Home / Luchtvaart / ‘Air France gijzelt KLM’

‘Air France gijzelt KLM’

‘Air France gijzelt KLM’

De afspraken tussen Air France en Franse bonden over de lancering van een nieuwe airline zijn slecht voor KLM, staat in een intern memo dat Zakenreis heeft ingezien. Er is sprake van een ‘gijzeling door Air France van de bedrijfsvoering in Nederland,’ zegt een betrouwbare bron bij KLM in een reactie.

Wat is het geval? De directie van Air France sloot begin deze week na maanden van onderhandelingen een akkoord met de Franse pilotenvakbond SNPL over de ‘productie’, in het kader van het herstructureringsprogramma Trust Together van Air France-KLM. De Franse piloten gaven hierbij hun fiat aan de eerder geplande opzet van een nieuwe hybride dochter van Air France – waarvan de werktitel Boost nu is veranderd in de echte naam: Joon – en kregen in ruil daarvoor hun zin over de balans in de werkverdeling tussen Air France en KLM. Belangrijkste opbrengst voor de Franse piloten: bij uitbreiding van de vloot van widebodies (voor Air France en Joon) moeten tegenover elk nieuw toestel voor KLM twee voor Air France staan.

Capitulatie
“De directie van Air France is op dit punt gecapituleerd voor de SNPL, een bond die in het verleden leeft,” zegt de KLM-bron. Omdat de nieuwe airline Joon – die geen prijsvechter wordt genoemd, maar wel een lagere kostenstructuur moet hebben – een product van Air France alleen is, bleef KLM buiten de besluitvorming hierover. “De werknemers van KLM hopen nu dat de Raad van Commissarissen laat merken dat deze afspraken bij Air France de bedrijfsvoering in Nederland gijzelt.”

Air France zit namelijk veel slechter bij kas dan KLM en kan vlootuitbreiding niet goed financieren, zo is de redenatie. Bovendien heeft Air France erkend dat enkele gevlogen routes in het geheel niet rendabel zijn en uitbreiding heeft dan geen zin.

Eerdere afspraken over de productieverdeling stammen uit de beginperiode van de fusie in 2004 tussen de twee maatschappijen en kwamen ruwweg neer op een derde voor KLM en twee derde voor Air France, uitgedrukt in ASK’s (Available Seat Kilometers). Dit verliep aanvankelijk redelijk naar wens, maar Air France en KLM moesten de laatste vijf jaar door de toegenomen externe concurrentie noodgedwongen reorganiseren om te overleven, de gecombineerde carrier maakte verlies.

“De piloten van KLM hebben zwaar ingeleverd om de airline weer te laten groeien,” zegt de bron bij KLM. “Bij Air France is dit niet gebeurd, de Franse piloten weigerden. Air France heeft daardoor nu niet het kostenniveau om te kunnen groeien.”

Opkrikken
In ASK’s is Air France in 2016/2017 gezakt naar 58,8 procent, dat is onder de eerder afgesproken bodem van 60,2 procent. De Franse piloten hebben van de directie hun zin gekregen over het niveau van Air France dat weer wordt opgekrikt. ‘Bij een gemiddelde groei van twee procent ASK per jaar van KLM moet Air France ruim vier procent groeien om uiteindelijk het afgesproken productieaandeel te halen,’ staat in het interne KLM-memo.

De piloten bij Air France hebben verder afgedwongen dat zij financiële compensatie en extra verlofdagen ontvangen als de airline de doelen voor ASK en voor de vloot (Air France staat tot KLM als 2:1) niet haalt.

Het was in eerste instantie de bedoeling om Boost/ Joon te laten vliegen met inzet van goedkopere piloten, om zo de kosten te drukken, maar dit plan is gesneuveld  onder druk van de bonden, waardoor een belangrijke besparing op de salarissen achterwege blijft. “De operationele kosten van Joon zijn op voorhand hoger dan die van KLM. Bovendien gaat Joon concurreren met Air France zelf op bepaalde routes,” aldus de KLM-bron. “Met de uitvoering van het plan van Air France komt de holding terecht in een neerwaartse spiraal. Deze zorgen leven niet alleen onder de gewone werknemers, ook op de zevende verdieping (aanduiding voor de directie van KLM op het hoofdkantoor, red.) is men geshockeerd over de nieuwe afspraken binnen Air France.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Cathay: lek nog niet boven

Cathay: lek nog niet boven

16/08/2017

Cathay Pacific heeft over het eerste half jaar van 2017 een nettoverlies geleden van omgerekend 217 miljoen euro. De airline uit Hongkong heeft het al enige jaren moeilijk en is…

Faillissement airberlin

Faillissement airberlin

15/08/2017

Airberlin heeft vandaag bij een rechtbank in Berlijn faillissement aangevraagd, nadat de grootste aandeelhouder, Etihad Airways, had aangegeven geen verdere financiële injecties te zullen geven voor de noodlijdende carrier. Om…

FNV: werkdruk KLM te hoog

FNV: werkdruk KLM te hoog

11/08/2017

De werkdruk bij het grondpersoneel van KLM is de laatste jaren zo hard gestegen dat de kwaliteit onder druk staat en er gezondheids- en veiligheidsrisico’s ontstaan. Dit zegt vakbond FNV…