behalen – Gregorowitsch stapte zelf op in Berlijn, eind 2013. Airberlin hield het tot medio dit jaar vol. De maatschappij is inmiddels failliet en er wacht een grote uitverkoop.

De ervaring en de bestuurskwaliteiten van Gregorowitsch lokten headhunters, die hem in augustus 2014 wisten te strikken voor de positie van CEO bij Oman Air.

Gregorowitsch haalde meteen de banden met KLM aan, hetgeen in 2015 resulteerde in een codeshare-overeenkomst op vluchten tussen Amsterdam en Muscat. Alle verbindingen tussen de twee luchthavens worden sindsdien uitgevoerd door KLM, met een code van beide maatschappijen. Verder werd na een formeel uitbesteding-traject onder leiding van Gregorowitsch aan KLM Engineering en Maintenance een groot onderhoudscontract voor de groeiende Oman Air-vloot gegund.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
KLM niet meer op LinkedIn

KLM niet meer op LinkedIn

17/11/2017

KLM stopt per 1 december met het beantwoorden van vragen van reizigers via LinkedIn. Dit heeft Robertjan Groeneveld, manager Social Media Hub, bekendgemaakt. De reden is dat LinkedIn is weggezakt…

Zakenluchthaven Twente blijft

Zakenluchthaven Twente blijft

15/11/2017

De Raad van State heeft goedkeuring gegeven aan de verdere ontwikkeling van Twente Airport voor zakelijk verkeer. Omwonenden hadden bezwaar aangetekend, maar de Raad heeft deze ongegrond verklaard. Er bestaan…

Megaorder voor Airbus

Megaorder voor Airbus

15/11/2017

Airbus heeft tijdens de Dubai Airshow een voorlopig contract getekend ter waarde van 49,5 miljard dollar met de Amerikaanse private equity onderneming Indigo Partners voor de levering van 430 Airbus…