Home / Luchtvaart / Eensgezinde reisbranche fel tegen nieuwe vliegbelasting

Eensgezinde reisbranche fel tegen nieuwe vliegbelasting

Eensgezinde reisbranche fel tegen nieuwe vliegbelasting

Komt er weer een vliegbelasting zoals in 2008? De reisbranche vreest van wel en verzet zich alvast fel. Schiphol, KLM, ANVR, vakbonden en andere bedrijven en organisaties uit de sector keren zich in een gezamenlijk pamflet tegen het plan.

Komende week komen de vier partijen die een nieuwe regering zullen vormen: VVD, CDA, D66 en ChristenUnie, met een regeerakkoord waarin mogelijk een herinvoering van een toeslag voor vertrekkende passagiers vanaf Nederlandse luchthavens is opgenomen. Het zou een bedrag van 200 miljoen per jaar moeten opleveren.

“Leren we dan nooit iets van onze fouten,” schrijven de luchtvaartpartijen eensgezind. “De vliegbelasting van 2008 werd een jaar later alweer afgeschaft vanwege alle negatieve gevolgen voor de Nederlandse economie en werkgelegenheid.”

De branche rekent voort dat de luchtvaart in Nederland goed is voor ruim 370.000 banen en dertig 30 miljard euro toevoegt toe aan het Bruto Nationaal Product. Volgens KLM en Schiphol c.s. kost hernieuwde invoering van een vliegbelasting Nederland tot 37.500 banen en leidt het een afname van het BNP van 2,25 miljard euro. Ze baseren zich daarbij op een vijf jaar oud onderzoek van SEO. Of dat nu ook zo zou zijn is niet duidelijk.

Kennisinstituut
In het pamflet wordt ook verwezen naar een nog ouder onderzoek (uit 2011) van het Kennisinstituut Mobiliteit (KiM), in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. KiM concludeerde destijds over de vliegtaks van 2008/2009: “De vliegbelasting heeft een duidelijk negatief effect gehad op het aantal reizigers dat vertrekt vanaf Nederlandse vliegvelden, met name vanaf Schiphol. De belangrijkste luchthavens waar reizigers naar uitweken, waren Düsseldorf, Weeze en Brussel.”

De reisbranche stelt: “We zijn voor duurzaamheid, maar tegen een (nationale) vliegbelasting aangezien deze vliegbelasting het milieu niet helpt en bovendien gelijke speelveld verstoort.”

“We hebben in Europa reeds een emissiehandelssysteem (ETS) voor de luchtvaart hetgeen reeds miljoenen kost. Vanaf 2020 gaat de internationale luchtvaartsector de groei van CO2 uitstoot compenseren, dit is in VN verband afgelopen jaar afgesproken. We kennen op Schiphol reeds een differentiatie op geluid en zwaarte van toestellen.”

“De luchtvaart in Nederland is de enige transportsector die volledig haar eigen infrastructuur en haar beveiliging betaalt. Dit kost honderden miljoenen euro’s. De luchtvaartmaatschappijen hebben de afgelopen jaren meer dan 750 miljoen euro bijgedragen aan geluidsisolatie en compensatie voor planschades, hetgeen uniek is in de wereld. Dus het beeld dat de luchtvaart niks zou betalen is onjuist.”

 

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Geen Airbus A350 voor KLM?

Geen Airbus A350 voor KLM?

20/10/2017

De Airbus A350’s die KLM vanaf begin 2020 zou krijgen, gaan mogelijk naar Air France, zo melden bronnen bij KLM aan Zakenreis. De eerdere vlootplannen van de holding zouden zijn…

Eerste vlucht A330neo

Eerste vlucht A330neo

19/10/2017

De eerste A330neo is vanmorgen opgestegen vanaf de luchthaven van Toulouse waar de assemblagehallen van Airbus zich bevinden. De A330 maakt een testvlucht over het Zuidwesten van Frankrijk. Het toestel…

Nieuwe economy Delta

Nieuwe economy Delta

18/10/2017

Delta Air Lines introduceert dezer dagen haar Airbus A350-900 en maakt van de gelegenheid gebruik om de economy class in de long haul, main cabin genoemd, een upgrade te geven….