Home / Luchtvaart / Franse verkeersleiders staken in Reims en Marseille

Franse verkeersleiders staken in Reims en Marseille

Franse verkeersleiders staken in Reims en Marseille

Sinds maandagavond staken Franse luchtverkeersleiders in Reims en Marseille. Het gevolg is tweehonderd geannuleerde vluchten. De staking heeft niet alleen gevolgen voor vliegverkeer naar de tweede Franse steden maar ook voor maatschappijen die het Franse luchtruim doorkruisen. De staking duurt nog tot woensdagmorgen.

Belangenorganisatie van Europese luchtvaartmaatschappijen Airlines for Europe (A4E) is niet te spreken over de zoveelste staking van Luchtverkeersleiders. “Tweederde van alle stakingen van luchtverkeersleiders vindt plaats in Frankrijk,” zegt Thomas Reynaert, managing director van A4E. Volgens Reynaert is het hoog tijd dat Franse en Europese beleidsmakers maatregelen nemen om  de gevolgen van air traffic management (ATM) onderbrekingen voor reizigers te minimaliseren. Reynaert: “250 stakingsdagen sinds 2004 is genoeg- we kunnen niet toestaan dat deze goedbetaalde luchtverkeersleiders de rechten van miljoenen Europese passagiers inperken.”

A4E roept de Franse overheid op om tijdens de Franse nationale mobiliteits-top, die op 19 september begint, nieuwe prioriteiten te stellen aan mobiliteit en transport en een manier te vinden om de impact van stakingen en de schade hiervan aan de Franse en Europese economie te beperken.

De centrale ligging van Frankrijk in Europa maakt dat een gedeeltelijke sluiting van het luchtruim bij het staken van luchtverkeersleiders, grote gevolgen heeft voor overvliegend verkeer en daarmee voor vluchten uit andere lidstaten. De Europese Unie wil dit probleem ook wel aanpakken, maar daarvoor moet een manier gevonden worden die het fundamentele recht om te staken niet aantast. A4E stelt daarom voor om verplicht te stellen dat een staking minimaal 72 uur van tevoren wordt aangekondigd. Ook stelt de organisatie voor om een oplossing te vinden voor overvliegend verkeer. Door het luchtruim op grotere hoogte los te koppelen van het lagere lokale verkeer kunnen vluchten naar andere oorden ongehinderd plaatsvinden.

In de periode tussen 2010 en 2016 vonden 217 ATC-stakingen plaats, oftewel elke negen dagen een stakingsdag. De schade van deze stakingen sinds 2010 bedraagt volgens A4E 12 miljard euro.

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Geen Airbus A350 voor KLM?

Geen Airbus A350 voor KLM?

20/10/2017

De Airbus A350’s die KLM vanaf begin 2020 zou krijgen, gaan mogelijk naar Air France, zo melden bronnen bij KLM aan Zakenreis. De eerdere vlootplannen van de holding zouden zijn…

Eerste vlucht A330neo

Eerste vlucht A330neo

19/10/2017

De eerste A330neo is vanmorgen opgestegen vanaf de luchthaven van Toulouse waar de assemblagehallen van Airbus zich bevinden. De A330 maakt een testvlucht over het Zuidwesten van Frankrijk. Het toestel…

Nieuwe economy Delta

Nieuwe economy Delta

18/10/2017

Delta Air Lines introduceert dezer dagen haar Airbus A350-900 en maakt van de gelegenheid gebruik om de economy class in de long haul, main cabin genoemd, een upgrade te geven….