Home / Luchtvaart / Giant leap Delta Air Lines

Giant leap Delta Air Lines

Giant leap Delta Air Lines

De aandeelhouders van Air France-KLM zijn akkoord: Delta Air Lines komt aan boord. Nu komt stap twee: één grote transatlantische jv. Zakenreis sprak met Steve Sear, de commerciële topman van Delta, over beide deals.

Sear is President – International & Executive Vice President – Global Sales bij Delta. De carrier uit Atlanta, de mondiale nummer twee (in omzet, passagiersaantal en vloot) na American Airlines, staat er bijzonder goed voor, met een winst van zes miljard dollar in 2016.

Voor KLM en Air France is Delta verreweg de belangrijkste partner via hun joint venture die in 2018 moet samengaan met de jv van Delta en Virgin Atlantic. Dit is in afwachting van het fiat door de respectieve overheden.  Om de banden te bezegelen neemt Air France-KLM ook een belang van 31 procent in Virgin, waarvan Delta al 49 procent bezit.

Delta maakt een dubbelslag: een belang in Air France-KLM en één grote jv. Bestaat er een verband?
“Nee, ze liggen niet per se in elkaars verlengde. De beide besluiten zijn los van elkaar genomen.”

Wat leveren de aandelen in Air France-KLM u op?
“Behalve de equity zelf neemt Delta straks zitting in de raad van commissarissen van Air France-KLM, waardoor we invloed kunnen uitoefenen. Maar we kunnen ook leren van Air France en KLM en zij van ons.”

De twee Transatlantische jv’s voegt u samen. Waarom?
“ De jv van Delta, KLM, Air France en Alitalia is de langstlopende en meest belangrijke voor ons en was bij het begin, twintig jaar geleden, baanbrekend voor de hele sector. De jv die we hebben met Virgin is eveneens zeer succesvol. Virgin is de tweede carrier in het vervoer tussen de UK en de US. Door deze twee te combineren ontstaat een samenwerking op een niet eerder vertoonde schaal in de luchtvaart, waar ook de passagiers in sterke mate van profiteren. We hebben nu al de leidende positie in vier van de vijf grootste markten van Europa: de UK, Frankrijk, Nederland en Italië. Door de grote jv voegen we niet alleen seamless reizen over de Atlantische Oceaan toe, in Europa kunnen we nog meer profiteren van de netwerken van Air France, KLM, Alitalia en Virgin Atlantic.”

Alitalia? Die partner is toch failliet?
“De toekomst van Alitalia is inderdaad onzeker, maar ze maken wel deel uit van deze vergrote joint venture. Ze zijn al heel lang een partner van Delta en wij verwachten dat dit zo zal blijven. Ik kan niet voorspellen wat er in Rome zal gebeuren de komende maanden met Alitalia. Het is wait and see’tot er een besluit komt.”

Komt Aeromexico ook in de grote jv?
“We hopen dat Aeromexico in de nabije toekomst deel zal uitmaken van deze jv. Wanneer dat zal zijn kan ik nog niet zeggen.”

De joint ventures in de luchtvaart lijken veel belangrijker te worden dan de allianties, is dat zo?
“De eerste jv waar Delta bij betrokken was stamt uit 1997. (Sear doelt op de jv van KLM en Northwest Airlines, de carrier die later fuseerde met Delta, red.). Dit was nog vóór de oprichting van SkyTeam, vanuit de gedachte dat in een zeer concurrerende omgeving het hebben van partners iedereen in de jv sterker maakt. SkyTeam blijft belangrijk voor alle leden, maar de jv betekent een diepere mogelijkheid voor een op de klant gerichte operatie. Zo kunnen we ook betere contracten afsluiten met grote bedrijven voor zakenreizen.”

Welke positie heeft Schiphol voor Delta?
“Met Amsterdam Schiphol hebben we een samenwerking van twintig jaar. Het is een van de beste, zo niet dé beste luchthaven ter wereld voor verbindingen. En dat maakt KLM ook meteen zo’n formidabele partner.”

Komen er meer bestemmingen op Schiphol naar de VS?
“We hebben net Orlando toegevoegd en zullen blijven groeien aan beide zijden van de oceaan.”

Met China Southern en China Eastern zijn veel kruisverbanden, met Delta, Air France en KLM. Waar zal dit toe leiden?
“China Eastern neemt zoals u weet ook een belang van tien procent in Air France-KLM. China Eastern is voor ons daar de belangrijkste partner; we hebben weer een belang van 2,5 procent in Eastern. Maar we hebben nog geen open skies tussen de US en China, dus kunnen we op dit moment nog geen joint venture formaliseren, maar we hopen dat die jv er wel komt.”

Jet Airways is een partner van Air France, KLM en van Virgin. Wat is de positie van Delta hier?
“Wij sluiten met vluchten uit de US naadloos aan op het netwerk van Air France, KLM, Virgin en Jet Airways naar India, waar we naar 24 bestemmingen vliegen. Dat is een geweldige ontwikkeling.”

Hoe staat het met uw vlootvernieuwing?
“We zitten er middenin. We hebben de eerste van 25 Airbus A350-900’s ontvangen, terwijl onze Boeing 747-400’s dit jaar voor het laatst vliegen. We krijgen ook A330-900neo’s, vanaf 2019 en deze toestellen zullen voor een deel de Boeing 767 en de A330’s vervangen.”

In de A350 heeft u de Delta First Class Suite. Is dat echt First of Business Class?
”Het is een aanbod van business class stoelen op de long haul, met de omstandigheden van First class in privacy en service. Geen enkele airline heeft nog een dergelijk product.”

Zal Brexit een negatief effect hebben? De UK verlaat de EU en Virgin kan dan niet meer van Europese verdragen gebruik maken.
“Er is nog grote onzekerheid over de impact van Brexit op de vraag en op het Britse pond. Wij hebben iets gas teruggenomen op de Britse markt, maar de transatlantische routes blijven zeer robuust ondanks alle geopolitieke problemen. Dit is ook het voordeel van de partnerschappen: je kunt het netwerk voortdurend aanpassen aan de omstandigheden en de vraag.”

Hebben de nieuwe veiligheidsmaatregelen van de Amerikaanse regering impact op uw operatie?
“Nee, we opereren zoals voorheen. Voor ons geldt dat veiligheid altijd voorop staat. We volgen op dit punt de instructies van Homeland Security. Delta Air Lines werkt samen met elke Amerikaanse regering en die verandert elke vier jaar hier.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
KLM niet meer op LinkedIn

KLM niet meer op LinkedIn

17/11/2017

KLM stopt per 1 december met het beantwoorden van vragen van reizigers via LinkedIn. Dit heeft Robertjan Groeneveld, manager Social Media Hub, bekendgemaakt. De reden is dat LinkedIn is weggezakt…

Zakenluchthaven Twente blijft

Zakenluchthaven Twente blijft

15/11/2017

De Raad van State heeft goedkeuring gegeven aan de verdere ontwikkeling van Twente Airport voor zakelijk verkeer. Omwonenden hadden bezwaar aangetekend, maar de Raad heeft deze ongegrond verklaard. Er bestaan…

Megaorder voor Airbus

Megaorder voor Airbus

15/11/2017

Airbus heeft tijdens de Dubai Airshow een voorlopig contract getekend ter waarde van 49,5 miljard dollar met de Amerikaanse private equity onderneming Indigo Partners voor de levering van 430 Airbus…