Home / Luchtvaart / Chaos bij Ryanair

Chaos bij Ryanair

Chaos bij Ryanair

Ryanair moet tot eind oktober ruim tweeduizend vluchten annuleren door een stuwmeer aan verlofdagen bij de piloten. Topman O’Leary erkent de ‘chaos door eigen toedoen.’ De schade is enorm, zowel in geld als in reputatie.

Planners van de Ierse prijsvechter dachten voorafgaand aan het zomerseizoen slim te zijn door piloten te vragen verlofdagen uit te stellen om zo de drukke roosters te kunnen vullen. Maar uitstel is geen afstel: veel piloten van Ryanair nemen deze herfst alsnog verlof waardoor de carrier met een gebrek aan personeel in de cockpit komt te zitten.

Wat de planafdeling van Ryanair namelijk over het hoofd heeft gezien is een wijziging in de Ierse wetgeving. Tot nu toe liep het verlofjaar bij de airline parallel aan het gebroken boekjaar, van 1 april tot en met 31 maart. Onder druk van de Ierse luchtvaartautoriteit laat Ryanair het verlof nu samenvallen met het kalenderjaar. In 2017 betekent dit dat alle vakantiedagen van de staf moeten worden opgemaakt tussen april en december, met een tekort aan werkend personeel als gevolg.

Ryanair, in aantallen passagiers en vliegbewegingen de grootste airline van Europa, ziet zich nu gedwongen rond de vijftig vluchten per dag te annuleren en is daar inmiddels mee begonnen. Reizigers krijgen kort van te voren per mail te horen dat hun vlucht niet doorgaat.

Hoewel de veranderde wetgeving dus de aanleiding vormt, erkende topman Michael O’Leary deze week ruiterlijk dat Ryanair  er ‘zelf een puinhoop van heeft gemaakt.’ Hij voegde er wel aan toe dat het maar op een ‘zeer beperkt’ aantal vluchten gaat, gezien de grootte van de maatschappij, maar het kwaad is geschied.

EU 261
Volgens een berekening van de Financial Times zal de financiële schade ten minste 20 miljoen euro bedragen. Passagiers hebben namelijk overeenkomstig Europese wetgeving (EU regel 261) recht op een compensatiebedrag van minimaal 250 euro, onafhankelijk van de ticketprijs. De meeste tickets bij Ryanair zijn goedkoper en dus moet de airline hier aanzienlijk op toeleggen. Bovendien moet voor gestrande reizigers onderdak en verblijf worden betaald.

Groter dan de financiële impact kan de reputatieschade uitpakken. Ryanair, Michael O’Leary voorop, is er al jaren als de kippen bij om concurrenten als British Airways en KLM de maat te nemen, maar heeft er nu zelf een potje van gemaakt. Hoe consumenten hier op langere termijn mee om gaan is de vraag.

Ryanair zegt geen gebrek aan piloten als zodanig te hebben en zweert dat de annuleringsgolf noodgedwongen plaatsvindt en zich niet zal herhalen. Maar er zijn ook signalen dat piloten weglopen bij Ryanair voor betere contracten elders. Zo zegt Norwegian, een long haul low cost carrier, de afgelopen tijd rond de 140 piloten van Ryanair te hebben gestrikt. Ryanair is momenteel actief op zoek naar nieuw vliegend personeel, zowel in de cockpit als de cabine, met forse bonussen als lokkertjes.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Geen Airbus A350 voor KLM?

Geen Airbus A350 voor KLM?

20/10/2017

De Airbus A350’s die KLM vanaf begin 2020 zou krijgen, gaan mogelijk naar Air France, zo melden bronnen bij KLM aan Zakenreis. De eerdere vlootplannen van de holding zouden zijn…

Eerste vlucht A330neo

Eerste vlucht A330neo

19/10/2017

De eerste A330neo is vanmorgen opgestegen vanaf de luchthaven van Toulouse waar de assemblagehallen van Airbus zich bevinden. De A330 maakt een testvlucht over het Zuidwesten van Frankrijk. Het toestel…

Nieuwe economy Delta

Nieuwe economy Delta

18/10/2017

Delta Air Lines introduceert dezer dagen haar Airbus A350-900 en maakt van de gelegenheid gebruik om de economy class in de long haul, main cabin genoemd, een upgrade te geven….