Home / Luchtvaart / Eurocontrol: luchtruim Nederland kan binnen twee jaar worden vernieuwd

Eurocontrol: luchtruim Nederland kan binnen twee jaar worden vernieuwd

Eurocontrol: luchtruim Nederland kan binnen twee jaar worden vernieuwd

Herindeling van het Nederlandse luchtruim kan in twee jaar zijn gepiept, zegt Eamonn Brennan van Eurocontrol tegen Zakenreis, tijdens een conferentie over digitalisering van de luchtvaart. Het hoeft niet nog eens zes jaar te duren.

In Nederland moeten de verkeersstromen van vliegtuigen worden gereorganiseerd om de vluchten op Lelystad Airport vanaf 2019 te kunnen accommoderen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat houdt daarbij 2023 aan als jaar waarin de herindeling kan zijn gerealiseerd.

Dit zou betekenen dat de eerste jaren vliegtuigen bij het naderen of vertrek van Lelystad voor langere tijd een lage hoogte moeten aanhouden om gescheiden te blijven van de vluchten op Schiphol.

Eamonn Brennan treedt op 1 januari 2018 aan als directeur-generaal van Eurocontrol, maar de Ier mag alvast namens het overkoepelende luchtvaartorgaan van Europa (met meer leden dan alleen de EU-lidstaten) het woord voeren tijdens een conferentie in Tallinn, Estland, over digitalisering van de luchtvaart.

“Het luchtverkeer boven Nederland is ingewikkeld,” erkent Brennan. “Het gaat niet alleen om de vluchten met bestemming Schiphol, er lopen ook veel doorgaande routes boven Nederland. Herindeling kost tijd, maar moet in twee jaar gedaan kunnen worden.”

LVNL overbodig?
Lelystad zou aanvankelijk per 1 april 2018 opengaan voor groot luchtverkeer, maar deze datum is een jaar doorgeschoven omdat de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft aangegeven niet op tijd klaar te kunnen zijn. Dat verbaast Eamonn Brennan. “De digitale ontwikkelingen maken heel veel bestaande functies van Air Traffic Management overbodig.”

Zegt Eurocontrol hiermee dat de sector ook zonder de LVNL en andere Europese centra van luchtverkeersleiding kan? Brennan: “Zover wil ik niet gaan. Maar het hele Europese luchtruim is dringend toe aan reorganisatie. De afgelopen vijftig jaar is er weinig veranderd. Ik wacht op de eerste nationale luchtverkeersleiding in Europa die zichzelf vrijwillig opheft of overgaat tot samenvoeging met centra in de buurlanden.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
4,1 miljard passagiers in 2017

4,1 miljard passagiers in 2017

19/01/2018

Het aantal vervoerde passagiers in de luchtvaart is vorig jaar wereldwijd gestegen met 7,1 procent tot een totaal van 4,1 miljard. Dit heeft ICAO, de  burgerluchtvaartorganisatie, bekendgemaakt. In alle regio’s…

Qatar stevent af op verlies

Qatar stevent af op verlies

18/01/2018

Qatar Airways stevent af op een ‘aanzienlijk verlies’, zo heeft CEO Al Baker gezegd. Oorzaak is de blokkade door de buurlanden. De carrier poogt met investeringen in de VS het…

Boeing maakt zelf stoelen

Boeing maakt zelf stoelen

17/01/2018

Boeing is een joint venture aangegaan met het eveneens Amerikaanse bedrijf Adient voor het maken van vliegtuigstoelen. De jv heet Adient Aerospace. De eerste productiefaciliteit komt niet in de VS,…

HNA in de problemen

HNA in de problemen

17/01/2018

De HNA Group is in de problemen. De handel in aandelen van de kapitaalpoot van het Chinese conglomeraat zijn vandaag stilgelegd. Vorige week gebeurde dit al met de aandelen in…

Alders: de politiek beslist

Alders: de politiek beslist

16/01/2018

Politiek Den Haag heeft het laatste woord als het gaat om de uitbreiding van Schiphol en de toekomst van Lelystad. Dit heeft Hans Alders.de voorzitter van de ORS, vandaag gezegd…