Home / Luchtvaart / Chaos bij Ryanair

Chaos bij Ryanair

Chaos bij Ryanair

Ryanair moet tot eind oktober ruim tweeduizend vluchten annuleren door een stuwmeer aan verlofdagen bij de piloten. Topman O’Leary erkent de ‘chaos door eigen toedoen.’ De schade is enorm, zowel in geld als in reputatie.

Planners van de Ierse prijsvechter dachten voorafgaand aan het zomerseizoen slim te zijn door piloten te vragen verlofdagen uit te stellen om zo de drukke roosters te kunnen vullen. Maar uitstel is geen afstel: veel piloten van Ryanair nemen deze herfst alsnog verlof waardoor de carrier met een gebrek aan personeel in de cockpit komt te zitten.

Wat de planafdeling van Ryanair namelijk over het hoofd heeft gezien is een wijziging in de Ierse wetgeving. Tot nu toe liep het verlofjaar bij de airline parallel aan het gebroken boekjaar, van 1 april tot en met 31 maart. Onder druk van de Ierse luchtvaartautoriteit laat Ryanair het verlof nu samenvallen met het kalenderjaar. In 2017 betekent dit dat alle vakantiedagen van de staf moeten worden opgemaakt tussen april en december, met een tekort aan werkend personeel als gevolg.

Ryanair, in aantallen passagiers en vliegbewegingen de grootste airline van Europa, ziet zich nu gedwongen rond de vijftig vluchten per dag te annuleren en is daar inmiddels mee begonnen. Reizigers krijgen kort van te voren per mail te horen dat hun vlucht niet doorgaat.

Hoewel de veranderde wetgeving dus de aanleiding vormt, erkende topman Michael O’Leary deze week ruiterlijk dat Ryanair  er ‘zelf een puinhoop van heeft gemaakt.’ Hij voegde er wel aan toe dat het maar op een ‘zeer beperkt’ aantal vluchten gaat, gezien de grootte van de maatschappij, maar het kwaad is geschied.

EU 261
Volgens een berekening van de Financial Times zal de financiële schade ten minste 20 miljoen euro bedragen. Passagiers hebben namelijk overeenkomstig Europese wetgeving (EU regel 261) recht op een compensatiebedrag van minimaal 250 euro, onafhankelijk van de ticketprijs. De meeste tickets bij Ryanair zijn goedkoper en dus moet de airline hier aanzienlijk op toeleggen. Bovendien moet voor gestrande reizigers onderdak en verblijf worden betaald.

Groter dan de financiële impact kan de reputatieschade uitpakken. Ryanair, Michael O’Leary voorop, is er al jaren als de kippen bij om concurrenten als British Airways en KLM de maat te nemen, maar heeft er nu zelf een potje van gemaakt. Hoe consumenten hier op langere termijn mee om gaan is de vraag.

Ryanair zegt geen gebrek aan piloten als zodanig te hebben en zweert dat de annuleringsgolf noodgedwongen plaatsvindt en zich niet zal herhalen. Maar er zijn ook signalen dat piloten weglopen bij Ryanair voor betere contracten elders. Zo zegt Norwegian, een long haul low cost carrier, de afgelopen tijd rond de 140 piloten van Ryanair te hebben gestrikt. Ryanair is momenteel actief op zoek naar nieuw vliegend personeel, zowel in de cockpit als de cabine, met forse bonussen als lokkertjes.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
4,1 miljard passagiers in 2017

4,1 miljard passagiers in 2017

19/01/2018

Het aantal vervoerde passagiers in de luchtvaart is vorig jaar wereldwijd gestegen met 7,1 procent tot een totaal van 4,1 miljard. Dit heeft ICAO, de  burgerluchtvaartorganisatie, bekendgemaakt. In alle regio’s…

Qatar stevent af op verlies

Qatar stevent af op verlies

18/01/2018

Qatar Airways stevent af op een ‘aanzienlijk verlies’, zo heeft CEO Al Baker gezegd. Oorzaak is de blokkade door de buurlanden. De carrier poogt met investeringen in de VS het…

Boeing maakt zelf stoelen

Boeing maakt zelf stoelen

17/01/2018

Boeing is een joint venture aangegaan met het eveneens Amerikaanse bedrijf Adient voor het maken van vliegtuigstoelen. De jv heet Adient Aerospace. De eerste productiefaciliteit komt niet in de VS,…

HNA in de problemen

HNA in de problemen

17/01/2018

De HNA Group is in de problemen. De handel in aandelen van de kapitaalpoot van het Chinese conglomeraat zijn vandaag stilgelegd. Vorige week gebeurde dit al met de aandelen in…

Alders: de politiek beslist

Alders: de politiek beslist

16/01/2018

Politiek Den Haag heeft het laatste woord als het gaat om de uitbreiding van Schiphol en de toekomst van Lelystad. Dit heeft Hans Alders.de voorzitter van de ORS, vandaag gezegd…