Home / Luchthavens / Schiphol groeit onstuimig

Schiphol groeit onstuimig

Schiphol groeit onstuimig

Schiphol is het eerste halfjaar fors gegroeid: 8,6 procent meer passagiers – in totaal 32,2 miljoen. De nettowinst daalde, zoals was verwacht, door verlaging van de tarieven voor airlines.

Het aantal vliegtuigbewegingen op Schiphol ging met 4,9 procent omhoog en kwam uit op 239.804. Operationeel directeur Birgit Otto zegt tegen Zakenreis te verwachten dat Schiphol dit jaar nog onder het maximaal toegestane aantal van 500.000 vliegbewegingen zal blijven.

Dit getal is vastgelegd, tot en met 2020, door de Omgevingsraad Schiphol, voorheen de Alderstafel, om de geluidshinder te beperken. Als het half miljoen vluchten per jaar is bereikt, is verdere groei in aantallen passagiers alleen nog mogelijk door een hogere bezettingsgraad van de vliegtuigen en indien airlines grotere toestellen inzetten, maar op beide factoren heeft Schiphol geen invloed. Otto schat dat het totale passagiersaantal voor Schiphol over heel 2017 zal uitkomen op 68 miljoen passagiers.

Het zal erom spannen welke luchthaven dit jaar op plek twee eindigt in Europa: Schiphol of Parijs Charles de Gaulle. Londen Heathrow zal op plaats 1 blijven. Charles de Gaulle groeide in H1 met 5,2 procent en kwam uit op 32,9 miljoen passagiers. Schiphol en ADP, het moederbedrijf van Charles de Gaulle, zijn overigens partners, met een wederzijds belang van 8 procent.

In lijn met de verwachting
Het nettoresultaat van de Schiphol Group is over het eerste halfjaar 2,9 procent lager uitgekomen en bedraagt 117 miljoen euro (H1 in 2016 was 121 miljoen euro). ‘Dit is in lijn met de afgegeven verwachting’, zegt de luchthaven in een verklaring.

De financiële resultaten van de Schiphol Group staan relatief los van de vervoerscijfers. Schiphol is voor het grootste deel eigendom van de overheid en streeft daarom niet naar maximale winst. De luchthaven verlaagde in april 2016 de gebruikstarieven (havengelden) met 11,6 procent en in april 2017 nog eens met 7,1 procent, als tegemoetkoming aan de airlines. De directie liet meteen weten dat die verlaging niet blijvend zal zijn. In 2018 gaan de tarieven weer omhoog, zo bevestigt Birgit Otto.

Jos Nijhuis, president-directeur van de Schiphol Group, zegt in een verklaring dat de knelpunten in de vertrekhallen die zich in mei voordeden inmiddels zijn opgelost. De tijdelijke extra maatregelen, met de inzet van meer personeel, zullen worden herhaald. “Dat is nodig om operationele knelpunten op piekmomenten te voorkomen,” aldus Nijhuis. “Ook investeren we in een nieuwe pier en terminal, die in 2019 respectievelijk 2023 worden opgeleverd. De bouw hiervan ligt op schema.”

Nijhuis blikt ook alvast vooruit naar nieuwe afspraken met de omgevingsraad. “Het is essentieel om op korte termijn te komen tot een toekomstgericht afsprakenkader voor verdere duurzame ontwikkeling na 2020 in balans met onze omgeving. Hierdoor kunnen wij onze positie en onze bijdrage aan Nederland continueren.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
KLM niet meer op LinkedIn

KLM niet meer op LinkedIn

17/11/2017

KLM stopt per 1 december met het beantwoorden van vragen van reizigers via LinkedIn. Dit heeft Robertjan Groeneveld, manager Social Media Hub, bekendgemaakt. De reden is dat LinkedIn is weggezakt…

Zakenluchthaven Twente blijft

Zakenluchthaven Twente blijft

15/11/2017

De Raad van State heeft goedkeuring gegeven aan de verdere ontwikkeling van Twente Airport voor zakelijk verkeer. Omwonenden hadden bezwaar aangetekend, maar de Raad heeft deze ongegrond verklaard. Er bestaan…

Megaorder voor Airbus

Megaorder voor Airbus

15/11/2017

Airbus heeft tijdens de Dubai Airshow een voorlopig contract getekend ter waarde van 49,5 miljard dollar met de Amerikaanse private equity onderneming Indigo Partners voor de levering van 430 Airbus…