Home / Blogs / Herman Mensink / Travel Insight: WayBlazer

Travel Insight: WayBlazer

31/01/2017

In opdracht van IATA heeft de Atmosphere Research Group onderzoek gedaan naar recente ontwikkelingen op het gebied van distributie. Het resultaat hiervan is onlangs gepubliceerd in de vorm van het lijvige rapport The Future of Airline Distribution 2017-2021. Dit rapport staat bol van ontwikkelingen op technologisch gebied, die een essentiële rol zullen gaan spelen in de manier waarop airlines met hun klanten in de toekomst gaan communiceren.

Een paar van deze ontwikkelingen wil ik u niet onthouden. Momenteel hanteren we een passief distributiemodel waarin technologie centraal staat. Maar het rapport stelt dat we in 2021 spreken over een flexibele, dynamische distributieomgeving waarin niet de technologie, maar de reiziger centraal staat. Atmosphere noemt dit active distribution. Deze ontwikkeling, die volledig is gebaseerd op mobiele techno­logie, zorgt ervoor dat spraak- en stem­herkenning de basis zullen vormen van een trend die conversational commerce wordt genoemd. Kunstmatige intelligentie zal een centrale rol gaan vervullen in het faciliteren van een dynamische prijsstelling en de personalisatie van de reiziger. Virtual reality zal een integraal onderdeel zijn van dit active distribution model.

De PSS (Passenger Service Systems) die momenteel bij airlines in gebruik zijn, zullen worden vervangen door modulaire systemen die veel dynamischer en flexibeler zijn: Full Retailing Platforms (FRP’s). Waar distributie nu nog een geïsoleerde functie is, zal deze steeds meer worden geïntegreerd met sales & marketing activiteiten. Airlines zullen veel beter dan nu moeten weten wie hun klanten zijn en welke wensen ze hebben. Want alleen zo kunnen ze optimaal inspelen op hun spe­cifieke behoeften en kunnen ze de Passenger Journey maximaal afdekken en beïnvloeden.

WayBlazer
Deze ontwikkelingen komen sneller op ons af dan we nu misschien denken. Wellicht hebt u gehoord van WayBlazer. Dit bedrijf, dat in 2015 werd opgericht door de voormalige bedenkers van Travelocity en Kayak, biedt gepersonaliseerd advies aan reizigers gedurende alle fasen van hun reis. Daarbij wordt gebruikgemaakt van zogenoemde cognitieve intelligentie en de ongelimiteerde mogelijkheden van de IBM Watson computersystemen. WayBlazer is hierdoor in staat om van inspiratie tot transactie reisadviezen te geven; ze bieden de mogelijkheid om in begrij­pe­lijke taal reisadviezen te geven in antwoord op vragen van reizigers. Het systeem werkt met veel visuele interfaces in plaats van met alleen tekst. Hierdoor wordt de drempel om van dit systeem gebruik te maken enorm veel lager. Het is bekend dat foto’s en video’s een veel diepere indruk achter­laten dan tekst, en alle ontwik­­ke­lingen bij Way­Blazer zijn hierop gebaseerd. Om op elk gewenst moment persoon­lijke reis- en verblijf­adviezen te geven die aan­sluiten bij de specifieke wensen en behoeften van reizigers, maakt WayBlazer gebruik van Big Data uit IBM Watson Ecosystem. Het feit dat er een partnership overeenkomst bestaat tussen WayBlazer en IBM Watson Ecosystem, geeft ook het belang aan dat IBM als bedrijf in de reisindustrie stelt.

Nu nog richt Wayblazer zich op de leisure markt. Maar zoals we weten, zal het niet lang duren voordat dit fenomeen ook zijn intrede zal doen in het zakelijke reissegment.

Herman Mensink
Door: Herman Mensink | herman.mensink[at]zakenreis.nl
Herman Mensink is voorzitter van de Corporate Travel Association (CORTAS), lector Aviation Management en Business Travel Management op de NHTV en vice-president EMEA van de PRISM Group Inc.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

Blogs
Travel Insight: Customer focus

Travel Insight: Customer focus

12/06/2017

Gedurende de bijna veertig jaar dat ik actief ben in de zakenreisindustrie, waarvan ik inmiddels al meer dan 20 jaar betrokken ben bij de Corporate Travel Association (CORTAS), ben ik…

Heeft long-haul low-cost de toekomst?

Heeft long-haul low-cost de toekomst?

22/05/2017

Het NHTV Zakenreis- en Luchtvaartsymposium 2017 staat in het teken van ‘Consolidatie en Concentratie’. Het is de 13e keer dat het lectoraat Business Travel Management van de Academie voor toerisme…