Home / Luchthavens / Extra security-medewerkers op Schiphol om grote toeloop

Extra security-medewerkers op Schiphol om grote toeloop

Extra security-medewerkers op Schiphol om grote toeloop

Schiphol verhoogt het aantal security-medewerkers om de wachttijden van reizigers bij de security-checks te verminderen en ‘pieken in de passagiersstromen beter op te vangen’, zo zegt de luchthaven. Aanleiding vormt de grote drukte van de afgelopen weken, die Schiphol boven het hoofd leek te groeien.

Naast de inzet van meer medewerkers opent Schiphol twee extra security-lanes in vertrekhal 2, zodat reizigers sneller door de controle kunnen.

Er komen dit jaar zoveel meer reizigers naar Schiphol dan vorig jaar, dat het bedrijf met grote logistieke problemen kampt, ondanks de ingebruikname van een extra – tijdelijke – vertrekhal op 4 april. De wachtrijen van passagiers zijn in de piekuren hoog – te hoog volgens critici, waaronder KLM. Schiphol trekt zich deze kritiek aan en zegt een evaluatie te hebben uitgevoerd en komt nu met de inzet van nog meer security-personeel, bovenop de al geplande extra inzet tijdens de komende zomermaanden.

Drie wachtmomenten
Op Schiphol zijn altijd drie momenten met mogelijke rijen: de incheckbalie van luchtvaartmaatschappijen, de securitycheck en de paspoortcontrole voor non-Schengen vluchten. De balies van de airlines is hun eigen verantwoordelijkheid, terwijl de grenscontrole het werk is van de Koninklijke Marechaussee, waarvan de sterkte door het rijk (de regering) wordt bepaald.

De security is de verantwoordelijkheid van de luchthaven zelf. Weliswaar is het feitelijke werk van de security (beveiliging) in handen van particuliere bedrijven, Schiphol bepaalt in overleg met hen hoe groot de inzet van het aantal medewerkers moet zijn. “Uiteindelijk maakt het voor reizigers natuurlijk niet uit voor wie of wat ze in de wachtrij staan,” zegt de CEO van Schiphol, Jos Nijhuis, in een persverklaring. “Het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid waarin Schiphol het voortouw moet nemen.”

Lolke van der Heide
Door: | lolke[at]zakenreis.nl
Lolke van der Heide schrijft vanaf 2002 over de luchtvaart en reiswereld, voor diverse media. Sinds 2007 is hij verbonden aan Zakenreis.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Strategie Etihad is mislukt

Strategie Etihad is mislukt

18/08/2017

In mei ging Alitalia failliet, deze week gevolgd door airberlin. In beide gevallen was Etihad grootaandeelhouder. De strategie van de airline uit Abu Dhabi om verliesgevende buitenlandse carriers om te…

Cathay: lek nog niet boven

Cathay: lek nog niet boven

16/08/2017

Cathay Pacific heeft over het eerste half jaar van 2017 een nettoverlies geleden van omgerekend 217 miljoen euro. De airline uit Hongkong heeft het al enige jaren moeilijk en is…

Faillissement airberlin

Faillissement airberlin

15/08/2017

Airberlin heeft vandaag bij een rechtbank in Berlijn faillissement aangevraagd, nadat de grootste aandeelhouder, Etihad Airways, had aangegeven geen verdere financiële injecties te zullen geven voor de noodlijdende carrier. Om…