Home / Blogs / Herman Mensink / Travel Insight: Onderhandelen met de Golfregio

Travel Insight: Onderhandelen met de Golfregio

31/07/2017

Op 7 juni onthulde de Europese Commissie (EC) haar nieuwe strategie voor de lucht­vaart­sector als onderdeel van een integraal pakket van hervormings­voor­stellen op economisch en financieel gebied. Naast aanbevelingen in het wettelijk kader streeft de EC, het uitvoerende orgaan van de Europese Unie (EU), naar lucht­vervoers­over­een­komsten met een groot aantal landen.

Deze onderhandelingen zullen vooral gericht zijn op toegang tot de markt in het Midden-Oosten, met een grote nadruk op de Golfregio. De hoofdonderhandelaar namens de EC is de commissaris van Transport, mevrouw Violeta Bulc, de voormalige vicepremier van Slovenië. De EC is gerechtigd om namens alle EU-landen te onderhandelen met de landen van de Gulf Cooperation Council (GCC), bestaande uit Bahrein, Qatar, Koeweit, Oman, Saoedi-Arabië en de Vere­nigde Arabische Emiraten (VAE).

De Euro­pe­se luchtvaartmarkt is sinds 1990 volledig geliberaliseerd, wat heeft geleid tot meer verbindingen en goed­kopere tickets. De Europese luchtvaart vertegenwoordigt momenteel 26 procent van de wereldwijde luchtvaartmarkt. Aangezien internationale connectiviteit een rechtstreekse impact heeft op economische groei, mobiliteit en werk­gelegenheidscreatie, is de EU constant op zoek naar manieren om verbetering van de toegang tot de markt te bewerkstelligen.

Daarnaast is Europa een van de meest dynamische en open markten als het gaat om buitenlandse investeringen in de luchtvaartindustrie. Europese airlines opereren in een zeer concurrerende mondiale omgeving en moeten dus ook de mogelijkheid krijgen om zelf nieuwe investeringsbronnen aan te boren.

Zorgen over staatssteun en oneerlijke concurrentie
Natuurlijk zullen de beschuldigingen van staatssteun aan carriers in het Midden-Oosten, die zou zorgen voor oneerlijke concurrentie, in de onderhandelingen met de GCC aan de orde komen. Volgens Bulc is er echter op dit moment geen concreet bewijs dat dit daadwerkelijk het geval is. Het belang van luchtvaartovereenkomsten met landen uit het Midden-Oosten blijkt duidelijk uit het feit dat het totale aantal vliegtuigstoelen op lijndiensten tussen  de EU en de zes landen van de GCC in de afgelopen tien jaar zijn verdrievoudigd tot een totaal van 42 miljoen in 2016.

De VAE hebben meer direct verkeer met Europa dan met China, India en Japan samen. Volgens berekeningen van de EC zouden de economische voordelen van nieuwe luchtvaartovereenkomsten met de GCC-landen op kunnen lopen tot 8,4 miljard euro en gedurende de eerste acht jaar meer dan 8000 extra banen creëren.

Het is dus aan de Europese Commissie en aan Violeta Bulc in het bijzonder om ervoor te zorgen dat alle airlines kunnen concurreren op basis van gelijke kansen terwijl optimale connectiviteit voor de reizigers wordt gewaarborgd.

Gezien de ontwikkelingen voor de luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten op de trans­atlantische markt als gevolg van de maatregelen van de regering-Trump zou het een perfecte timing kunnen zijn voor de onderhandelingen met de EU. Aan de andere kant zorgt de recente isolatie van Qatar door de GCC-staten ervoor dat de initiatieven van de EC weleens flink bemoeilijkt zouden kunnen worden. De politiek en de luchtvaartindustrie: het blijft een spannende balanceeract.

Herman Mensink
Door: Herman Mensink | herman.mensink[at]zakenreis.nl

Herman Mensink is erelid van de Corporate Travel Association (CORTAS), lector Aviation Management en Business Travel Management op de NHTV en vice-president EMEA van de PRISM Group Inc.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

Blogs