Home / Luchtvaart / Alitalia onder curatele

Alitalia onder curatele

Alitalia onder curatele

Alitalia kan nog zeker een half jaar vooruit, nadat de noodlijdende airline zelf een ‘amministrazione straordinaria’ (buitengewone administratie) heeft aangevraagd, die uiteindelijk kan leiden tot faillissement. De Italiaanse regering heeft Alitalia nu onder curatele gesteld. Alitalia zegt dat alle vluchten vooralsnog ‘normaal’ zullen blijven opereren.

Drie regeringscommissarissen krijgen een half jaar de tijd om te onderzoeken of er nog oplossingen zijn voor de financiële problemen. De regering in Rome zorgt zolang voor een overbruggingskrediet. Een van de opties is het verkopen van het hele bedrijf of onderdelen ervan, maar de animo van kopers is tot nu toe gering.

In een verklaring verwijst de directie van Alitalia naar de ‘negatieve stemming van het personeel’ die vorige maand in een referendum een ingrijpende reorganisatie in meerderheid (70 procent) van de hand wees. Hierdoor is een doorstart en herstructurering van Alitalia onmogelijk, zegt het bedrijf. De directie wilde 1.700 van de 12.000 banen schrappen en wie mocht blijven zou acht procent loon moeten inleveren.

In de verklaring van nu staat: “Italiaanse aandeelhouders en Etihad waren vastbesloten om het plan te herfinancieren met twee miljard euro. Dit plan was gebaseerd op de sterke potentiële groei van het bedrijf en op een industrieel plan dat een structurele kostenbesparing omvatte, waarvan tweederde niets te maken had met de arbeidskosten van het personeel. Dit plan was afhankelijk van een overeenkomst met de vakbonden, die door de werknemers in een referendum is afgewezen.” De directie zegt dat hierdoor geen andere mogelijkheid restte dan de hulp van de regering in te roepen.

Twee miljoen euro verlies per dag
De carrier maakt twee miljoen euro verlies per dag. Een nieuwe kapitaalinjectie van andere airlines lijkt uitgesloten, terwijl behalve het overbruggingskrediet grootschalige staatssteun volgens Europese regelgeving niet is toegestaan.

Indien Alitalia failliet gaat, zal dat de tweede keer in haar geschiedenis zijn, die is geplaveid met financiële problemen en doorstarts. De airline boekte slechts een maal winst, in 1998. Daarna was het weer het oude liedje: verlies op verlies, tussen 1999 en 2008 voor een totaal van 3,7 miljard euro. Ondanks overheidssteun ging het ‘oude’ Alitalia in 2008 failliet. Er kwam een doorstart, dankzij een consortium van Italiaanse investeerders. Statutair kreeg de carrier een andere naam, in de praktijk bleef het Alitalia. Veel beter ging het niet, de airline bleef verlies lijden.

Nadat aandeelhouder Air France-KLM rond 2012-2013 weigerde haar belang te verhogen, stapte Etihad aan boord. De Arabische carrier kreeg 49 procent van de aandelen in handen, de andere 51 procent bleef in Italiaanse handen. Vanaf 1 januari 2015 ging Alitalia in deze getalsverhouding verder. In 2017 zou de airline weer winst maken, zo heette het toen. Daar kwam niets van terecht, het geld bleef wegstromen.

De samenwerking met Air France, KLM en Delta Air Lines, drie partners van Alitalia in SkyTeam, liep na 2015 meer en meer terug. Per 1 januari van dit jaar werden de gezamenlijke vluchten beëindigd. Mogelijk staat er nog een schuld uit van Alitalia bij de Frans-Nederlandse en Amerikaanse partners.

Faillissement zou betekenen dat Italië, met de vierde economie van Europa, voor het eerst sinds 1946 zonder nationale luchtvaartmaatschappij komt te zitten.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Cathay: lek nog niet boven

Cathay: lek nog niet boven

16/08/2017

Cathay Pacific heeft over het eerste half jaar van 2017 een nettoverlies geleden van omgerekend 217 miljoen euro. De airline uit Hongkong heeft het al enige jaren moeilijk en is…

Faillissement airberlin

Faillissement airberlin

15/08/2017

Airberlin heeft vandaag bij een rechtbank in Berlijn faillissement aangevraagd, nadat de grootste aandeelhouder, Etihad Airways, had aangegeven geen verdere financiële injecties te zullen geven voor de noodlijdende carrier. Om…

FNV: werkdruk KLM te hoog

FNV: werkdruk KLM te hoog

11/08/2017

De werkdruk bij het grondpersoneel van KLM is de laatste jaren zo hard gestegen dat de kwaliteit onder druk staat en er gezondheids- en veiligheidsrisico’s ontstaan. Dit zegt vakbond FNV…