Home / Luchtvaart / CAPA kraakt Air France af

CAPA kraakt Air France af

CAPA kraakt Air France af

CAPA heeft weinig lof voor Air France. De organisatie vraagt zich af waarom Boost er moet komen, terwijl Air France-KLM met KLM al een divisie heeft met lagere kosten en hoge productiviteit.

CAPA, een onafhankelijk internationaal kenniscentrum voor de luchtvaart, noemt Air France de ‘zwakke schakel’ binnen de Frans-Nederlandse combinatie. “Hoewel groter dan KLM, heeft Air France sinds de fusie van 2004 steeds een lagere marge van de operationele winst gehad,” stelt CAPA. “Cruciaal is dat, ondanks verbeteringen, Air France gebukt gaat onder een lagere arbeidsproductiviteit en hogere eenheidskosten dan KLM en branchegenoten.” Volgens CAPA is de winstmarge van Air France een van de laagste onder Europese airlines.

“De slechte financiële prestaties van Air France staan de groei in de weg.” CAPA constateert dat binnen Air France-KLM ‘politieke overwegingen strategische ontwikkelingen kunnen beïnvloeden’, een verwijzing naar het controlerend belang dat de Franse staat nog altijd heeft in de onderneming. Niettemin is ‘de logica waar de beschikbare middelen tot de beste opbrengsten’ leiden wel boven komen drijven en dat is in de ‘divisie’ KLM.

“De groei van KLM, zowel in capaciteit als opbrengst – vooral gedurende de laatste vijf jaar – was veel beter dan die van Air France. Het is steeds moeilijker een terugkeer naar groei van Air France voor ogen te krijgen zonder een aanzienlijke verhoging van de arbeidsproductiviteit.”

Bonden zijn tegen Boost
Air France-KLM lanceerde in november 2016 het plan voor een eigen low cost long haul carrier, onder de werknaam Boost. Deze airline zou helemaal door Air France moeten worden aangestuurd. Maar het is er tot nu toe niet van gekomen, vooral door tegenwerking van de vakbonden die hebben geëist dat de crew dezelfde beloning krijgt als bij het moederbedrijf. Hoe ‘Boost’ dan kosten kan besparen is een raadsel.

CAPA zegt dat een airline als Boost, met lagere kosten en een hogere productiviteit, niettemin van ‘vitaal belang’ is voor Air France. “Echter, de ambities voor het zogeheten Boost-project zijn beperkt. En dat terwijl Air France-KLM al een airline in huis heeft die lagere kosten paart aan een hogere productiviteit. It’s called KLM.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Passagiers liken selfservice

Passagiers liken selfservice

27/06/2017

De tevredenheid onder passagiers op luchthavens is hoger bij gebruik van self-service apparaten, vooral bij de bagage-inname en paspoortcontrole. Dit blijkt uit de 2017 SITA Passenger IT Trends Survey, een…

Klantenraad bij Amex GBT

Klantenraad bij Amex GBT

27/06/2017

American Express Global Business Travel (Amex GBT) Nederland richt een Client Advisory Board op. Dit heeft Freek Jansen, algemeen directeur van Amex GBT, vandaag bekendgemaakt tijdens het ACTE/CORTAS Amsterdam Education…