Home / Luchthavens / Tweede leven gsm’s Schiphol

Tweede leven gsm’s Schiphol

Tweede leven gsm’s Schiphol

Schiphol is samenwerking aangegaan met de Nederlandse organisatie Closing the Loop over hergebruik van mobiele telefoons van de luchthaven en over een ‘grondstoffenneutrale’ inkoop van nieuwe toestellen.

Afgedankte gsm’s van Schiphol worden door Closing the Loop verkocht op de tweedehandsmarkt, eventueel na reparatie. Joost de Kluijver, de directeur van Closing the Loop zegt in een verklaring: “Mobiele telefoons zijn prachtige producten, die veel bijdragen aan bedrijvigheid en economische ontwikkeling. Maar het gebruik ervan kan duurzamer en zelfs ‘circulair’. Door de samenwerking met Schiphol laten we zien dat juist ook zakelijke gebruikers daar aan kunnen bijdragen. Een langere levensduur van mobiele telefoons levert voor iedereen voordelen op, net als meer recycling.”

Voor nieuwe telefoons die Schiphol aanschaft, worden per saldo geen nieuwe grondstoffen gebruikt door toepassing van het een-voor-een-principe: voor elk nieuw mobieltje haalt Closing the Loop een telefoon van een vuilnisbelt in een ontwikkelingsland. “Dat is nodig omdat in die landen vooralsnog geen goede recycling aanwezig is. Op die manier wordt het verbruik van schaarse grondstoffen als goud, koper, zilver en tin gecompenseerd,” zegt de organisatie. In eerste instantie gaat het om bijna 2.000 telefoons.

De maatregel past in de milieudoelstellingen van Schiphol. “In 2030 willen wij afvalvrij zijn,” zegt programmamanager Corporate Responsibility Denise Pronk van Schiphol. “Door de samenwerking met Closing the Loop komt die doelstelling weer een stap dichterbij. Deze samenwerking is een van de manieren waarop wij bezig zijn met een circulaire economie op Schiphol.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Strategie Etihad is mislukt

Strategie Etihad is mislukt

18/08/2017

In mei ging Alitalia failliet, deze week gevolgd door airberlin. In beide gevallen was Etihad grootaandeelhouder. De strategie van de airline uit Abu Dhabi om verliesgevende buitenlandse carriers om te…

Cathay: lek nog niet boven

Cathay: lek nog niet boven

16/08/2017

Cathay Pacific heeft over het eerste half jaar van 2017 een nettoverlies geleden van omgerekend 217 miljoen euro. De airline uit Hongkong heeft het al enige jaren moeilijk en is…

Faillissement airberlin

Faillissement airberlin

15/08/2017

Airberlin heeft vandaag bij een rechtbank in Berlijn faillissement aangevraagd, nadat de grootste aandeelhouder, Etihad Airways, had aangegeven geen verdere financiële injecties te zullen geven voor de noodlijdende carrier. Om…