Home / Luchthavens / Werkzaamheden Kaagbaan in het voorjaar onvermijdelijk

Werkzaamheden Kaagbaan in het voorjaar onvermijdelijk

Werkzaamheden Kaagbaan in het voorjaar onvermijdelijk

De werkzaamheden aan de Kaagbaan van Schiphol liggen na drie weken goed op schema. Voor het drukke zomerseizoen kan de baan, met de Polderbaan de belangrijkste van Schiphol, weer in gebruik worden genomen.

Naast het vervangen van de asfaltlaag van de 3500 meter lange Kaagbaan worden ook de verlichting, de bijbehorende kabels en de afvoergoten vervangen. Ook het gras naast de baan wordt opnieuw ingezaaid.  “We liggen goed op schema,” zegt hoofdopzichter Erwin Siemersma van Schiphol. “Het eerste asfalt is al weer terug.”

Dat asfalt is ook de reden dat de werkzaamheden nu worden uitgevoerd en niet in de stille wintermaanden. Onlangs nog vroeg KLM zich af waarom Schiphol een van de belangrijkste banen ook in het drukke voorjaar wekenlang buiten gebruik stelt. “Om asfalt te leggen, zeker van deze kwaliteit, heb je droge omstandigheden nodig,” zegt Siemersma. “Daarvoor leent het voorjaar het beste. Op andere momenten is het risico te groot dat je oponthoud krijgt.”

De opknapbeurt uitstellen was geen optie. “Dit soort grondig onderhoud doe je eens in de dertig, veertig jaar. Het asfalt moet op de plekken waar de vliegtuigen landen en de meeste slijtage optreedt na een jaar of zeven al worden vervangen, kabels en leidingen gaan zo’n twintig jaar mee, de riolering is sinds de aanleg van de Kaagbaan in 1962 nog nooit vervangen. We voegen het liefst zo veel mogelijk werk samen, zodat we alles in één keer kunnen doen.”
Daarom ook duurt het deze keer negen weken, waar vorig jaar de Buitenveldertbaan in drie weken werd aangepakt.

De werkzaamheden duren tot 24 mei. Daarna wordt het nieuwe asfalt nog eens tien nachten achtereen geveegd om losse steentjes te verwijderen. “En we zaaien nieuw gras in, waar vogels zich niet in thuisvoelen,” zegt Siemersma.

Uitleggen aan omwonenden
De Kaagbaan is na de Polderbaan de meestgebruikte start- en landingsbaan van Schiphol en één van de twee banen op de luchthaven waarvan de vliegroutes in zuidelijke richting voeren. Omdat er gedurende de werkzaamheden bijna 30.000 vluchten elders moeten starten of landen, zullen de de Aalsmeerbaan en Buitenveldertbaan de komende tijd veel vaker worden gebruikt.

Voor  omwonenden die te maken krijgen met extra vliegtuigen heeft de luchthaven de landingsbaan twee dagen opengesteld voor bezoekers. De open dagen waren in 18 uur volgeboekt.  “De Kaagbaan wordt met de Polderbaan het meest gebruikt op Schiphol,”zegt Tom Goemans, als Advisor Capacity Management verantwoordelijk voor het contact met de omgeving.

“Dat de baan nu buiten gebruik is, betekent dat er in andere delen van de regio meer vliegtuigen overkomen. We wilden aan omwonenden uitleggen hoe dat komt. Dan kan je het allemaal het beste laten zien. Op dit moment gaat het rondom Schiphol toch vaak over technische dingen die ver van het bed staan van bewoners. Maar als je mensen op zo’n baan laat rondlopen, dan begrijp je meteen wat er allemaal bij komt kijken.”

Volgend jaar is de Polderbaan aan de beurt, die sinds de ingebruikname in 2003 nog nooit groot-onderhoud heeft gehad.

Herman Stil
Door: | herman[at]zakenreis.nl
Herman Stil is luchtvaartredacteur bij Het Parool. Hij levert maandelijks een bijdrage aan Zakenreis Magazine.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Strategie Etihad is mislukt

Strategie Etihad is mislukt

18/08/2017

In mei ging Alitalia failliet, deze week gevolgd door airberlin. In beide gevallen was Etihad grootaandeelhouder. De strategie van de airline uit Abu Dhabi om verliesgevende buitenlandse carriers om te…

Cathay: lek nog niet boven

Cathay: lek nog niet boven

16/08/2017

Cathay Pacific heeft over het eerste half jaar van 2017 een nettoverlies geleden van omgerekend 217 miljoen euro. De airline uit Hongkong heeft het al enige jaren moeilijk en is…

Faillissement airberlin

Faillissement airberlin

15/08/2017

Airberlin heeft vandaag bij een rechtbank in Berlijn faillissement aangevraagd, nadat de grootste aandeelhouder, Etihad Airways, had aangegeven geen verdere financiële injecties te zullen geven voor de noodlijdende carrier. Om…