Home / Blogs / Ed Berrevoets / Gastblog: Nieuw boekingsplatform KLM dupeert reiziger

Gastblog: Nieuw boekingsplatform KLM dupeert reiziger

13/11/2017

Eind oktober maakte KLM bekend dat de maatschappij per 1 april 2018 een toeslag gaat heffen voor reserveringen die gemaakt zijn via een Global Distribution System (GDS). GDS is het platform waarmee vergelijkingssites en reisbureaus werken. De heffing hangt samen met de introductie van een eigen boekingsplatform door Air France-KLM op 1 januari 2018. Dat platform is gebaseerd op NDC (New Distribution Capability), dat in tegenstelling tot GDS geen toeslag hanteert. Reizigers boeken hiermee rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij. Voor onze nationale trots een zeer aantrekkelijk perspectief.

Kosten
Terug naar de vorige eeuw, dacht ik toen ik het bericht las. Het nieuwe boekingsplatform van KLM zadelt reizigers die via (zaken)reisorganisaties boeken op met veel hogere kosten. Tweeëntwintig euro per retourtje tikt behoorlijk aan. KLM stelt dat dit de kosten zijn die zij zelf kwijt is aan boekingen via een GDS, maar wentelt deze nu af op de reiziger.

Keuzemogelijkheid
Misschien nog wel belangrijker is, dat het besluit van KLM de doodsteek is voor de transparantie die we anno 2017 kennen in de markt voor vliegtickets. Het huidige GDS-boekingssysteem, zoals dat wereldwijd wordt gebruikt, biedt immers een neutraal vergelijkingsplatform van alle luchtvaartmaatschappijen. Reizigers hebben hiermee keuzemogelijkheid en kunnen snel en eenvoudig de voor hen meest passende vliegtickets vinden, vergelijken en boeken.

Verzuiling
Met de introductie van eigen boekingsplatforms, waarin Lufthansa en International Airlines Group (British Airways en Iberia) KLM al voorgingen, gaan we terug naar een verzuiling van het aanbod zoals in de vorige eeuw. Dat leidt tot een ondoorzichtige markt. Daarvan is de reiziger de dupe. Of het nu gaat om vluchten, verzekeringen, een lease-auto of een nieuwe smartphone – consumenten en zakelijke beslissers zijn gewend aan de mogelijkheid om producten en diensten te vergelijken en de beste keuze te maken. Die mogelijkheid wordt hen nu ontnomen.

Rompslomp
Om nog maar te zwijgen van de administratieve rompslomp die afzonderlijke NDC-systemen opleveren. Boekingen kunnen dan immers niet langer centraal worden beheerd. Een bedrijf dat voor zijn werknemers zakelijke reizen boekt, zal telkens opnieuw alle gegevens moeten invoeren die voor de boeking nodig zijn. Maar ook de privé-reiziger is veel meer tijd kwijt voordat de boeking is voltooid. Totale inefficiëntie van het reserverings- en boekingsproces is het onvermijdelijke gevolg.

En wat als er een calamiteit is? Met het GDS-platform is in no time inzichtelijk welke reiziger welke vlucht heeft geboekt. Dat wordt straks een stuk lastiger met afzonderlijke NDC-systemen.

Koppel NDC aan GDS
Het is begrijpelijk dat KLM producten en diensten optimaal onder de aandacht wil brengen van reizigers. Maar de reiziger zelf mag niet aan het kortste eind trekken. Het GDS-platform moet behouden blijven en luchtvaartmaatschappijen zullen serieus werk moeten maken van de koppeling van hun boekingsplatform met de GDS’en. Wanneer alle luchtvaartmaatschappijen met een eigen NDC-koppeling komen, blijft hoe dan ook een GDS nodig om alle boekingen te beheren.

Ed Berrevoets
Door: Ed Berrevoets | info[at]vcktravel.nl
Ed Berrevoets is directeur van de Nederlandse travel management company (TMC) VCK Travel en groot Apple-fan.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

Blogs