Home / Luchtvaart / FNV: werkdruk KLM te hoog

FNV: werkdruk KLM te hoog

FNV: werkdruk KLM te hoog

De werkdruk bij het grondpersoneel van KLM is de laatste jaren zo hard gestegen dat de kwaliteit onder druk staat en er gezondheids- en veiligheidsrisico’s ontstaan. Dit zegt vakbond FNV Luchtvaart na een onderzoek.

“We geven alles voor KLM, maar de rek is er nu wel uit,’’ concludeert de vakbond, die 1.024 grondmedewerkers van KLM heeft bevraagd naar onder meer de werkdruk, personeelsbezetting, veiligheidsrisico’s op de werkvloer en toekomstzekerheid. Het gaat om grondmedewerkers van alle afdelingen van KLM, waaronder cargo, platform, bagage, passage en technische dienst.

De afgelopen tien jaar is het aantal passagierskilometers van KLM met 50 procent toegenomen, maar is het aantal werknemers nagenoeg gelijk gebleven, blijkt volgens de FNV uit eigen cijfers van KLM. “Geen wonder dat we veel klachten kregen van werknemers over hoge werkdruk en daarom een eigen onderzoek hebben gehouden,” zegt Walter van der Vlies, shiftleader op het platform en voorzitter van de FNV bedrijfsafdeling.

Hoog ziekteverzuim
De werkdruk is gemeten met een zogeheten Sneltest, ontwikkeld in samenwerking met SKB onderzoek en advies. 63 procent van de respondenten scoorde ‘rood’ en zou daarmee bloot staan aan een ‘ongezond hoge werkdruk’, stelt FNV. “KLM moet snel actie ondernemen om uitval te voorkomen. Het ziekteverzuim is nu al relatief hoog.”

Belangrijke oorzaken die FNV noemt zijn ‘structurele onderbezetting’ en  het inzetten van relatief veel uitzendkrachten met kortlopende contracten in verhouding tot vaste werknemers. Verder wijst de bond op ‘slecht functionerend materieel en ICT-systemen en de zware fysieke en psychische belasting.’

Volgens de bond zegt driekwart van de medewerkers dat de kwaliteit van hun werk onder druk staat. Werknemers komen ‘gesloopt thuis’. en wijzen op afnemende alertheid en veiligheidsrisico’s. “Het gebeurt weleens dat passagiers in het vliegtuig zitten, maar niet zijn geboard. En heel soms dat ze in het verkeerde vliegtuig zitten,” zegt een werknemer. “Complete vliegtuigen worden door één medewerker afgehandeld, regelmatig ook door een stagiaire.”

Snel maatregelen
FNV Luchtvaart wil snel maatregelen. “We eisen dat KLM op korte termijn de onderbezetting aanpakt, meer vaste krachten aanneemt, zorgt voor voldoende pauzes en stagiaires boven de bezetting inzet of een contract geeft. Daarnaast zullen we aan de cao-tafel inzetten op meer investeringen in materieel, opleidingen en inwerkperiodes voor nieuwe collega’s”, aldus de bond.

Ook Schiphol en de politiek hebben een rol, vindt FNV. “Schiphol moet investeren in betere infrastructuur en een strenger selectiviteitsbeleid hanteren conform de Aldersnorm. Toelating op Schiphol moet worden gekoppeld aan duurzame werkgelegenheid en luchtvaartmaatschappijen met ongeoorloofde staatssteun moeten worden geweerd.”

“Het uitgangspunt moet zijn dat iedereen die in Nederland werkt of zijn thuisbasis heeft dat doet onder Nederlandse wet- en regelgeving. Alleen met deze maatregelen kunnen we de race naar beneden met steeds slechtere arbeidsvoorwaarden stoppen.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Uber verliest licentie in Londen

Uber verliest licentie in Londen

22/09/2017

Uber mag niet langer in Londen opereren. Dit meldt Bloomberg. Deze beslissing zal invloed hebben op 3,5 miljoen mensen en 40.000 Uber-chauffeurs die de app in de stad gebruiken. Transport…

Elbers feliciteert Zakenreis

Elbers feliciteert Zakenreis

22/09/2017

Topman Pieter Elbers van KLM heeft op de zakenreisconferentie ‘RE’, in Amsterdam, Zakenreis gefeliciteerd met zijn 50-jarig bestaan. Ook de oprichter van het magazine, Kees Hundepool, was aanwezig. ‘RE’ is…