Home / Luchthavens / Extra security-medewerkers op Schiphol om grote toeloop

Extra security-medewerkers op Schiphol om grote toeloop

Extra security-medewerkers op Schiphol om grote toeloop

Schiphol verhoogt het aantal security-medewerkers om de wachttijden van reizigers bij de security-checks te verminderen en ‘pieken in de passagiersstromen beter op te vangen’, zo zegt de luchthaven. Aanleiding vormt de grote drukte van de afgelopen weken, die Schiphol boven het hoofd leek te groeien.

Naast de inzet van meer medewerkers opent Schiphol twee extra security-lanes in vertrekhal 2, zodat reizigers sneller door de controle kunnen.

Er komen dit jaar zoveel meer reizigers naar Schiphol dan vorig jaar, dat het bedrijf met grote logistieke problemen kampt, ondanks de ingebruikname van een extra – tijdelijke – vertrekhal op 4 april. De wachtrijen van passagiers zijn in de piekuren hoog – te hoog volgens critici, waaronder KLM. Schiphol trekt zich deze kritiek aan en zegt een evaluatie te hebben uitgevoerd en komt nu met de inzet van nog meer security-personeel, bovenop de al geplande extra inzet tijdens de komende zomermaanden.

Drie wachtmomenten
Op Schiphol zijn altijd drie momenten met mogelijke rijen: de incheckbalie van luchtvaartmaatschappijen, de securitycheck en de paspoortcontrole voor non-Schengen vluchten. De balies van de airlines is hun eigen verantwoordelijkheid, terwijl de grenscontrole het werk is van de Koninklijke Marechaussee, waarvan de sterkte door het rijk (de regering) wordt bepaald.

De security is de verantwoordelijkheid van de luchthaven zelf. Weliswaar is het feitelijke werk van de security (beveiliging) in handen van particuliere bedrijven, Schiphol bepaalt in overleg met hen hoe groot de inzet van het aantal medewerkers moet zijn. “Uiteindelijk maakt het voor reizigers natuurlijk niet uit voor wie of wat ze in de wachtrij staan,” zegt de CEO van Schiphol, Jos Nijhuis, in een persverklaring. “Het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid waarin Schiphol het voortouw moet nemen.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl

Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
PA neemt Nyras over

PA neemt Nyras over

12/12/2017

PA Consulting heeft luchtvaartadviesbureau Nyras overgenomen. De twee Britse bedrijven, die ook actief zijn in Nederland, werkten al langere tijd samen. “De combinatie van de expertise van Nyras met onze…

Ryanair kapt met Amadeus

Ryanair kapt met Amadeus

12/12/2017

Ryanair maakt vanaf eind deze week niet langer gebruik van de diensten van Amadeus. De Ierse prijsvechter blijft wel samenwerken met Travelport en Sabre, de andere twee grote GDS’en. De…

Schiphol in de sneeuw

Schiphol in de sneeuw

11/12/2017

Schiphol heeft vandaag voor de tweede achtereenvolgende dag te maken met zware sneeuwval, die leidt tot vertraging en annulering van vluchten. Maar de luchthaven zegt goed te kunnen omgaan met…

Petje af bij KLM

Petje af bij KLM

08/12/2017

KLM schaft per 1 januari 2018 de pet voor piloten af. Het bedrijf zegt in een verklaring ‘niet langer de toegevoegde waarde’ van het hoofddeksel te zien. Veel piloten droegen…