Home / Luchtvaart / Acties piloten bij KLM

Acties piloten bij KLM

Acties piloten bij KLM

De piloten bij KLM willen hun cao-onderhandelingen kracht bijzetten met acties, mogelijk stakingen. Dit blijkt uit een interne nieuwsbrief van de VNV die door het Financieele Dagblad is ingezien.

Belangrijkste twistpunt: de vliegers eisen alsnog een zetel op in de Raad van Commissarissen van Air France-KLM

Tot Nieuwjaar voert de VNV (Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers) nog onderhandelingen met de KLM-directie over een nieuwe cao, die per 1 januari 2018 afloopt. Als er voor het eind van het jaar geen akkoord ligt zal de bond beginnen met de voorbereiding van ‘ludieke acties’, zegt zij. Ook stakingen behoren tot het palet van mogelijkheden, maar hierover mogen de leden zich eerst in een referendum uitspreken.

De twee partijen verschillen om te beginnen over de lengte van een nieuwe cao. KLM wil zich weer voor meerdere jaren vastleggen, zoals de huidige cao geldig was. VNV wil liever een kortlopende overeenkomst en later praten over verlenging.

RvC
De overwegingen van de VNV voor een kortlopende cao nu: KLM moet eerst de toezeggingen die waren gekoppeld aan de vorige cao nakomen. Bij de vorige  onderhandelingsronde over de cao 2015-2018 gingen de piloten namelijk akkoord met meer vlieguren, het bevriezen van hun lonen en een stijging van de  pensioenleeftijd van 56 naar 58 jaar.

KLM zegde in ruil daarvoor aandelen in Air France-KLM toe en een positie voor de piloten in de Raad van Commissarissen van de holding. De VNV zegt dat de piloten niet alle aandelen hebben ontvangen en bovendien is die positie in de RvC er niet van gekomen.

Er is wel een vertegenwoordiger van het KLM-personeel nu in de RvC van Air France-KLM, maar het is geen piloot. Na een stemming binnen de Europese Ondernemingsraad van het concern ging deze zetel in oktober dit jaar naar het cabinepersoneel, tot grote woede van de VNV. Topman Pieter Elbers van KLM had graag gezien dat de zetel naar de piloten was gegaan. Hij moest zich evenwel neerleggen bij de democratische besluitvorming.

Het is onwaarschijnlijk dat de VNV alsnog haar zetel krijgt in de RvC van de holding. De directie van KLM zal de vliegers daarom op een andere manier tegemoet moeten komen om de gemoederen tot bedaren te brengen.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl

Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Airbus haalt uit naar Trump

Airbus haalt uit naar Trump

16/01/2018

Topman Tom Enders van Airbus heeft de Amerikaanse president Trump beschuldigd van protectionisme, terwijl concurrent Boeing ‘schaamteloos meesurft’ op de golf van ‘America-first.’ In een verklaring zegt Enders dinsdag dat…

Air India in de verkoop

Air India in de verkoop

15/01/2018

De Indiase regering wil haar meerderheidsbelang in het verlieslijdende Air India verkopen. De staatscarrier moet in de plannen eerst worden opgesplitst in vier delen. Air India zit opgezadeld met een…

Schiphol blijft op drie

Schiphol blijft op drie

15/01/2018

Nu de grote luchthavens van Europa hun vervoerscijfers over 2017 bekend hebben gemaakt, blijkt dat de rangorde van de eerste vier niet is veranderd. Schiphol groeide het meest, maar blijft…

Hainan naar Shenzhen

Hainan naar Shenzhen

12/01/2018

Hainan Airlines opent op 20 maart een verbinding tussen Zaventem en Shenzhen, vlakbij Hongkong. Na Beijing en Shanghai is het de derde stad voor de Chinese carrier vanuit Brussel. In…