Home / Luchthavens / Ontwerp Schiphol’s Terminal A vooral functioneel

Ontwerp Schiphol’s Terminal A vooral functioneel

Ontwerp Schiphol’s Terminal A vooral functioneel

Amsterdam Airport Schiphol heeft voor haar nieuwe terminal gekozen voor het ontwerp van KAAN Architecten. Dit bureau heeft een terminalgebouw ontworpen dat sterk doet denken aan het originele ‘1967’- terminalontwerp. Dat is ook de inspiratiebron geweest voor het ontwerp, aldus de architecten. De nieuwe terminal moet in 2023 af zijn.

De nieuwe terminal is een uitbreiding van de bestaande terminal en wordt aangebouwd aan vertrek en aankomst 1. De uitbreiding is hard nodig voor het snel groeiende Schiphol. De uitbreiding moet straks jaarlijks ruimte geven aan 14 miljoen passagiers.

President-directeur Jos Nijhuis van Schiphol: “Dit ontwerp sluit aan bij het DNA van Schiphol. Dat is de belangrijkste reden waarom de jury voor dit ontwerp koos. Het ontwerp draagt bij een goede reisbeleving, een uitstekend reisproces, onze duurzame ambities en is toekomstbestendig. We kijken er naar uit straks de luchtvaartmaatschappijen en reizigers te ontvangen in de nieuwe terminal en aansluitende nieuwe pier.”

KAAN Architecten verklaart dat het meest inspirerende voor het ontwerpteam het ontwerp van de in 1967 gebouwde terminal was. Kenmerkend daarvoor is het overvloedige daglicht, de eenvoud van de ruimte en een aanzienlijke ruimtelijkheid. KAAN Architecten: “Het is bijzonder opvallend dat de materialen en de constructie zo minimaal opvallen. De herhalingen die de ruimte definiëren – de rijkolommen, de informatiepanelen, de kiosken, de gevelribben, de plafondlampen – dragen allemaal bij aan een kalmerend ritme. Dat is de echte essentie van het DNA van Schiphol: functionaliteit is prioriteit. De functionaliteit betekent in dit geval comfort, dagelijks gebruiksgemak en doeltreffendheid. Dit leidt tot een natuurlijke eenvoud.”

Eén terminal concept
De nieuwe terminal is een uitbreiding van de bestaande terminal van Schiphol en wordt aangebouwd aan vertrek- en aankomsthal 1. Door het aan elkaar te bouwen, houdt Schiphol vast aan het één terminal concept. Daardoor bevinden alle faciliteiten zich onder één dak. De laatste keer dat Schiphol de terminal permanent uitbreidde, was in 1993 met de huidige vertrek- en aankomsthallen 3 en 4.

 

 

 

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Business Tourist: Jac Damen over Seoul

Business Tourist: Jac Damen over Seoul

24/09/2017

Jac Damen kwam in in Zuid-Korea terecht als uitgezonden ambtenaar van het toenmalige ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij. Sinds 2008 heeft hij in Seoul zijn eigen consultancy/import- en distributiebedrijf,…

Uber verliest licentie in Londen

Uber verliest licentie in Londen

22/09/2017

Uber mag niet langer in Londen opereren. Dit meldt Bloomberg. Deze beslissing zal invloed hebben op 3,5 miljoen mensen en 40.000 Uber-chauffeurs die de app in de stad gebruiken. Transport…

Elbers feliciteert Zakenreis

Elbers feliciteert Zakenreis

22/09/2017

Topman Pieter Elbers van KLM heeft op de zakenreisconferentie ‘RE’, in Amsterdam, Zakenreis gefeliciteerd met zijn 50-jarig bestaan. Ook de oprichter van het magazine, Kees Hundepool, was aanwezig. ‘RE’ is…