Home / Luchtvaart / FNV: werkomstandigheden in cabine bij Ryanair zijn slecht

FNV: werkomstandigheden in cabine bij Ryanair zijn slecht

FNV: werkomstandigheden in cabine bij Ryanair zijn slecht

Ryanair handelt mogelijk in strijd met het Nederlands arbeidsrecht door de ‘slechte’ arbeidsvoorwaarden van de cabin crew. Dit zegt FNV, maar de bond onderneemt zelf geen actie.

FNV heeft berekend dat cabine-medewerkers op de Ryanair-basis in Eindhoven ‘vaak’ rond moeten komen van minder dan duizend euro netto per maand. Ryanair hanteert ook in Nederland het Ierse arbeidsrecht, dat zeer sober is voor werknemers. Alleen de uren tijdens een vlucht worden betaald. Bij vertraging krijgt het personeel geen extra loon en voor niet-gebruikte standby-diensten thuis bestaat evenmin een vergoeding.

‘Het merendeel van het cabinepersoneel van Ryanair in Eindhoven (in totaal 75 mensen) wordt ingehuurd via een Iers uitzendbureau dat exclusief voor Ryanair werkt,’ zegt FNV in een verklaring. ‘Bij ziekte wordt niet doorbetaald. Alleen voor een kleine groep medewerkers met een vast contract betaalt Ryanair een ziektekostenvergoeding.’

Het business model van Ryanair is, zo zegt FNV, gericht op ‘zo laag mogelijke arbeidskosten en zoveel mogelijk verdienen op het personeel.’ Wie stewardess of steward wil worden bij Ryanair moet zelf de opleiding betalen (kosten tussen de 3.600 en 4.200 euro) en de aanschaf van het uniform bekostigen. Ryanair vliegt ook vanaf Schiphol, maar die operatie is relatief klein, al heeft de Ierse prijsvechter plannen om op Schiphol uit te breiden.

FNV zegt te verwachten dat het model van Ryanair voor de rechter ‘geen stand zal houden’, maar de bond spant geen geding aan tegen Ryanair, om onduidelijke redenen. In België is Ryanair wegens de arbeidsomstandigheden in de cabine wel al voor de rechter gesleept. Deze procedure is nog gaande.

FNV doet een oproep aan het volgende kabinet. Asmae Hajjari, bestuurder van FNV Luchtvaart zegt in de verklaring: “Wat Ryanair doet, is oneerlijke concurrentie door de regels te omzeilen. We moeten dit soort arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden niet accepteren op luchthaven Eindhoven en ook niet op Schiphol. We vinden dat hier een rol is weggelegd voor het nieuwe kabinet.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Pratend bagagelabel van KLM

Pratend bagagelabel van KLM

21/11/2017

KLM biedt vanaf vandaag duizenden reizigers uit Rusland, Groot-Brittannië, Brazilië en China gratis een Care Tag aan, een als bagagelabel vermomde reisgids voor Amsterdam. Het plastic label, inhoud: een chip,…

Winst easyJet gedaald

Winst easyJet gedaald

21/11/2017

De winst van EasyJet is in het boekjaar 2016-2017, dat afliep op 30 september, gedaald met 17 procent naar 408 miljoen pond (460 miljoen euro). Het aantal passagiers en de…

KLM niet meer op LinkedIn

KLM niet meer op LinkedIn

17/11/2017

KLM stopt per 1 december met het beantwoorden van vragen van reizigers via LinkedIn. Dit heeft Robertjan Groeneveld, manager Social Media Hub, bekendgemaakt. De reden is dat LinkedIn is weggezakt…