Home / Luchtvaart / Eurocontrol: luchtruim Nederland kan binnen twee jaar worden vernieuwd

Eurocontrol: luchtruim Nederland kan binnen twee jaar worden vernieuwd

Eurocontrol: luchtruim Nederland kan binnen twee jaar worden vernieuwd

Herindeling van het Nederlandse luchtruim kan in twee jaar zijn gepiept, zegt Eamonn Brennan van Eurocontrol tegen Zakenreis, tijdens een conferentie over digitalisering van de luchtvaart. Het hoeft niet nog eens zes jaar te duren.

In Nederland moeten de verkeersstromen van vliegtuigen worden gereorganiseerd om de vluchten op Lelystad Airport vanaf 2019 te kunnen accommoderen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat houdt daarbij 2023 aan als jaar waarin de herindeling kan zijn gerealiseerd.

Dit zou betekenen dat de eerste jaren vliegtuigen bij het naderen of vertrek van Lelystad voor langere tijd een lage hoogte moeten aanhouden om gescheiden te blijven van de vluchten op Schiphol.

Eamonn Brennan treedt op 1 januari 2018 aan als directeur-generaal van Eurocontrol, maar de Ier mag alvast namens het overkoepelende luchtvaartorgaan van Europa (met meer leden dan alleen de EU-lidstaten) het woord voeren tijdens een conferentie in Tallinn, Estland, over digitalisering van de luchtvaart.

“Het luchtverkeer boven Nederland is ingewikkeld,” erkent Brennan. “Het gaat niet alleen om de vluchten met bestemming Schiphol, er lopen ook veel doorgaande routes boven Nederland. Herindeling kost tijd, maar moet in twee jaar gedaan kunnen worden.”

LVNL overbodig?
Lelystad zou aanvankelijk per 1 april 2018 opengaan voor groot luchtverkeer, maar deze datum is een jaar doorgeschoven omdat de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft aangegeven niet op tijd klaar te kunnen zijn. Dat verbaast Eamonn Brennan. “De digitale ontwikkelingen maken heel veel bestaande functies van Air Traffic Management overbodig.”

Zegt Eurocontrol hiermee dat de sector ook zonder de LVNL en andere Europese centra van luchtverkeersleiding kan? Brennan: “Zover wil ik niet gaan. Maar het hele Europese luchtruim is dringend toe aan reorganisatie. De afgelopen vijftig jaar is er weinig veranderd. Ik wacht op de eerste nationale luchtverkeersleiding in Europa die zichzelf vrijwillig opheft of overgaat tot samenvoeging met centra in de buurlanden.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl

Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
PA neemt Nyras over

PA neemt Nyras over

12/12/2017

PA Consulting heeft luchtvaartadviesbureau Nyras overgenomen. De twee Britse bedrijven, die ook actief zijn in Nederland, werkten al langere tijd samen. “De combinatie van de expertise van Nyras met onze…

Ryanair kapt met Amadeus

Ryanair kapt met Amadeus

12/12/2017

Ryanair maakt vanaf eind deze week niet langer gebruik van de diensten van Amadeus. De Ierse prijsvechter blijft wel samenwerken met Travelport en Sabre, de andere twee grote GDS’en. De…

Schiphol in de sneeuw

Schiphol in de sneeuw

11/12/2017

Schiphol heeft vandaag voor de tweede achtereenvolgende dag te maken met zware sneeuwval, die leidt tot vertraging en annulering van vluchten. Maar de luchthaven zegt goed te kunnen omgaan met…

Petje af bij KLM

Petje af bij KLM

08/12/2017

KLM schaft per 1 januari 2018 de pet voor piloten af. Het bedrijf zegt in een verklaring ‘niet langer de toegevoegde waarde’ van het hoofddeksel te zien. Veel piloten droegen…