Home / Luchtvaart / EasyJet zet groter toestel in op vluchten naar Schiphol

EasyJet zet groter toestel in op vluchten naar Schiphol

EasyJet zet groter toestel in op vluchten naar Schiphol

EasyJet wil volgend jaar de Airbus A321neo inzetten voor vluchten van en naar de basis te Schiphol. Dit heeft Country Manager Benelux, William Vet, tegen Zakenreis gezegd. Per toestel gaat hiermee de capaciteit omhoog met 49 stoelen.

EasyJet heeft bij Airbus een order uitstaan voor honderd A320neo’s en dertig A321neo’s, met respectievelijk 186 en 235 stoelen. De eerste twee A320neo’s zijn inmiddels ontvangen en in dienst genomen. Elke maand krijgt easyJet nu twee nieuwe toestellen van dit type. De A321neo’s komen vanaf de zomer van 2018.

“We hebben de order bij Airbus bewust gesplitst in A320neo’s en A321neo’s om in te zetten op luchthavens waar de slotcapaciteit beperkt is, zoals Schiphol” zegt Vet aan boord van één van de nieuwe A320neo’s van easyJet op Gatwick.

Er staan nu permanent negen A320’s en A319’s van de Britse prijsvechter op Schiphol. Hoeveel A321neo’s er uiteindelijk vluchten van en naar Amsterdam zullen verzorgen kan Vet nog niet zeggen. EasyJet vervoert dit jaar ongeveer zes miljoen passagiers via Schiphol en is daarmee de tweede carrier, na KLM, op de luchthaven.

Alderstafel
Maar op Schiphol is tien jaar geleden aan de Alderstafel een plafond van 500.000 vliegbewegingen per jaar afgesproken, voor alle gebruikers samen, tot en met het jaar 2020.  De luchthaven kan boven die 500.000 vliegbewegingen in passagiersaantallen alleen nog groeien indien airlines, zoals easyJet, grotere toestellen inzetten. Ook een hogere bezettingsgraad van toestellen levert nog groei op, maar de meeste airlines vliegen al met bijna volle vliegtuigen.

Een vlucht met een kleine zakenjet met twee passagiers telt op Schiphol voor één beweging, evenals een A321neo waarin 235 passagiers zitten. Vet bepleit daarom het uitplaatsen van klein kleiner vliegverkeer van Schiphol naar Lelystad, na de opening van deze Flevoluchthaven in april 2019. Op die manier kan er volgens hem nog een behoorlijk aantal slots vrijkomen. Een vergelijkbaar systeem bestaat op de drie luchthavens bij Parijs, waar de grote toestellen zijn geconcentreerd op mainport Charles de Gaulle.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
4,1 miljard passagiers in 2017

4,1 miljard passagiers in 2017

19/01/2018

Het aantal vervoerde passagiers in de luchtvaart is vorig jaar wereldwijd gestegen met 7,1 procent tot een totaal van 4,1 miljard. Dit heeft ICAO, de  burgerluchtvaartorganisatie, bekendgemaakt. In alle regio’s…

Qatar stevent af op verlies

Qatar stevent af op verlies

18/01/2018

Qatar Airways stevent af op een ‘aanzienlijk verlies’, zo heeft CEO Al Baker gezegd. Oorzaak is de blokkade door de buurlanden. De carrier poogt met investeringen in de VS het…

Boeing maakt zelf stoelen

Boeing maakt zelf stoelen

17/01/2018

Boeing is een joint venture aangegaan met het eveneens Amerikaanse bedrijf Adient voor het maken van vliegtuigstoelen. De jv heet Adient Aerospace. De eerste productiefaciliteit komt niet in de VS,…

HNA in de problemen

HNA in de problemen

17/01/2018

De HNA Group is in de problemen. De handel in aandelen van de kapitaalpoot van het Chinese conglomeraat zijn vandaag stilgelegd. Vorige week gebeurde dit al met de aandelen in…

Alders: de politiek beslist

Alders: de politiek beslist

16/01/2018

Politiek Den Haag heeft het laatste woord als het gaat om de uitbreiding van Schiphol en de toekomst van Lelystad. Dit heeft Hans Alders.de voorzitter van de ORS, vandaag gezegd…