Home / Luchtvaart / CAPA kraakt Air France af

CAPA kraakt Air France af

CAPA kraakt Air France af

CAPA heeft weinig lof voor Air France. De organisatie vraagt zich af waarom Boost er moet komen, terwijl Air France-KLM met KLM al een divisie heeft met lagere kosten en hoge productiviteit.

CAPA, een onafhankelijk internationaal kenniscentrum voor de luchtvaart, noemt Air France de ‘zwakke schakel’ binnen de Frans-Nederlandse combinatie. “Hoewel groter dan KLM, heeft Air France sinds de fusie van 2004 steeds een lagere marge van de operationele winst gehad,” stelt CAPA. “Cruciaal is dat, ondanks verbeteringen, Air France gebukt gaat onder een lagere arbeidsproductiviteit en hogere eenheidskosten dan KLM en branchegenoten.” Volgens CAPA is de winstmarge van Air France een van de laagste onder Europese airlines.

“De slechte financiële prestaties van Air France staan de groei in de weg.” CAPA constateert dat binnen Air France-KLM ‘politieke overwegingen strategische ontwikkelingen kunnen beïnvloeden’, een verwijzing naar het controlerend belang dat de Franse staat nog altijd heeft in de onderneming. Niettemin is ‘de logica waar de beschikbare middelen tot de beste opbrengsten’ leiden wel boven komen drijven en dat is in de ‘divisie’ KLM.

“De groei van KLM, zowel in capaciteit als opbrengst – vooral gedurende de laatste vijf jaar – was veel beter dan die van Air France. Het is steeds moeilijker een terugkeer naar groei van Air France voor ogen te krijgen zonder een aanzienlijke verhoging van de arbeidsproductiviteit.”

Bonden zijn tegen Boost
Air France-KLM lanceerde in november 2016 het plan voor een eigen low cost long haul carrier, onder de werknaam Boost. Deze airline zou helemaal door Air France moeten worden aangestuurd. Maar het is er tot nu toe niet van gekomen, vooral door tegenwerking van de vakbonden die hebben geëist dat de crew dezelfde beloning krijgt als bij het moederbedrijf. Hoe ‘Boost’ dan kosten kan besparen is een raadsel.

CAPA zegt dat een airline als Boost, met lagere kosten en een hogere productiviteit, niettemin van ‘vitaal belang’ is voor Air France. “Echter, de ambities voor het zogeheten Boost-project zijn beperkt. En dat terwijl Air France-KLM al een airline in huis heeft die lagere kosten paart aan een hogere productiviteit. It’s called KLM.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
4,1 miljard passagiers in 2017

4,1 miljard passagiers in 2017

19/01/2018

Het aantal vervoerde passagiers in de luchtvaart is vorig jaar wereldwijd gestegen met 7,1 procent tot een totaal van 4,1 miljard. Dit heeft ICAO, de  burgerluchtvaartorganisatie, bekendgemaakt. In alle regio’s…

Qatar stevent af op verlies

Qatar stevent af op verlies

18/01/2018

Qatar Airways stevent af op een ‘aanzienlijk verlies’, zo heeft CEO Al Baker gezegd. Oorzaak is de blokkade door de buurlanden. De carrier poogt met investeringen in de VS het…

Boeing maakt zelf stoelen

Boeing maakt zelf stoelen

17/01/2018

Boeing is een joint venture aangegaan met het eveneens Amerikaanse bedrijf Adient voor het maken van vliegtuigstoelen. De jv heet Adient Aerospace. De eerste productiefaciliteit komt niet in de VS,…

HNA in de problemen

HNA in de problemen

17/01/2018

De HNA Group is in de problemen. De handel in aandelen van de kapitaalpoot van het Chinese conglomeraat zijn vandaag stilgelegd. Vorige week gebeurde dit al met de aandelen in…

Alders: de politiek beslist

Alders: de politiek beslist

16/01/2018

Politiek Den Haag heeft het laatste woord als het gaat om de uitbreiding van Schiphol en de toekomst van Lelystad. Dit heeft Hans Alders.de voorzitter van de ORS, vandaag gezegd…