Home / Luchthavens / Ontwerp Schiphol’s Terminal A vooral functioneel

Ontwerp Schiphol’s Terminal A vooral functioneel

Ontwerp Schiphol’s Terminal A vooral functioneel

Amsterdam Airport Schiphol heeft voor haar nieuwe terminal gekozen voor het ontwerp van KAAN Architecten. Dit bureau heeft een terminalgebouw ontworpen dat sterk doet denken aan het originele ‘1967’- terminalontwerp. Dat is ook de inspiratiebron geweest voor het ontwerp, aldus de architecten. De nieuwe terminal moet in 2023 af zijn.

De nieuwe terminal is een uitbreiding van de bestaande terminal en wordt aangebouwd aan vertrek en aankomst 1. De uitbreiding is hard nodig voor het snel groeiende Schiphol. De uitbreiding moet straks jaarlijks ruimte geven aan 14 miljoen passagiers.

President-directeur Jos Nijhuis van Schiphol: “Dit ontwerp sluit aan bij het DNA van Schiphol. Dat is de belangrijkste reden waarom de jury voor dit ontwerp koos. Het ontwerp draagt bij een goede reisbeleving, een uitstekend reisproces, onze duurzame ambities en is toekomstbestendig. We kijken er naar uit straks de luchtvaartmaatschappijen en reizigers te ontvangen in de nieuwe terminal en aansluitende nieuwe pier.”

KAAN Architecten verklaart dat het meest inspirerende voor het ontwerpteam het ontwerp van de in 1967 gebouwde terminal was. Kenmerkend daarvoor is het overvloedige daglicht, de eenvoud van de ruimte en een aanzienlijke ruimtelijkheid. KAAN Architecten: “Het is bijzonder opvallend dat de materialen en de constructie zo minimaal opvallen. De herhalingen die de ruimte definiëren – de rijkolommen, de informatiepanelen, de kiosken, de gevelribben, de plafondlampen – dragen allemaal bij aan een kalmerend ritme. Dat is de echte essentie van het DNA van Schiphol: functionaliteit is prioriteit. De functionaliteit betekent in dit geval comfort, dagelijks gebruiksgemak en doeltreffendheid. Dit leidt tot een natuurlijke eenvoud.”

Eén terminal concept
De nieuwe terminal is een uitbreiding van de bestaande terminal van Schiphol en wordt aangebouwd aan vertrek- en aankomsthal 1. Door het aan elkaar te bouwen, houdt Schiphol vast aan het één terminal concept. Daardoor bevinden alle faciliteiten zich onder één dak. De laatste keer dat Schiphol de terminal permanent uitbreidde, was in 1993 met de huidige vertrek- en aankomsthallen 3 en 4.

 

 

 

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Qatar stevent af op verlies

Qatar stevent af op verlies

18/01/2018

Qatar Airways stevent af op een ‘aanzienlijk verlies’, zo heeft CEO Al Baker gezegd. Oorzaak is de blokkade door de buurlanden. De carrier poogt met investeringen in de VS het…

Boeing maakt zelf stoelen

Boeing maakt zelf stoelen

17/01/2018

Boeing is een joint venture aangegaan met het eveneens Amerikaanse bedrijf Adient voor het maken van vliegtuigstoelen. De jv heet Adient Aerospace. De eerste productiefaciliteit komt niet in de VS,…

HNA in de problemen

HNA in de problemen

17/01/2018

De HNA Group is in de problemen. De handel in aandelen van de kapitaalpoot van het Chinese conglomeraat zijn vandaag stilgelegd. Vorige week gebeurde dit al met de aandelen in…

Alders: de politiek beslist

Alders: de politiek beslist

16/01/2018

Politiek Den Haag heeft het laatste woord als het gaat om de uitbreiding van Schiphol en de toekomst van Lelystad. Dit heeft Hans Alders.de voorzitter van de ORS, vandaag gezegd…

Airbus haalt uit naar Trump

Airbus haalt uit naar Trump

16/01/2018

Topman Tom Enders van Airbus heeft de Amerikaanse president Trump beschuldigd van protectionisme, terwijl concurrent Boeing ‘schaamteloos meesurft’ op de golf van ‘America-first.’ In een verklaring zegt Enders dinsdag dat…