Home / Luchthavens / Schiphol neemt veel extra maatregelen voor de zomer

Schiphol neemt veel extra maatregelen voor de zomer

Schiphol neemt veel extra maatregelen voor de zomer

Schiphol verwacht de komende maanden een grote toeloop van reizigers en neemt daarom extra maatregelen om de stromen passagiers in goede banen te leiden, waaronder drie extra security lanes. In mei kreeg de luchthaven veel kritiek, onder meer van KLM, omdat er toen te weinig personeel was om de toestroom van passagiers te verwerken.

Schiphol schat dat er in juli en augustus gemiddeld 200.000 mensen per dag via de luchthaven zullen reizen, dat zijn 12,4 miljoen passagiers in totaal. De extra maatregelen die er worden genomen zijn:

1. Drie extra security lanes, voor de veiligheidscontrole van reizigers en hun handbagage;
2. Alle security lanes in Vertrekhal 1 worden volledig bemand tussen  1 juli tot en 31 augustus 2017 van ‘s morgens 6.00 uur tot 20.00 uur ’s avonds.
3. Alle security lanes van Vertrekhal 2 worden in diezelfde periode ook van 6.00 uur tot 20.00 uur volledig ingezet, tenzij uit ervaring blijkt dat het aantoonbaarniet nodig is.
4. Er zijn flexibele security teams die inzetbaar zijn daar waar nodig.
5. Er zijn continu monteurs stand-by voor techniek en ICT.
6. In totaal zet Schiphol in de maanden juli en augustus 350 tot 400 extra securitymedewerkers in.
7. Elders in de terminal werken ook meer mensen. Bijvoorbeeld om reizigers wegwijs te maken en hun vragen te beantwoorden.
8. Vanaf 1 juli begint de proef Small Bags Only, voor reizigers met heel weinig handbagage.
9. Er zijn de afgelopen maand twaalf extra zuilen geplaatst waar EU-reizigers zelf hun paspoort kunnen scannen en zo de grens passeren. Op Schiphol staan in totaal nu 78 van deze zuilen.

Ook schakelt Schiphol kantoorpersoneel en een team van vrijwilligers in om te helpen tijdens piekmomenten. Het Welcome@schiphol team bestaat uit enkele tientallen oud-medewerkers en andere mensen ‘die Schiphol een warm hart toedragen’, zegt de luchthaven. Ze bieden bezoekers een ‘gastvrije ontvangst’, beantwoorden vragen en helpen hen op weg. Medewerkers van het hoofdkantoor vervullen als Airport Assistant verscheidene rollen, zoals bagage-assistant of gastheer/-vrouw.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl

Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
PA neemt Nyras over

PA neemt Nyras over

12/12/2017

PA Consulting heeft luchtvaartadviesbureau Nyras overgenomen. De twee Britse bedrijven, die ook actief zijn in Nederland, werkten al langere tijd samen. “De combinatie van de expertise van Nyras met onze…

Ryanair kapt met Amadeus

Ryanair kapt met Amadeus

12/12/2017

Ryanair maakt vanaf eind deze week niet langer gebruik van de diensten van Amadeus. De Ierse prijsvechter blijft wel samenwerken met Travelport en Sabre, de andere twee grote GDS’en. De…

Schiphol in de sneeuw

Schiphol in de sneeuw

11/12/2017

Schiphol heeft vandaag voor de tweede achtereenvolgende dag te maken met zware sneeuwval, die leidt tot vertraging en annulering van vluchten. Maar de luchthaven zegt goed te kunnen omgaan met…

Petje af bij KLM

Petje af bij KLM

08/12/2017

KLM schaft per 1 januari 2018 de pet voor piloten af. Het bedrijf zegt in een verklaring ‘niet langer de toegevoegde waarde’ van het hoofddeksel te zien. Veel piloten droegen…