Home / Blogs / Herman Mensink / Travel Insight: Frankrijk spant de kroon bij stakingen

Travel Insight: Frankrijk spant de kroon bij stakingen

24/01/2017

Eind oktober was ik betrokken bij de organisatie van de ACTE-CAPA Global Summit die samen met CORTAS in Amsterdam werd gehouden. Een airline CEO die deel uitmaakte van een panel van dit business travel & airline event werd gevraagd welke EU-wetgeving hem het meest stoorde. Zonder lang na te denken antwoordde hij: ‘EU-verordening 261, ofwel de compensatie van reizigers bij vertragingen.’

Dit bracht mij op het onderzoek The Economic impact of Air Traffic Control Strikes in Europe, dat onlangs werd gepubliceerd door PricewaterhouseCoopers (PwC) in opdracht van Airlines for Europe (A4E). Hoewel vertragingen als gevolg van stakingen van luchtverkeersleiders op grond van deze EU-verordening worden gezien als omstandigheden die niet onder de regie van airlines vallen – en dus ook niet claimable zijn –, vond ik de resultaten van dit onderzoek erg verontrustend en
de moeite waard met u te delen.

1 op de 10 dagen disruptie als gevolg van stakingen
Het effect van stakingen bij een deel van de 15.000 verkeersleiders in Europa is onvoorstelbaar groot. Niet alleen voor de reizigers, maar zeker ook voor de Europese luchtvaartmaatschappijen, die per jaar samen zo’n 900 miljoen reizigers vervoeren. De economische waarde van het Europese luchtverkeer wordt geschat op € 338 miljard en levert meer dan 5,5 miljoen banen op.

De arbeidsconflicten tussen verkeersleiders en hun werkgevers, de nationale over­heden, worden uitgevochten met gebruik­making van het pressiemiddel stakingen; de reizigers, de airlines en de airports zijn geen partij, maar zijn er wel het slachtoffer van. Tussen 2010 en 2015 werden we in Europa geconfronteerd met 95 stakingsacties van verkeersleiders in tien Europese landen, resulterend in 176 stakingsdagen die op zich weer zorgden voor 233 dagen van disruptie van het vliegverkeer. Dit betekent in harde getallen dat in de afgelopen zes jaar gemiddeld 1 op de 10 dagen een disruptie optrad als gevolg van stakingen, gemiddeld bijna een hele maand per jaar.

Frankrijk spant de kroon
Van de tien Europese landen die werden geconfronteerd met stakingen van verkeers­­leiders spande Frankrijk de kroon; tussen 2010 en 2015 staakten de Franse verkeersleiders maar liefst 95 dagen. Dat zijn 72 dagen meer dan de Griekse verkeersleiders, die op de tweede plaats kwamen. Volgens de analyse van PwC zorgden deze stakingen in die zes jaar voor 24 miljoen minuten, ofwel 400.000 uur vertraging, waarbij jaarlijks zo’n 1,5 miljoen passagiers werden getroffen.

De economische impact is onvoor­stel­baar groot. Namelijk hoge kosten voor airlines vanwege het moeten wijzigen of annuleren van vluchten, verlies aan inkomsten voor de toerisme-industrie, productiviteitsverlies bij reizigers, verlies aan tijdgevoelig vracht­vervoer, et cetera. Volgens de berekeningen van PwC bedraagt de economische impact van deze stakingen minimaal €10,4 miljard op het EU GDP en heeft het gedurende de afgelopen zes jaar meer dan 143.000 banen gekost. In de periode van 1 januari t/m 30 septem­ber 2016 hebben reeds 22 stakingen door verkeersleiders plaatsgevonden met 41 stakingsdagen. Met als gevolg daarvan 55 dagen van disruptie in het vliegverkeer in Europa en een negatief effect van € 1,6 miljard op het EU GDP. Twaalf van deze stakingen (55 procent) kwamen voor rekening van de Franse verkeersleiders. Schandalig!

Herman Mensink
Door: Herman Mensink | herman.mensink[at]zakenreis.nl
Herman Mensink is erelid van de Corporate Travel Association (CORTAS), lector Aviation Management en Business Travel Management op de NHTV en vice-president EMEA van de PRISM Group Inc.

Blijf op de hoogte, abonneer u op de Zakenreis.nl nieuwsbrief!

Blogs