Home / Luchthavens / Tweede leven gsm’s Schiphol

Tweede leven gsm’s Schiphol

Tweede leven gsm’s Schiphol

Schiphol is samenwerking aangegaan met de Nederlandse organisatie Closing the Loop over hergebruik van mobiele telefoons van de luchthaven en over een ‘grondstoffenneutrale’ inkoop van nieuwe toestellen.

Afgedankte gsm’s van Schiphol worden door Closing the Loop verkocht op de tweedehandsmarkt, eventueel na reparatie. Joost de Kluijver, de directeur van Closing the Loop zegt in een verklaring: “Mobiele telefoons zijn prachtige producten, die veel bijdragen aan bedrijvigheid en economische ontwikkeling. Maar het gebruik ervan kan duurzamer en zelfs ‘circulair’. Door de samenwerking met Schiphol laten we zien dat juist ook zakelijke gebruikers daar aan kunnen bijdragen. Een langere levensduur van mobiele telefoons levert voor iedereen voordelen op, net als meer recycling.”

Voor nieuwe telefoons die Schiphol aanschaft, worden per saldo geen nieuwe grondstoffen gebruikt door toepassing van het een-voor-een-principe: voor elk nieuw mobieltje haalt Closing the Loop een telefoon van een vuilnisbelt in een ontwikkelingsland. “Dat is nodig omdat in die landen vooralsnog geen goede recycling aanwezig is. Op die manier wordt het verbruik van schaarse grondstoffen als goud, koper, zilver en tin gecompenseerd,” zegt de organisatie. In eerste instantie gaat het om bijna 2.000 telefoons.

De maatregel past in de milieudoelstellingen van Schiphol. “In 2030 willen wij afvalvrij zijn,” zegt programmamanager Corporate Responsibility Denise Pronk van Schiphol. “Door de samenwerking met Closing the Loop komt die doelstelling weer een stap dichterbij. Deze samenwerking is een van de manieren waarop wij bezig zijn met een circulaire economie op Schiphol.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Passagiers liken selfservice

Passagiers liken selfservice

27/06/2017

De tevredenheid onder passagiers op luchthavens is hoger bij gebruik van self-service apparaten, vooral bij de bagage-inname en paspoortcontrole. Dit blijkt uit de 2017 SITA Passenger IT Trends Survey, een…

Klantenraad bij Amex GBT

Klantenraad bij Amex GBT

27/06/2017

American Express Global Business Travel (Amex GBT) Nederland richt een Client Advisory Board op. Dit heeft Freek Jansen, algemeen directeur van Amex GBT, vandaag bekendgemaakt tijdens het ACTE/CORTAS Amsterdam Education…