Home / Blogs / Tonny Eyk / Orde op Zaken: een rondje Schiphol met vraagtekens

Orde op Zaken: een rondje Schiphol met vraagtekens

04/10/2016

De president-directeur van Schiphol, Jos Nijhuis, heeft vorige maand in Zakenreis en daarna in andere media verontrustende mededelingen gedaan over onze nationale luchthaven Schiphol. Hij verwacht dit jaar een onstuimige groei van het aantal passa­giers: 63 miljoen.

Maar nu heb ik een vraag: zijn er ook afspraken gemaakt met bewoners rond Schiphol die nog steeds last hebben van onder meer geluidsoverlast? Niet voor niets is immers destijds op initia­tief van Amsterdam Airport Schiphol het SCHIPHOLFONDS opgericht om de maatschappelijke betrokkenheid bij de omgeving tot uiting te brengen.

Zie het als zoethoudertje! Dat dacht ik in elk geval meteen toen ik een foto zag van tv-presentator TOM EGBERS en JOS NIJHUIS, beiden op de fiets voor EEN RONDJE SCHIPHOL. Deze fietstocht was bekostigd door het Schipholfonds en de Stichting Leefomgeving Schiphol. Ik zocht dus maar even op wat het Schiphol­fonds anno 2016 inhoudt want ik dacht er zeker van te zijn dat het Schipholfonds nooit is opgericht om een knullige fietstocht van 40 km te organi­seren. Hoe kom je erop? Maak de tocht dan 12 km langer en fiets een rondje om de Haar­lemmermeer. Wat lees ik op de website van het Schiphol­fonds? ‘Het Schipholfonds wil in de directe omgeving van de luchthaven een bijdrage leveren om sportief bewegen te bevorderen. De aanvraag moet zijn toegespitst op de stimulering van duurzaam fysiek bewegen.’ De website geeft verder geen informatie over andere aanvragen, maar ik heb het stoute vermoeden dat ‘kunst’ en ‘cultuur’ zijn geschrapt uit de statuten van het fonds.

Wat krijgen we nou? Ik ben er zeker van dat Tom Egbers, die ik redelijk ken, hier niet verantwoordelijk voor is. Als ik het goed lees, is een aanvraag voor een vioolstudent mogelijk, want hij beweegt zijn rechterarm. En een balletschool heeft overeenkomsten met een sportvereniging. Een subsidieaanvraag voor een student die schuiftrombone studeert is vermoedelijk ook een optie, maar ik denk dat ventieltrombonisten en trompettisten afvallen, want die gebruiken alleen maar hun vingers en mond. Helaas…

Gesubsidieerd fietsen
Het Schipholfonds heeft in de eerste tien jaar van zijn bestaan veel aandacht gegeven aan sportclubs, maar ook aan kunst en cultuur. Heel wat jonge muziek­talenten, amateur­orkesten en projecten in de Bijlmer, waar­onder KWAKU, zijn destijds beloond. Dat gold ook voor jazzfestivals, theatervoorstellingen en projecten voor ouderen. Zij kwamen statutair in aanmerking voor subsidie van het fonds en kregen die, indien mogelijk, ook. Ik kan het weten, want ik was in 1994 betrokken bij de oprichting van het Schipholfonds, dat op sublieme wijze werd geleid door voorzitter ARIE LEMS, de burgemeester van Zaandam. Bij het notariskantoor Esch en Wisse in Hoofddorp mochten wij onze handtekening plaatsen voor de oprichting en de statuten van het Schipholfonds. Maar het ombouwen van het Schipholfonds tot een stichting die ‘uitsluitend’ het sportief bewegen bevordert, zou Arie Lems nooit hebben geaccepteerd. De voorzitter tegenspreken was moeilijk en dat hebben diverse Schipholdirecteuren geweten. Helaas moest ik na tien jaar statutair aftreden. Nu probeer ik bij het Schipholfonds een subsidie te ritselen voor een fietsrondje Haarlemmermeer.

Tonny Eyk
Door: Tonny Eyk | tonny.eyk[at]zakenreis.nl
Tonny Eyk is componist, arrangeur, accordeonist, pianist, orkestleider, producer, columnist en schrijver van diverse reisboeken over Frankrijk. Daarnaast is Eyk een fervent wielerliefhebber. Zijn werk brengt hem naar alle hoeken van de aardbol. Eyk verzamelt daar tips voor restaurants en deelt deze graag met de lezers van ZAKENREIS.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

Blogs
Travel Insight: Customer focus

Travel Insight: Customer focus

12/06/2017

Gedurende de bijna veertig jaar dat ik actief ben in de zakenreisindustrie, waarvan ik inmiddels al meer dan 20 jaar betrokken ben bij de Corporate Travel Association (CORTAS), ben ik…

Heeft long-haul low-cost de toekomst?

Heeft long-haul low-cost de toekomst?

22/05/2017

Het NHTV Zakenreis- en Luchtvaartsymposium 2017 staat in het teken van ‘Consolidatie en Concentratie’. Het is de 13e keer dat het lectoraat Business Travel Management van de Academie voor toerisme…