Home / Luchtvaart / En we noemen haar Joon

En we noemen haar Joon

En we noemen haar Joon

Air France heeft vandaag eindelijk de naam bekendgemaakt voor de nieuwe hybride carrier van de maatschappij die later dit jaar moet gaan vliegen: Joon. Begin deze week gaven de piloten hun steun aan het project.

Tot nu toe werd de airline steeds aangeduid als ‘Boost’, een onderdeel van het gelijknamige plan voor herstructurering dat topman Jean-Marc Janaillac eind 2016 lanceerde. Maar Air France zei er steeds bij dat de echte naam nog zou komen. Waar ‘Joon’ aan is ontleend heeft de Franse maatschappij niet gezegd. In het Nederlands is Joon een achternaam en een joon een grote dobber voor de visserij. In het Koreaans is het een voornaam, terwijl joon in het Farsi (Perzisch) liefje betekent.

Geen prijsvechter
Air France benadrukt nog eens dat Joon geen prijsvechter is. De tarieven zullen lager liggen dan bij de main carrier, maar het zullen geen bodemprijzen worden, terwijl de service aan boord hybride zal zijn, met een mix van producten die gratis zijn en andere waarvoor moet worden betaald. Air France koerst op een operationele kostenverlaging bij Joon van 15 tot 18 procent ten opzichte van de main carrier.

Doelgroep van Joon vormen de ‘millennials’ , de leeftijdsgroep tussen de 18 en 35, van wie ‘de levensstijl draait om digitale technologie’, zegt Air France.  Joon moet dit najaar beginnen met vluchten op de middellange afstand, gevolgd door long haul in 2018. Air France streeft naar een vloot van dertig toestellen.

Joon valt onder de verantwoordelijkheid van Air France. Partner KLM binnen de Frans-Nederlandse holding is niet bij het project betrokken.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Cathay: lek nog niet boven

Cathay: lek nog niet boven

16/08/2017

Cathay Pacific heeft over het eerste half jaar van 2017 een nettoverlies geleden van omgerekend 217 miljoen euro. De airline uit Hongkong heeft het al enige jaren moeilijk en is…

Faillissement airberlin

Faillissement airberlin

15/08/2017

Airberlin heeft vandaag bij een rechtbank in Berlijn faillissement aangevraagd, nadat de grootste aandeelhouder, Etihad Airways, had aangegeven geen verdere financiële injecties te zullen geven voor de noodlijdende carrier. Om…

FNV: werkdruk KLM te hoog

FNV: werkdruk KLM te hoog

11/08/2017

De werkdruk bij het grondpersoneel van KLM is de laatste jaren zo hard gestegen dat de kwaliteit onder druk staat en er gezondheids- en veiligheidsrisico’s ontstaan. Dit zegt vakbond FNV…