Home / Blogs / Herman Mensink / Travel Insight: Blijven hangen in oude patronen

Travel Insight: Blijven hangen in oude patronen

07/04/2017

De vraag welke rol de sharing economy in de reisindustrie zal spelen is in feite al beantwoord. Voormalig KDS-baas Dean Forbes – die het bedrijf afgelopen jaar aan American Express Global Business Travel verkocht – zegt het heel treffend: “De sharing economy is fascinerend; de industrie heeft geen andere keuze dan het te omarmen. Het is vermakelijk om de reisindustrie te zien discussiëren of dit wel de toekomst is en welke rol zij hierin zal moeten vervullen. Het hebben van deze discussies is volledig verloren tijd, het gaat gewoon gebeuren!”

Het idee om reizigers van Airbnb en Uber gebruik te laten maken, veroorzaakt nog steeds rillingen bij veel travel managers. Dit wordt mede in de hand gewerkt door de tradit­ionele partijen in de zaken­reis­­industrie en met name de travel manage­ment companies (TMC’s). Zij hebben duty of care, ofwel de zorgplicht van bedrijven voor hun medewerkers, inmiddels tot een heilige graal verheven. Niet in de laatste plaats omdat zij hiermee zelf hun strategische positie konden versterken. U zult mij niet horen zeggen dat duty of care niet belangrijk is, integendeel. Maar het traveller tracking-model dat de TMC’s aanbieden, is niet altijd de enige en de beste oplossing.

Tot op heden is door corporates weinig openlijk gesproken over hun strategie op het gebied van unmanaged travel. Enerzijds om de TMC’s niet in de gordijnen te jagen, maar ook omdat traditionele travel managers zelf vaak bang zijn dat zo hun eigen toegevoegde waarde wordt ondergraven en dus een don’t rock the boat-principe aanhangen.

Een van de meest vooruitstrevende travel managers in de industrie, Michael Tagney van Google, is wél uitgesproken op dit gebied. Google heeft zo’n acht jaar geleden het traditionele travel management-model verlaten en heeft een beleid ingevoerd waarbij een ‘cost cap’ per reis is ingesteld. Reizigers die goedkoper kunnen vliegen en verblijven, mogen dit doen en bouwen op deze wijze een ‘credit bank’ op die voor volgende reizen kan worden gebruikt.

De praktijk leert dat Google aanmerkelijk heeft bespaard op haar zakelijke reiskosten en dat reizigers die zelf kunnen besluiten waar zij overnachten, toch gewoon voor meer dan 70 procent boeken in de door Google gecontracteerde hotels. Het is extra interessant te constateren dat het merendeel van de overige 30 procent aan overnachtingen plaatsvindt bij Airbnb-locaties, de sharing economy dus! Google’s belang om altijd te weten waar hun reizigers zijn, wordt afgedekt door gebruikmaking van specifieke technologie op dit gebied. Google beschouwt het weten waar haar reizigers zijn als managed travel en dat is het natuurlijk ook.

Het uitgangspunt bij Google is heel simpel: als je jouw reizigers vertrouwt om de juiste beslissingen te maken in het belang van het bedrijf, maken ze geen misbruik van dat vertrouwen. Natuurlijk kan incidenteel misbruik van de geboden vrijheid worden gemaakt. Maar de praktijk leert dat vertrouwen in medewerkers leidt tot een grotere betrokkenheid dan het inrichten van een complex controlesysteem om wellicht een klein percentage van mogelijke dissident-reizigers in het gareel te houden.

We merken het zelf met onze eigen belas­tin­gen: hoe meer belastingregels, hoe meer mogelijkheden deze regels te omzeilen.

Herman Mensink
Door: Herman Mensink | herman.mensink[at]zakenreis.nl
Herman Mensink is voorzitter van de Corporate Travel Association (CORTAS), lector Aviation Management en Business Travel Management op de NHTV en vice-president EMEA van de PRISM Group Inc.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

Blogs
Travel Insight: Customer focus

Travel Insight: Customer focus

12/06/2017

Gedurende de bijna veertig jaar dat ik actief ben in de zakenreisindustrie, waarvan ik inmiddels al meer dan 20 jaar betrokken ben bij de Corporate Travel Association (CORTAS), ben ik…

Heeft long-haul low-cost de toekomst?

Heeft long-haul low-cost de toekomst?

22/05/2017

Het NHTV Zakenreis- en Luchtvaartsymposium 2017 staat in het teken van ‘Consolidatie en Concentratie’. Het is de 13e keer dat het lectoraat Business Travel Management van de Academie voor toerisme…