Home / Blogs / Herman Mensink / Travel Insight: Focus verschuift naar rendement van zakenreis

Travel Insight: Focus verschuift naar rendement van zakenreis

13/10/2017

Op 21 september was ik aanwezig bij de zakenreisconferentie ‘RE’ ter ere van het 45-jarig bestaan van NATM en het 50-jarig jubileum van Zakenreis. In een informele setting kwamen zo’n 200 industrie-experts bijeen om te leren van inspirerende sprekers en kennis te delen op het gebied van corporate travel management. Naast presentaties en interviews met een aantal keynote speakers, onder wie Jos Nijhuis (Schiphol) en Pieter Elbers (KLM), vulde een interessant scala aan sprekers het podium, variërend van ‘jonge start-up honden’ tot ‘ervaren oude rotten’ uit de industrie.

Ik vond het opvallend dat gedurende de hele dag NIET werd gesproken over bespa­­rin­gen op zakenreiskosten. Vanzelf­spre­kend kwam het onderwerp efficiency aan de orde,
maar niet in de context van besparin­gen en kor­tingen op contracten met leveran­ciers. Over­­heersend lag de aandacht bij alle technologische ontwikkelingen waar­mee de travel manager wordt gecon­fronteerd, en het centraal stellen van de reiziger.

Het is voor mij tijdens deze conferentie wederom duidelijk geworden dat travel management de fase van procure­ment savings achter zich heeft gelaten en dat HR-aspecten zoals traveller freedom en traveller satisfaction voortaan centraal staan. Een liberaler beleid – waarbij de waarde van de business mission, het doel en het rendement van een zakenreis (ROI) belangrijker zijn dan kostenbesparingen – is de nieuwe mantra. Dit alles in toenemende mate ondersteund door mobiele techno­logie en het gebruik van sociale media.

Travel manager moet zich heruitvinden
Voor mij bleef de prangende vraag hangen: heeft de huidige travel manager wel het profiel en de competenties om het reisprogramma vanuit een totaal ander perspectief te managen? Momenteel zit veelal de X-generatie bij bedrijven aan de knoppen en is de focus veelal nog gericht op het sturen op kosten, het beheersen van de processen en het ‘kanaliseren’ van de reizigers. Langzaam maar zeker zien we Generation Y bij bedrijven binnenkomen en ook senior posities innemen. Deze generatie is opgegroeid met technologie en heeft een compleet andere kijk op het reizen voor zaken. Tel daarbij op dat alle bedrijven naarstig op zoek zijn naar de beste en slimste talenten en je hebt het recept binnen voor een beleid waarin niet alleen strikte randvoorwaarden voor zakenreizen worden geschapen, maar waarbij de verantwoording meer en meer bij de reizigers zelf komt te liggen.

Laten we eerlijk zijn, we hebben in de afgelopen jaren enorme bouwwerken van policies, procedures en systemen opgetuigd om misschien 5-10 procent van onze reizigers die eigen gewin vooropstelden in de tang te kunnen houden. Maar 90-95 procent van onze reizigers verdient ons vertrouwen omdat zij zich tijdens zakenreizen ‘normaal’ gedragen. De travel manager ‘oude stijl’ zal zich moeten heruitvinden om in de toekomst een belangrijke rol te blijven vervullen voor zijn of haar bedrijf in een wereld waar airlines zoals KLM drie strategische speerpunten hebben gedefinieerd: Digitization, Personalization en Distribution. KLM-topman Pieter Elbers kon het niet treffender verwoorden toen hij als antwoord gaf op de vraag of hij vanuit KLM een rol zag voor travel managers in de toekomst: alleen als ze toegevoegde waarde hebben.
Travel managers, open uw ogen!

Foto’s: © Martine Goulmy | www.GoulmyDesign.nl

Herman Mensink
Door: Herman Mensink | herman.mensink[at]zakenreis.nl
Herman Mensink is erelid van de Corporate Travel Association (CORTAS), lector Aviation Management en Business Travel Management op de NHTV en vice-president EMEA van de PRISM Group Inc.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

Blogs