Home / Luchtvaart / Air France-KLM geeft Flying Blue make-over

Air France-KLM geeft Flying Blue make-over

Air France-KLM geeft Flying Blue make-over

Flying Blue, het gemeenschappelijke loyaliteitsprogramma van Air France en KLM, krijgt een complete make-over. Niet langer bepaalt de gereisde afstand, maar het aantal euro’s dat is uitgegeven het aantal Flying Blue-mijlen.

De verandering gaat per 1 april 2018 in en geldt voor alle vluchten die geboekt worden bij KLM, Air France, HOP! en Joon.

De tweede belangrijke verandering is dat er geen black-out perioden meer zijn: als op een bepaalde vlucht een stoel nog voor geld beschikbaar is, dan kunnen daar ook mijlen voor worden ingewisseld. Daarbij geldt wel dat het aantal mijlen dat nodig is om een ticket ‘te kopen’ net zo dynamisch is als de prijs. Als de vlucht duurder wordt omdat goedkopere boekingsklassen ‘vollopen’, dan schiet het aantal benodigde mijlen eveneens omhoog. Deze wijziging in het programma gaat per 1 juni 2018 in.

“Het systeem van mijlen sparen en verzilveren wordt simpeler, duidelijker en flexibeler,” zegt Boet Kreiken, vice president Customer Experience in een toelichting op het KLM-hoofdkantoor te Amstelveen. Tegelijkertijd lichtte Jean-Marc Janaillac, CEO van Air France-KLM, de veranderingen in het Flying Blue-programma in Parijs toe.

“Voor iedere euro die passagiers uitgeven, verdienen ze mijlen,” zegt Kreiken. “Award Miles heten voortaan Miles, dat wordt zeg maar de munteenheid van het Flying Blue-programma.” Het aantal mijlen is wel afhankelijk van het kaartniveau van Flying Blue: voor een euro krijgen Ivory-leden vier Miles; Silver-leden zes Miles; Gold zeven en Platinum acht Miles. Ancillaries, zoals stoelen met extra beenruimte, extra ruimbagage en à la carte maaltijden, tellen voortaan ook mee om het aantal bonusmijlen te bepalen.

In Europa is Air France-KLM de eerste grote luchtvaartgroep die dit systeem introduceert volgens Kreiken. Verscheidene Amerikaanse airlines, waaronder alliantiepartner Delta Air Lines, gingen Air France-KLM al voor door een link te leggen tussen het bedrag dat de passagier uitgeeft en het aantal bonusmijlen als beloning.

Daarmee neemt Air France-KLM de wind uit de zeilen van mijlenverzamelaars, die bewust omvliegen om zoveel mogelijk mijlen te oogsten tegen zulke laag mogelijke kosten.

Experience Points in plaats van Level Miles
Ook de Level Miles, het aantal vluchten dat je moet maken om in aanmerking te komen voor een hoger spaarniveau van het programma, gaan op de schop. Kreiken: “Hiervoor in de plaats komen Experience Points (XP). Voorheen werd het aantal Level Miles bepaald door vijf verschillende factoren: de boekingsklasse; het tarief; de afstand; het spaarniveau; en minimaal aantal mijlen. Passagiers wisten van tevoren niet hoeveel Level Miles een vlucht ging opleveren. Nu is dat veel duidelijker.”

Voor het spaarniveau Silver heeft een passagier 100 XP nodig, voor Gold 180 XP en voor Platinum 300 XP. Dat geldt voor een periode van 12 maanden, wat betekent dat er niet langer per kalenderjaar wordt ‘afgerekend’. Er zijn twee criteria die bepalen hoeveel XP iemand krijgt: het type vlucht (korte, middellange en lange afstand – in totaal vijf zones) en de cabine.

“Als nu iemand in de business class naar New York vliegt, weet je van tevoren dat dit zestig XP oplevert,” zegt Kreiken. “Bovendien mag je het teveel aan XP meenemen naar het volgende jaar. Dat betekent als je in een periode van 12 maanden 200 XP hebt gespaard, je behalve de Gold-status ook nog een beginstand van 20 XP voor het volgende jaar krijgt.”

Flying Blue kent wereldwijd 15 miljoen leden, waaronder 1,5 miljoen in Nederland. “Elke 20 seconden komt er een nieuw lid bij,” zegt Kreiken. “Het programma bestaat inmiddels 15 jaar en het was het eerste gemeenschappelijk project na de overname van KLM door Air France. Er doen 39 andere airlines mee en zo’n honderd overige partners. Zo’n 140 mensen hebben twee jaar lang keihard samengewerkt om ervoor te zorgen dat onze passagiers een betere digitale beleving hebben. Daar is een investering van 14 miljoen euro mee gemoeid,” aldus Kreiken.

 

 

Manuschka
Door: | manuschka[at]zakenreis.nl
Manuschka Hundepool is hoofdredacteur en uitgever van Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
KLM niet meer op LinkedIn

KLM niet meer op LinkedIn

17/11/2017

KLM stopt per 1 december met het beantwoorden van vragen van reizigers via LinkedIn. Dit heeft Robertjan Groeneveld, manager Social Media Hub, bekendgemaakt. De reden is dat LinkedIn is weggezakt…

Zakenluchthaven Twente blijft

Zakenluchthaven Twente blijft

15/11/2017

De Raad van State heeft goedkeuring gegeven aan de verdere ontwikkeling van Twente Airport voor zakelijk verkeer. Omwonenden hadden bezwaar aangetekend, maar de Raad heeft deze ongegrond verklaard. Er bestaan…

Megaorder voor Airbus

Megaorder voor Airbus

15/11/2017

Airbus heeft tijdens de Dubai Airshow een voorlopig contract getekend ter waarde van 49,5 miljard dollar met de Amerikaanse private equity onderneming Indigo Partners voor de levering van 430 Airbus…