Home / Luchthavens / Schiphol neemt veel extra maatregelen voor de zomer

Schiphol neemt veel extra maatregelen voor de zomer

Schiphol neemt veel extra maatregelen voor de zomer

Schiphol verwacht de komende maanden een grote toeloop van reizigers en neemt daarom extra maatregelen om de stromen passagiers in goede banen te leiden, waaronder drie extra security lanes. In mei kreeg de luchthaven veel kritiek, onder meer van KLM, omdat er toen te weinig personeel was om de toestroom van passagiers te verwerken.

Schiphol schat dat er in juli en augustus gemiddeld 200.000 mensen per dag via de luchthaven zullen reizen, dat zijn 12,4 miljoen passagiers in totaal. De extra maatregelen die er worden genomen zijn:

1. Drie extra security lanes, voor de veiligheidscontrole van reizigers en hun handbagage;
2. Alle security lanes in Vertrekhal 1 worden volledig bemand tussen  1 juli tot en 31 augustus 2017 van ‘s morgens 6.00 uur tot 20.00 uur ’s avonds.
3. Alle security lanes van Vertrekhal 2 worden in diezelfde periode ook van 6.00 uur tot 20.00 uur volledig ingezet, tenzij uit ervaring blijkt dat het aantoonbaarniet nodig is.
4. Er zijn flexibele security teams die inzetbaar zijn daar waar nodig.
5. Er zijn continu monteurs stand-by voor techniek en ICT.
6. In totaal zet Schiphol in de maanden juli en augustus 350 tot 400 extra securitymedewerkers in.
7. Elders in de terminal werken ook meer mensen. Bijvoorbeeld om reizigers wegwijs te maken en hun vragen te beantwoorden.
8. Vanaf 1 juli begint de proef Small Bags Only, voor reizigers met heel weinig handbagage.
9. Er zijn de afgelopen maand twaalf extra zuilen geplaatst waar EU-reizigers zelf hun paspoort kunnen scannen en zo de grens passeren. Op Schiphol staan in totaal nu 78 van deze zuilen.

Ook schakelt Schiphol kantoorpersoneel en een team van vrijwilligers in om te helpen tijdens piekmomenten. Het Welcome@schiphol team bestaat uit enkele tientallen oud-medewerkers en andere mensen ‘die Schiphol een warm hart toedragen’, zegt de luchthaven. Ze bieden bezoekers een ‘gastvrije ontvangst’, beantwoorden vragen en helpen hen op weg. Medewerkers van het hoofdkantoor vervullen als Airport Assistant verscheidene rollen, zoals bagage-assistant of gastheer/-vrouw.

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Strategie Etihad is mislukt

Strategie Etihad is mislukt

18/08/2017

In mei ging Alitalia failliet, deze week gevolgd door airberlin. In beide gevallen was Etihad grootaandeelhouder. De strategie van de airline uit Abu Dhabi om verliesgevende buitenlandse carriers om te…

Cathay: lek nog niet boven

Cathay: lek nog niet boven

16/08/2017

Cathay Pacific heeft over het eerste half jaar van 2017 een nettoverlies geleden van omgerekend 217 miljoen euro. De airline uit Hongkong heeft het al enige jaren moeilijk en is…

Faillissement airberlin

Faillissement airberlin

15/08/2017

Airberlin heeft vandaag bij een rechtbank in Berlijn faillissement aangevraagd, nadat de grootste aandeelhouder, Etihad Airways, had aangegeven geen verdere financiële injecties te zullen geven voor de noodlijdende carrier. Om…