Home / Hotels / Hotels in Amsterdam halen mooie bezettingsgraad

Hotels in Amsterdam halen mooie bezettingsgraad

Hotels in Amsterdam halen mooie bezettingsgraad

Hoewel in 2016 veiligheid een belangrijk issue was voor bezoekers aan Europese steden, heeft Europa over het geheel genomen meer bezoekers ontvangen dan in recordjaar 2015: een stijging van 12 miljoen bezoekers. Spanje en Portugal zagen de bezoekersaantallen flink omhoog gaan. Parijs, Brussel en Istanboel voelden de impact van terroristische aanslagen. Amsterdam springt er goed uit: de bezettingsgraad is met 78,3 procent de op twee na hoogste van Europese steden.

Toch waarschuwt PwC, opsteller van het rapport, dat Amsterdam vanaf 2018 naar een vierde plaats zal terugvallen. De voorgenomen hotelstop is daar de oorzaak van. Dit zal de ontwikkeling van de Amsterdamse hotels voor de lange termijn schade toebrengen. PwC verwacht dat de prijzen voor logies omhoog schieten als gevolg van de schaarste en dat het beleid alternatieve logeeradressen, zoals Airbnb, zal stimuleren. De hoge kamerprijs houdt de groei in de omzet per kamer en dat is de reden waarom de Amsterdamse hotelmarkt het waard blijft om in te investeren, ook als het aantal hotel gasten op den duur niet meer veel kan groeien.

Dublin
De beste bezettingsgraad wordt door hotels in Dublin (83 procent) en Londen (82 procent) behaald. In Dublin is de schaarste van hotelkamers de grootste reden voor de hoge bezettingsgraad. De hoteliers in de stad zagen om die reden de omzet per kamer flink stijgen. In Spanje deed Barcelona het erg goed en in Portugal realiseerde Porto een grote groei in bezoekersaantallen.

De gemiddelde prijs van een hotelkamer is het hoogst in Genève met 300 euro per kamer, gevolgd door Zürich op de tweede plaats (245 euro) en in Parijs -dat kampt met een terugval in bezoekers en een gemiddelde bezettingsgraad van 69 procent- staat op de derde plaats met een gemiddelde kamerprijs van 229 euro. In Amsterdam kost een hotelkamer gemiddeld 137,50 euro, de stad is daarmee een middenmoter naar Europese maatstaven.

 

Lenneke Bosman
Door: | lenneke[at]zakenreis.nl | volg mij via @ lenneke_ZR
Lenneke Bosman schrijft sinds 2008 over de luchtvaart- en reiswereld. Met een achtergrond in de marketing van historische luchtvaart heeft zij ook ervaring opgedaan in de meetings- & incentivesbranche.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

nieuws
Strategie Etihad is mislukt

Strategie Etihad is mislukt

18/08/2017

In mei ging Alitalia failliet, deze week gevolgd door airberlin. In beide gevallen was Etihad grootaandeelhouder. De strategie van de airline uit Abu Dhabi om verliesgevende buitenlandse carriers om te…

Cathay: lek nog niet boven

Cathay: lek nog niet boven

16/08/2017

Cathay Pacific heeft over het eerste half jaar van 2017 een nettoverlies geleden van omgerekend 217 miljoen euro. De airline uit Hongkong heeft het al enige jaren moeilijk en is…

Faillissement airberlin

Faillissement airberlin

15/08/2017

Airberlin heeft vandaag bij een rechtbank in Berlijn faillissement aangevraagd, nadat de grootste aandeelhouder, Etihad Airways, had aangegeven geen verdere financiële injecties te zullen geven voor de noodlijdende carrier. Om…